Vítejte ve světě virtuální reality

Zapomeňte na problémy světa vezdejšího, infantilní ráj otevírá náruč

11. 8. 2016 / Bohumil Kartous

čas čtení 4 minuty

Hra Pokemon GO se stala pravděpodobně nejrychleji se šířící technologickou aplikací historie. Hra postavená na velmi jednoduchém principu, hledání digitálních postaviček v reálném světě, během několika dní od svého spuštění překonala počtem stažení počet denních uživatelů Twitteru a řadu dalších globálně rozšířených aplikací WhatsApp, Instagramu atp. Tento neuvěřitelně rychlý nástup zvýšil cenu akcií společnosti Nintendo, která se věnuje produkci her a herních zařízení, o desítky procent. Co je ovšem naprosto nejzábavnější: naprostou většinu hráčů (více než 3/4) relativně primitivní hry Pokemon GO, která se odehrává v prostředí tzv. augmented reality (reality rozšířené o digitální prvky) jsou dospělí lidé. Obraz budoucnosti, která se bude stále více odehrávat ve virtuálnu. A to jsme ještě ani neotřeli nožku o rohožku...

Seděl jsem takhle před společnou schůzkou se zástupci několika společností a institucí. Dorazil ředitel jedné relativně významné české nadace, prohodili jsme pár slov. Ozval se mu mobil, vzal ho a začal cosi zaměřovat na stole před sebou. Trochu neomaleně jsem se šel podívat, co to dělá. Lovil pokemona, který poskakoval po stole. Když chcete ulovit pokemona, musíte ho nejprve zaměřit a posléze sestřelit. Toť vše. Pokemoni se objevuji nahodile na různých místech kdekoliv v prostoru, je jich hodně, takže cestou do práce nebo na nudné pracovní poradě je stále co dělat.

Není jediný. Zde je zpověď typově velmi podobného člověka, který vysvětluje, proč je hra tak úspěšná mezi dospělými lidmi. Je to totiž už dvacet let, co byla hra Pokemon, původně postavena na papírových kartách a hmotných postavičkách, vypuštěna do oběhu a stala se globálně populární. Její tehdejší hráči dnes mají někde okolo 25 až 30 let. Jenže jak ukazuje výše odkazovaná statistika Forbesu, více než třetina lidí je starších 30 let, zatímco mezi teenagery (13 - 17) je hráčů 22 %.

Zatímco autor zpovědi vidí pozitiva v tom, že díky hře se více lidí dostane ven, fenomén Pokemon GO ukazuje na fascinující posedlost lidí naprosto dětinskými technologickými výstřelky. Představte si dospělé lid, kteří tráví hodiny a hodiny času tím, že si postaví figurky a snaží se je sestřelit míčkem. Pravděpodobně by vás to zaujalo a první, co byste podrobili zkoumání, by byla jejich mentální kapacita. Fakt, že Pokemon GO je technologická aplikace, jakoby zcela měnil pohled na věc. Desítky milionů dospělých a zjevně inteligentních lidí tráví čas zábavou, jejíž intelektuální úroveň odpovídá předškolnímu věku dítěte a jsou nadšení. Přesně jako malé děti.

Nejde o nějakou nahodilou nebo extrémní výjimku. Strategická mobilní hra Clash of Clans je podobným fenoménem co se globálního dosahu týká. Hrají ji desítky milionů lidí. Mám s ní osobní zkušenost. Jde o hru poněkud náročnější na plánování, taktiku či investiční uvažování, nicméně stále velmi "lehká". Je taky úžasným žroutem času. Tuto hru byste v podstatě mohli opouštět jen kvůli fyziologickým potřebám, jinak můžete hrát prakticky bez přerušení. 

Je naprosto ohromující vidět, koho taková hra zajímá. Zde je záznam z turnaje Nordic Clash, kde se střetly týmy ze Skandinávie. Když se podíváte na obsazení stolů, v drtivé většině případů jde o muže ve středním věku. Abyste se stali zkušeným hráčem Clash of Clans, musíte touto hrou trávit neuvěřitelnou spoustu času. Tito muži to nepochybně dělají.

To jsou pouze dva příklady. Herní průmysl přitom chrlí tisíce jiných způsobů jak naplnit čas. Není to špatné, řada her stimuluje nový způsob uvažování, nutí ke strategickým volbám, které řada lidí ve svém životě nedělá. kromě toho jsou dobrým mediátorem lidských vztahů, zejména mezigeneračních. Všechno má ale svou míru a dospělý člověk by ji měl znát. Technologická okupace je teprve na začátku svého dalšího překotného vývoje a pokud je dnes schopná hra na úrovni kuličkového počítadla mesmerizovat desítky milionů dospělých, kteří se v ní ochotně utopí, lze očekávat mnohem svůdnější a nebezpečnější možnosti. Stejnými prostředky, které civilizaci posouvají vpřed, je možné ji velmi snadno a velmi rychle degenerovat. Varovné je, že se tímto problémem doposud nikdo vážně nezabývá...

0
Vytisknout
9546

Diskuse

Obsah vydání | 15. 8. 2016