PŘEČETLI JSME:
Kam ČR posunulo sestavování vlády
2. 9. 2018
čas čtení
2 minuty
Při povolebním sestavování vlády jsme viděli postupy, které byly spíše
projevem mocenského manévrování prezidenta než naplňováním úkolů, jež
vyplývají z jeho ústavní role, ale to není v politice neobvyklé.
Novinkou ovšem bylo, že u obou sestavovaných vlád prezident do vlády
dostal své lidi. První vláda tak byla spíše koalicí ANO (Babiš) – Zeman,
k níž se při sestavování druhé vlády připojilo ještě ČSSD. A co je
ještě závažnější, poprvé v našem ústavním systému prezident nejmenoval
navrženého ministra.
Způsob „řešení“ problému (ne)jmenování ministra (co vlastně premiér
prezidentovi navrhl?) předvedl Kocourkov v plné parádě a dalo prostor
(kolikátý již?) prezidentovi pro zesměšnění ústavních procedur a
ponížení jednotlivých aktérů. Zesměšňování a ponižování je takřka vždy
součástí opouštění ústavně právního demokratického prostoru. Kdo by
chtěl veřejně hájit tyto principy, kterým se „všichni“ smějí? A u nás
konec konců neúcta k ústavním principům a právnímu státu není žádnou
novinkou a demontáž právního státu není tak obtížná; díky i předchozímu
vývoji stojí totiž na hodně vratkých nohou. Přitom ústavně konformní
řešení zde bylo: Premiér měl trvat na jmenování ministra a v případě
nejmenování měl podat kompetenční žalobu k Ústavnímu soudu. Teprve poté
mohl hledat nějaké provizorní řešení.
Dalším výrazným posunem ve vládnutí, kterému takřka není věnována
pozornost, je proměna členů vlády jen v jakési správce resortu. Opět se
zapomíná na to, že vláda v našem systému rozhoduje ve sboru, a proto
by ministři měli být především politiky, kteří dokáží prosadit koncepční
a vnitřně konsistentní vládní politiku. Problém je o to závažnější, že
i díky opozičním „demokratickým“ stranám se v minulém parlamentě
podařilo zabránit nastartovat skutečnou transformaci státní správy. Díky
panu Kalouskovi a jeho mediálně úspěšném obrazu „superúředníka“, s
nímž hrdinně organizoval parlamentní obstrukce, si nakonec opozice a
koalice padly do náručí a dohromady osekaly celou reformu. Nástroj,
který by mohl účinně bránit Babišovi (či komukoli jinému) dostávat pod
kontrolu stát (state capture), tak není k dispozici.
10507
Diskuse