Koutek reklamní tuposti:

Ještě češtějá, ještě lépějá, pane hrábě!

27. 1. 2014 / Karel Dolejší

čas čtení 1 minuta

"Noch weniger, noch besser" - "Ještě méně, ještě lépe", hlásá originální německý billboard Freeportu propagující slevy. Pokud jste si však cit pro mateřštinu vypulírovali např. sledováním stařičké komedie Tajemství hradu v Karpatech, může Vás napadnout přeložit slogan i jako "Čím ještě víc, tím ještě míň". Vzniklou kostrbatou reklamu na nepřímou úměru se doporučuje vyvěsiti v hojných počtech po všech učebnách matematiky ve vlastech českých, moravských i slezských. Krleš!

Na reklamní skvost v Hatích upozornil a fotografie redakci zaslal čtenář Lukáš Adámek, kterému tímto vyjadřuji neskonalý dík. Neboť to on mne uvedl do světa za zrcadlem, kde se propaguje nepřímá úměra dokonce i opačným směrem ("Čím ještě míň, tím ještě víc"), ale také tu lze objevit pozoruhodný kryptický výrok, o němž netuším, zda jej svěřit k výkladu spíše fundamentálnímu teologovi, nebo sexuologovi ("Čím ještě víc, tím ještě líp" - "Einmal ist keinmal"?). Zato u závěrečného sloganu jsem si stoprocentně jist: "Čím ještě míň, tím ještě líp" znělo v německém originále docela určitě "Das Nichts nichtet".

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

0
Vytisknout
13678

Diskuse

Obsah vydání | 29. 1. 2014