Učební osnovy pod taktovkou BIS aneb Přepíšeme znovu dějiny?
17. 1. 2019
/
Daniel Veselý
čas čtení
6 minut
Doporučení Bezpečnostní informační služby
adresované ministerstvu školství, aby realizovalo „vyváženou výuku moderních
dějin“, je ještě absurdnější než samotné zjištění BIS, podle nějž je dějepis na
českých školách poznamenán „sovětskou interpretací moderních dějin a sovětskou
propagandou“. Je naprosto nepřijatelné, aby se silový aparát státu jakkoli
vměšoval do záležitostí, do kterých mu nic není, a aby ministerstvo školství
bez výhrad slíbilo nápravu. Nadto je s podivem, že tyto znepokojující skutečnosti
nevyvolaly bouřlivou celospolečenskou debatu, což o nás leccos vypovídá.
Je to celé postavené na hlavu, neboť s
poznatky BIS nesouhlasí dokonce ani historikové Vojtěch
Ripka a Petr Blažek z Ústavu pro studium
totalitních režimů (ÚSTR). Problémy s výukou dějepisu na českých školách
podle těchto historiků dozajista existují, nicméně po domnělé sovětské
interpretaci českých dějin prakticky není ani stopa. Jaroslav
Najbrt z ÚSTRu podotýká, že ani učitelé a odborníci na vzdělávání
nepotvrdili obavy z ruské manipulace moderních dějin na českých školách.
Najbrt naopak soudí, že učebnice a vzdělávací materiály jsou vůči sovětské
velmocenské politice ve 20. století dostatečně kritické. Ačkoli můžeme s Najbrtem bezvýhradně
souhlasit, didaktické materiály tentýž metr dozajista neaplikují při hodnocení zhoubných velmocenských
ambicí Spojených států a dalších západních zemí. Nebylo by snad moudřejší iniciovat změny ve školství tímto směrem?
Nezbývá než konstatovat, že diletanti z BIS
operují pouze s vlastními ideologickými fantomy, když jim ani
protikomunisticky zaměření, a tudíž ideologicky předpojatí badatelé nedávají za
pravdu. A BIS vytvářením pseudoproblémů odsunuje stranou reálné bolístky
českého vzdělávacího systému, jichž je jako máku - příkladně „nezájem učitelů
či širší veřejnosti o soudobé dějiny v souvislosti se snahou o překreslování
současných dějin i třeba ze strany politiků.“ O překreslování a dezinterpretaci
moderních dějin se v přímém přenosu snaží také BIS, v čemž jí
ministerstvo školství nehorázně vychází vstříc, a to je pro fungování základních
demokratických mechanismů krajně nebezpečný trend.
Čeští novináři však vesměs potutelné mlčí
nebo jako šéfkomentátor
webu aktualne.cz Jan Lipold postup bisky schvalují
a rizika vyplývající z vměšování tajné služby do záležitostí orgánu státní
správy trestuhodně bagatelizují. Lipold má dokonce za to, že čeští učitelé se
závěry BIS pravděpodobně souhlasí, aniž by pro své tvrzení uvedl jediný konkrétní
příklad. Jedná se tedy pouze o jeho domněnku, přičemž na konci svého
apologetického textu k mé naprosté konsternaci píše: „většina učitelů se
neurazí, že jim tajní mluví do řemesla, ale pochopí, co jim biska chtěla říct.“
Člověk by podobně laděnou větu určitě nalezl i na stránkách normalizačního Rudého práva.
Lipold, jenž okázale ignoruje rizika
vyplývající z překračování pravomocí BIS, však rozhodně nehovoří za
většinu učitelů. Naopak již nyní je zjevné, že se žádný dějepisářský
konsenzus ohledně divokých fantazií české tajné služby nekoná.
Kupříkladu Jiří Karen, jehož články o bídném stavu českého školství čtenáři Britských
listů znají, nesmlouvavě
kritizuje bizarní tvrzení BIS, jakož i servilní
reakci ministerstva školství. Podle Karena nás BIS v tandemu
s ministerstvem školství přibližuje k zemím jako je Rusko. Je to věru paradoxní situace, když tajná
služba při své honbě za ruskými a čínskými špiony očividně ztrácí pojem o
realitě a vidí problém tam, kde není.
Také pedagožka Alena
Horáčková z pražského Gymnázia Arabská
zprávu BIS odmítá a opatrně říká, že je to lež. Horáčková přitom respektuje
historiky, jako je autor kontroverzní
publikace Bloodlands Timothy Snyder, dále pak Igora
Lukeše, který nedávno v České televizi groteskně velebil zesnulého
prezidenta Bushe sr., či Petra Čorneje. Horáčková si taktéž cení činnosti ÚSTRu
a Člověka v tísni a se studenty probírá komunistickou a nacistickou
propagandu.
Dalo by se konstatovat, že Horáčková a se vší pravděpodobností
všichni učitelé dějepisu volky nevolky tlumočí standardní západní propagandu,
kde není místo pro její architekty, jakými byl Walter Lippman a další. Není
tedy spíš problém v jednostranné prezentaci moderní historie, kdy zoufale
absentuje kritická reflexe dějin západního civilizačního okruhu, což by měl být
primární aspekt kritického myšlení, jež není zatíženo žádnou propagandistickou
mašinérií?
Jestliže je zpráva BIS o sovětské
interpretaci moderních dějin absurdní snůškou nesmyslů, o to horší je podlézavá
reakce
českého ministra školství Roberta Plagy, podle
nějž „v této době hybridních hrozeb je víc než kdy jindy potřeba věnovat
pozornost vytvoření dostatečného prostoru pro vyváženou výuku moderních dějin.
Měl by to být také jeden z cílů revize rámcových vzdělávacích programů“.
Zdá se, jako by byl Plaga ještě papežštější než papež,
jakkoliv bychom neměli hybridní hrozby podceňovat. Jenže kurikulum na českých
školách a společenská debata o ruských vlivových operacích by neměly být kontaminovány
překrucováním, manipulacemi, ba nepokrytě militaristickými
postoji, neboť takto se vytváří nehostinná difamační atmosféra, v níž jsou
zastánci soudného přístupu k Rusku, mezi něž se počítá i autor těchto
řádek, označováni za Putinovy poskoky či užitečné idioty. Ano, ruská hybridní kampaň,
ale i lži mainstreamových novinářů jsou smutnou realitou, avšak strategie BIS jdoucí
ruku v ruce se servilní reakcí ministerstva školství jednoznačně nahrávají Kremlu
při šíření dezinformačního chaosu. A
nabízí se rovněž otázka, zda jsou zaměstnanci BIS kompetentní i v dalších
závažných otázkách, třeba v údajném ohrožení naší bezpečnosti ruskými a
čínskými špiony. Nemá nakonec ten žlučovitý stařík na Hradě pravdu?
14245
Diskuse