Proč si namáhat mozek aneb Nefunkční školství by se mělo zrušit
17. 1. 2019
čas čtení
5 minut
Když si vzpomenu na to, s jakým historickým povědomím se čerství
maturanti hlásili na filosofickou fakultu, přijdou mi debaty o
zastaralé, nebo naopak nové, podnětné a "kreativní" výuce historie
poněkud komické. Kéž by měli studenti aspoň něco našprtaného, spíš než
to (kreativní?) NIC, se kterým přicházejí! - píše na Facebooku k debatě o možných změnách ve školství Václav Jamek.
Pamatuji si na jednu adeptku univerzitního studia, která si nevybavila
naprosto a vůbec nic o druhé světové válce. Původní otázka se týkala
osudů Francie v tomto konfliktu (kandidáti věděli předem, že jedna z
otázek bude na historii dané jazykové oblasti zaměřena). Když jsem
pochopil, že kandidátka nemá ani potuchy o Maginotově linii, o "divné
válce", že nezná pojem "blitzkrieg", neví nic o rozdělení poražené
Francie, neví, proč se mluví o vichystickém režimu, kdo byl Pétain, a
dokonce ani de Gaulle, snažil jsem se ji zachránit rozšířením tématu: ví
aspoň kdy druhá světová válka vypukla a na kterém místě? Zase nic.
Říkám tedy, zkusíme se toho data dopracovat: když Německo okupovalo
české země a zřídilo Protektorát Čechy a Morava, ještě to nikomu za
válku nestálo, takže válka vypukla zřejmě o něco později. Kdy u nás
německá okupace začala? - Ta osůbka neznala ani datum 15. březen 1939,
které by mělo patřit k nejzákladnější vědomostní výbavě českého občana.
Samozřejmě nebyla přijata a možná to vnímala jako nespravedlnost.
Je
to snad extrémní případ, ale historická orientace většiny uchazečů byla
jen o málo lepší. Nedá se nic dělat, žádné širší vědomí historických
dějů se nedá zbudovat bez nějaké pevnější faktografické osnovy. Jestli
si naši reformátoři, kteří chtějí vycházet vstříc nevědomým studentům,
představují, že stačí, když kandidát u maturity řekne, že Velká
francouzská revoluce se odehrála někdy mezi 16. a 19. stoletím (že to
odpovídá pojmu novověk, už ovšem vědět nebude) a bojovali v ní kteřísi
proti jakýmsi, přičemž na doplňující otázku, kdo byli jakobíni, odpoví,
že francouzská dynastie, pak jsou oni ještě větší ničitelé než profesoři
historie "na rakousko-uherský způsob".
Při těchto diskusích
vzpomínám vždycky na profesora Václava Černého, který pokládal za
nevalnou už naši vzdělanostní úroveň a během té krátké doby, kdy jsem
pod ním studoval srovnávací literaturu, několikrát řekl zhruba toto:
Dokážete-li skutečně vymyslet podnětný, originální a podložený výklad
nějakého literárního jevu, směru nebo období a dokázat ho na dobře
voleném souboru literárních děl, přijďte a předveďte.
Bylo to nelichotivé a snad i
zraňující, ale přesné a pravdivé; a pomáhalo to. Také jsme chtěli
dokázat, že v nás něco je. Dnes jako by si pokrokoví pedagogové mysleli,
že lepší postup je studentům lichotit a udělat z nich zákazníky a pány.
Za svého působení na filosofické fakultě jsem si občas říkal: Snesl by
Šalda nebo Černý, aby je studenti po každém semestru hodnotili a
případně si stěžovali, že je pan profesor nedokázal nijak zabavit? O
tom, že škola by měla ve studentech budovat mj. také schopnost
kritického a tvůrčího myšlení, naprosto nepochybuji: jak jinak by mladí
adepti našli cestu k oněm podnětným a neotřelým pohledům na věci? Jenže
prázdné hlavy ze své prázdnoty žádný zázrak nevykřesají, je potřeba do
nich nejprve dostat jakýsi přehled o "předmětu poznání", neboli povědomí
o faktech, vztazích mezi nimi a také o tom, co se už v dané
problematice udělalo (abychom se u nás jako v každé zaostalé společnosti
pořád neprobourávali do dávno otevřených dveří). K tomu slouží mj. také
struktura výuky. Někdo debatuje o dějepise a nějak při tom nemyslí na
to, že student se učí např. také matematiku nebo chemii. Myšlení (čili
inteligence) se má rozvíjet ve všech svých složkách, k nimž patří také
dnes tolik opovrhovaná (krátkodobá a dlouhodobá) paměť. Každý vyučovací
předmět přitom klade na inteligenci nároky trochu jinak. V dějepise nebo
zeměpise se bez faktografie prostě obejít nelze a studenti by základní
fakta měli vstřebat (tady je spíš hlavní otázka, jak látku podat bez
přemíry zatím postradatelných detailů), matematika, ale i studium
literárních textů jsou pak daleko vhodnější právě k onomu rozvíjení
samostatného myšlení, po kterém se tolik volá.
Naprosto však
neplatí, že škola by měla být bůhvíjak snadná. Jejím účelem je lidský
mozek rozhýbat, ale také vychovat lidského tvora k poznání, že mozek je
potřeba NAMÁHAT. Má-li být veškeré velké namáhání mozku odstraněno, nejjistější by bylo školy úplně zrušit.
10293
Diskuse