Skutečné vzdělání začíná u poznání sebe sama
17. 1. 2019
čas čtení
22 minut
Bohumil Kartous je vedoucím komunikace a analýzy
společnosti EDUin. Je autorem každoročního Auditu vzdělávacího systému ČR,
jehož čerstvá aktualizace bude během několika dní zveřejněna. Zároveň je
autorem analýzy stavu vzdělávání pro Aspen Institute Central Europe, na obsahu
vzdělávacích workshopů spolupracuje dlouhodobě s centrem současného umění
DOX. Je editorem kritického internetového deníku Britské listy. Na téma
vzdělávání publikuje v řadě českých médií.
Bohumil Kartous vystupuje také jako řečník či
moderátor na fórech tipu Meltingpot (Colours of Ostrava), TEDx či Festival dokumentárních
filmů v Jihlavě. Na soukromé Vysoké škole ekonomiky a managementu se
podílí na vytváření koncepce prakticky, profesně zaměřené vysoké školy. Nedávno
se stal mluvčím Českých elfů, skupiny, která se snaží bojovat
s dezinformacemi v digitálním prostoru. Zároveň je rodičem na plný
úvazek, dva dny v týdnu pracuje s mladším synem z domova. „Považuju
to za jednoznačně nejdůležitější věc v mém životě," říká o výchově
dětí. Volný čas, jak říká, se mu organicky promílá s prací. Každý den se
snaží najít minimálně půl hodiny na intenzivní pohyb. Jako „švihadlo"
(absolvent učitelství tělesné výchovy) se domnívá, že jedna
z nejdůležitějších dovedností budoucnosti bude spočívat ve znalosti a
správném přístupu k vlastnímu já, po duševní i tělesné stránce.
Pane Kartousi, můžete popsat Vaši profesní cestu od
dob studií až do současnosti, kdy jste známou osobností na poli vzdělávání,
školství, společenské odpovědnosti?
Neřekl bych, že jsem kdoví jak známý a nad termínem
osobnost se trochu ošívám (smích). Osobností je dnes každý, kdo si vytvořil
dostatečně silný mediální či jen digitální profil. To máte trochu jako se
smokingem, který dokonale skryje odlišnost mezi hrdinou a lumpem. Proto nemám
příliš rád uniformy ani uniformní pojmenování.
Pocházím z Kroměříže, většinu základní školy jsem
absolvoval za socialismu a jsem tomu rád. Ne kvůli tomu režimu samotnému, ale
kvůli srovnání epoch, které je jedinečné a obohacující. Starší než já už často
byli intoxikováni naturelem, který postupně kolabující socialismus vytvářel.
Také mě to zformovalo a docela jsem s tím v životě zápolil. Zejména
taková ta letargie a pocit, že věci mají svého vnějšího hybatele, jehož pokyn
je rozhodující. Až v průběhu života jsem se setkal s konceptem tzv.
growth/fised mindset (myšlení růstového a fixovaného) psycholožky Carol
Dweckové, který to hezky vystihuje. Socialismus vedl jednoznačně k tomu,
aby lidé byli fixovaní určitou ideologií. K tomu směřují totalita a
autoritářské režimy obecně. Krásné na tom je, jak ukazuje Dwecková, že se toho
dá zbavit.
Ovlivnili mě rodiče. Otec je od přírody podnikavý
člověk a cestu si našel už za socialismu, když vozil starým náklaďákem známým
materiál na stavby domů a chat. O víkendu. Máme to v rodě, dědeček
z Brna byl poměrně úspěšný brněnský podnikatel, než mu komunisté
zkonfiskovali majetek. To, že se plní slovo, že člověk se má snažit, chce-li se
mít dobře, že překážky mají vždy své řešení, to mám zvnitřněné od rodičů. A
taky že se nemám bát stát za svým názorem, i kdyby to bylo proti většině. Opět
jsem až v dospělosti zjistil, že jiný psycholog, Phil Zimbardo, studuje
fenomén sociálního vlivu na jednání jedince a že je velice jednoduché
podlehnout většině, i když jde o prokazatelné zlo. Ostatně, jsme zase zpět u
totalitních režimů.
Pro mě byl jednoznačně nejsilnějším impulsem
v životě okamžik, kdy jsem jako student třetího ročníku VŠ zjistil, že
budu otcem. Nastoupilo typické evoluční dilema: útěk, nebo boj. Naštěstí ve mně
nezvítězil srab. To mě nasměrovalo na tuhle dráhu. Studium učitelství a posléze
doktorské studium v oblasti médií už vlastně jen dodalo určitý akademický
rámec a potřebné certifikáty (smích).
Co v současné době nejvíc hýbe naším školstvím?
Co berete jako největší výzvu?
Já spíš vnímám, co s českým školstvím
nehýbe. Jako tělocvikář bych byl rád, aby se hýbalo mnohem více. České školství
je v mnohém pevně usazené v křesle a sleduje na obrazovce před sebou
spektákl světa uhánějícího na nových technologiích do neznáma. Nějak moc ho to
nevzrušuje, jakoby si říkalo „no to je ale povyku pro nic". Proč? Protože
česká společnost jako celek je spokojena s touto polohou českého školství
a nechce víc. Z pravidelného průzkumu CVVM, který probíhá vždy
v září, vyplývá, že rozhodující majorita dospělé populace je spokojena
s kvalitou vzdělávání na českých školách. I u učilišť je to vlastně půl na
půl, gymnázia či základky vnímá se spokojeností více než 70 % dospělých. To
jinými slovy znamená, že chybí politická poptávka po změně, což se následně
odráží ve faktu, že politická reprezentace čím dál větší naléhavost potřeby
„pohnout se" vpřed ignoruje. ČR je zemí s jedním z nejnižších
podílů HDP investovaných do veřejného vzdělávání a s jedněmi
z nejnižších platů učitelů (v porovnání s jinými VŠ vzdělanými)
v OECD. Tristní. Lidé si neuvědomují, že země, které investují o cca 2 %
HDP více do vzdělávání, si vytvářejí obrovský náskok do budoucnosti. Světová
banka na svých analýzách ukazuje, že prostředky investované do vzdělávání mají
společensky i individuálně nejvyšší návratnost. Zároveň musí i řekněme ne úplně
orientovaný člověk vnímat, že svět se rychle mění, což má epochální dopady na
náš život. Když se omezím pouze na jeho ekonomickou stránku, mnoho se změnilo a
v následujících 20 letech se toho změní ještě mnohem více. Za posledních
30 let se proměnila struktura ekonomiky s mohutným přesunem práce do
oblasti služeb. Nyní nastupuje éra 4.0, s automatizací a algoritmizací
všeho rutinního. Podle analýzy Employment outlook 2017 (OECD) se to během
následujících 10 až 20 let dotkne 45 % pracovních míst v ČR. A my jsme
furt spokojení s tím, že školy z velké části reprodukují očekávání
20. století. Česká společnost nutně potřebuje „vytěžit" každý mozek,
protože lepší surovinu nemáme. Jsme na tom podobně jako Dánové či Finové, nebo
Izraelci. Musíme být ti, kdo vymýšlejí a vytvářejí doma přidanou hodnotu. Místo
toho pořád posloucháme nezodpovědné tlachání těch, kdo hájí zájmy „zlaté české
montovny". Nojo, milánkové, jenže montovny přidanou hodnotu nedělají.
Montovny levně montují a přidanou hodnotu kapitalizují jinde. I tohle se ale
chýlí ke konci, jak říká ekonom Pavel Kysilka. Buď otevřeme oči, nebo půjdeme
cestou, která nebude kdekomu po chuti. To už ale budeme jen honit bycha…
V nejbližší době Vás můžeme vidět v pozici
moderátora diskusního fóra zaměřeného na rovné příležitosti ve vzdělávání,
které se uskuteční 23.1.2019 v Kongresovém centru ve Zlíně. Realizačním
týmem diskusního fóra jste byl osloven i kvůli Vaší nebojácnosti a přímosti i
v tématech kontroverzního charakteru. Co se vám vybaví pod slovem inkluze?
Fakt, že málokdo ve veřejné diskusi chápe, že inkluze
stojí na individualizaci výuky pro každého. Ne na unifikaci, ale
individualizaci. Skutečná inkluze je založena na tom, že každé dítě má
stanoveny své vzdělávací cíle, které odpovídají jeho potenciálu. To je inkluze.
V této podobě je vhodná jak pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami
vyplývajícími z handicapu či nadání, tak pro dítě v široké oblasti
„průměru". A to zcela zaniká pod nánosem diskuse o problémech, které jsou
někdy oprávněné, jako třeba příprava učitelů a podmínky na školách. A někdy
jsou to úplné bludy, jako třeba strašení tím, že české školy zahltí mentálně
postižené děti, nebo že inkluze je, když někde ve třídě za paravánem úpí nějaké
těžce postižené dítě. Z toho na mě jde smutek a pocit znechucení
z protagonistů tohoto mediálního lynče. Nejvíce se na tom podílel tabloid
Blesk, z něhož se v jednom okamžiku stalo „odborné periodikum"
v oblasti vzdělávací politiky. S přispěním ochotných
„odborníků", kteří neváhají sami sebe diskreditovat takovou ubohostí. Mně
to napřed bylo k smíchu, nicméně jak je vidět, skutečně systematická masáž
udělala své a vox populi následně začal rezonovat. Notabene pokud se tito lidé
zaklínají snahou zachovat kvalitu českého školství.
Současná vláda, zejména premiér, chce šetřit stovky
milionů tam, kde je nutné přidat desítky miliard. A ještě to prodává jako
„zodpovědnou" politiku. Politováníhodné. Jestli kritikům inkluze skutečně
jde o blaho českého školství, proč nevolají premiérovi (když zrovna bdí
pochopitelně) a nechtějí, aby se i ČR zařadila mezi země s rozumnou
investiční a vzdělávací politikou? To spolu významně souvisí, jak jsem
poukazoval výše. Předpokládám, že telefon na něj mají…
Vy vnímáte společné vzdělávání jako investici do
budoucnosti naší země. Máte odhad, kdy by se nám tato investice mohla začít
vracet? Na čem to poznáme?
Poznáme to na zmenšujícím se společenskoekonomickém
rozdílu mezi vrstvami společnosti. Poznáme to na nižší míře zadluženosti.
Poznáme to na menší nesnášenlivosti. Poznáme to na vyšší míře tzv. well-being,
tedy spokojenosti s životem v dané společnosti. A ta stojí na větší
důvěře uvnitř společnosti, která ovšem vzniká pouze tehdy, pokud mezi lidi
nestavíme od jejich útlého věku zbytečné sociální bariéry. Naše vzájemná důvěra
následně ovlivňuje také odpovědnost lidí ve veřejných funkcích, protože nejsou
tak jednoduše ochotni vzájemnou důvěru zklamat. A od toho se odvíjí důvěra
v instituce, politiku, média…To souvisí jak s historicky zavedenou
selekcí části dětí mimo hlavní proud, do zvláštních nebo později praktických
škol, tak s problémem víceletých gymnázií.
Každá taková změna vyžaduje dekády, ale začít se někdy
musí. Už jsme začali, tak proboha nebuďme tak hloupí a nedělejme krok zpět. To
je projev fixního myšlení. Problémy inkluze přináší a přinášet bude, nicméně je
to příležitost, jak učinit českou společnost více „otužilejší" vůči proměnlivému
globálnímu „podnebí". Myslím to samozřejmě metaforicky a omlouvám se za
slovník, jsem přeci jen jednoduše uvažující „švihadlo" (smích). Finové,
Estonci či Izraelci jsou takto otužilejší proto, že jsou vnitřně soudržnější.
Podívejte se na českou společnost, jak je naopak vysoce vnitřně rozpolcená.
Vztáhněte to na situaci v rodině či ve firmě. Copak vnitřně rozpolcená
rodina či firma může prospívat, prosperovat? Samozřejmě, že ne. Střezte se
těch, kdo takový rozkol vyvolávají a podporují. Ne náhodou jsou to lidé, kteří
brojí proti inkluzi…
Jak moc je reálné, že se velkolepé plány na zavádění
inkluze postupně zametou pod koberec? Je to vůbec možné? O co by česká
společnost přišla?
Reálné to stále je. Představte si tento scénář: Vláda
rozhodne o ořezání investic do společného vzdělávání. To posílí přesvědčení
škol, že inkluze je neproveditelná a přesvědčení veřejnosti, že je to vlastně
jakýsi „sluníčkářský" business, na němž vydělává Kartous a další neziskoví
predátoři, loutky ďábelského žido-muslimo-bolševika Sorose (smích). Zároveň
skončí financování z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, tedy
hojného penězovodu z EU. A vezměme v potaz, že ty školy, které dříve
měly status škol praktických a dnes jsou to tzv. běžné základky, stále
koncentrují většinu svých původních žáků. Jinde jsou udržovány školy, které
koncentrují žáky z vyloučených lokalit, aby měl „většinový rodič"
klid v duši a úsměv na rtech. Za takové situace si dokážu představit, že
přijde nějaký populista, bude křičet „dost bylo experimentů na dětech" a
na fasádách se budou zase měnit cedule. Prodávat se to bude jako krok zpět ke
starému dobrému c. k. školství. Tedy co to říkám, ke starému dobrému
socialistickému školství. Prostě svůj k svému. Dokážu si to představit
velmi živě. O co bychom přišli? O perspektivu popsanou v odpovědi výše.
Zvýšili bychom zranitelnost České republiky vůči vnitřním konfliktům i tlaku
zevně.
Jaké jsou základní předpoklady pro rozvoj inkluzivního
vzdělávání v České republice?
Že budeme popisovat reálné problémy a budeme se je
snažit řešit. Česká školní inspekce, Národní institut dalšího vzdělávání,
stejně jako Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, ale i další
profesní organizace a samozřejmě i jednotlivé školy mají řadu objektivních
zjištění o skutečných problémech, které při společném vzdělávání musí učitelé a
školy řešit. Víme, že největším problémem jsou děti s poruchami chování.
Ty ovšem v drtivé většině už v běžných školách byly před novelou
z roku 2016. Víme, že školy hledají občas obtížně způsob jak vzdělávat
děti spadající do autistického spektra, děti s kombinovanými handicapy.
Víme o tom, že poradenská zařízení jsou přetížená, že administrativa spojená
s inkluzí je přebujelá. To všechno jsou problémy, které je možné řešit –
v zájmu budoucnosti české společnosti – v prvé řadě tím, že se
začneme chovat jako civilizovaná země a začneme do vzdělávání investovat
odpovídající prostředky. Že z těchto prostředků budeme poskytovat
dostatečnou podporu učitelům v oblasti podpůrných profesí (asistenti,
psychologové, speciální pedagogové, sociální pedagogové), v oblasti
dalšího vzdělávání, že je využijeme na reformu přípravy učitelů na fakultách,
aby důležité prvky speciální pedagogiky byly pevnou součástí studia učitelství.
A že nebudeme podléhat demagogům, kteří spoléhají na neinformovanost a
vytvářejí z inkluze kořen zla českého školství.
Jde inkluzi zavádět jiným způsobem tak, aby
nevzbuzovala tolik nelibosti ze strany učitelů i rodičovské veřejnosti?
Samozřejmě. Na jedné straně tím, že řídící složky
vzdělávacího systému budou vnímat objektivně pospané problémy. Ale také tím, že
ti, kdo mají pouvoir k inkluzi mluvit, nebudou šířit hoaxy, hezky česky
řečeno, drby typu „jedna známá mojí sestřenice pracuje ve škole a ta inkluze,
to je hrůza". Respektive že takové bludy budou veřejnosti dostatečně a
opakovaně vysvětlovány a uváděny na pravou míru. Dokážu si samozřejmě
představit, že premiérem či prezidentem je úplně jiný člověk, který vysvětluje
lidem, proč je důležité držet pohromadě. Ale to už je spíše taková fantazie
(smích). Potřebovali bychom více společenských autorit, které povedou
společnost k vnitřní soudržnosti. Společné vzdělávání je důležitý prvek
takové snahy.
V roce 2017 jste prezentoval výsledky rozsáhlého průzkumu o
vnímání inkluze veřejností. Co mají společného lidé, kteří jsou zastánci inkluze
a prosazování rovných příležitostí ve vzdělávání?
Tam bude nepochybně velká korelace. Rozdíly mezi nimi
budou spíše v hodnocení toho, jak a za jakých podmínek je společné
vzdělávání (ne)podporováno v ČR. Společné vzdělávání a podpora rovného
přístupu ke vzdělávání sledují stejný cíl, snížit míru selektivity.
Z dřívějších publikovaných textů se můžeme
dočíst, že cílem vzdělávání je kriticky uvažující, občansky aktivní a
ekonomicky soběstačný člověk, který chápe, že není izolovanou jednotkou, ale
součástí společnosti. Jak souvisí inkluzivní vzdělávání s občanským
vzděláváním a vzděláváním k demokracii?
Výborná otázka. Vysoce souvisí! Pokud se bavíme o
občanském vzdělávání a podpoře demokracie ve školách, nebavíme se o nějakém
předmětu, v němž se děcka učí, kolik poslanců je v parlamentu. Jde o
způsob, jakým škola přímo vede dítě či mladého člověka k uvažování o jeho
osobnosti a roli ve společnosti. Demokracii – jak je definovaná Ústavou ČR,
tedy včetně Listiny lidských práv a svobod - by školy měly nikoliv přednášet,
ale aplikovat. Takovou aplikaci společné vzdělávání přirozeně podporuje. A vice
versa, selektivita typu „školy pro lepšolidi", což jsou v současnosti
víceletá gymnázia, a „školy pro nevzdělavatelné", což mohou být základky
koncentrující děti se sociální zátěží nebo učňáky, je v naprostém rozporu
s rovností práv. Jak vidíte, i slovník Miloše Zemana může být někdy velmi
podnětný, zejména pokud ho smysluplně interpretujete.
Jsou školy, které se snaží o to, aby děti zažívaly, co
to znamená demokracie, tedy participace na společném dění a zároveň odpovědnost
za dodržování pravidel. Tyto školy, a nemyslím pouze tzv. svobodné školy, které
s tím mají dekády trvající zkušenost, ale i české školy, které se snaží
takových prvků skutečné participace využívat (namátkou Přírodní škola Františka
Tichého, Smíchovská průmyslovka vedená Radko Sáblíkem), mají vysoce pozitivní
zkušenosti s tím, když považují žáci školu za „naši věc". Je velká
pravděpodobnost, že takoví žáci budou v dospělosti považovat za „naši
věc" (nikoliv „jejich věc") politiku. Mladí Švýcaři jsou
k takovému uvažování od mala vedeni, jinak by jejich pokročilá forma
demokracie nemohla fungovat. I tohle bude muset česká společnost nejprve
přijmout jako fakt. Anebo taky ne, že…
Co jste se naučil za dobu, kdy aktivně působíte
v oblasti vzdělávání?
Že vzdělávání znamená mnohem více, než si běžně
uvědomujeme. Že vzdělávání je, stejně jako politika, otiskem společnosti. Že
důležitější, než to transparentní kurikulum reprezentované rámcovými
vzdělávacími programy, je skryté kurikulum, které je odrazem akceptovaných
společenských hodnot. Anebo naopak společenské anomie, stavu eroze základních
principů soužití. Že výchova není součástí vzdělávání, ale vzdělávání je
nástrojem výchovy. Že populista nikdy nebude chtít lepší vzdělávání pro
společnost, na které parazituje. Že bez učitelů se neobejdeme ani v době
4.0, ba naopak. Pokud ovšem výrazně proměníme zaměření a způsob jejich
přípravy. Že nejdůležitější v otázce výchovy a vzdělávání není škola, ale
rodina. Že žádná škola, ani kroužek nedokáží nahradit deficit rodiny. Že vše
podstatné ve formování lidské osobnosti proběhne ještě před tím, než děti
nastoupí do školy.
Co vás těší na vaší práci?
Že se zabývám tématem, které se bytostně dotýká toho
nejdůležitějšího v mém životě, mých dětí. A že jsem obklopen lidmi, kteří
to vidí stejně a nechtějí to dobré sobecky pouze pro své potomstvo.
Co děláte ve volném čase?
Můj volný čas organicky prolíná s prací a
s rodinou. Není mezi tím jednoznačná hranice. Některé události se dají
zahrnout pod obojí, někdy dokonce do všech tří kategorií. Třeba vystoupení na
Meltingpotu, diskusní platformě Colours of Ostrava, je zároveň naplněním
volného času, zároveň to, co dělá radost mě i mé rodině, neboť máme rádi hudbu.
A zároveň je to výsostně pracovní záležitost. Jinak se snažím vmezeřit do
každého dne pohyb. Je to skvělá prevence nejen kardiovaskulárních potíží a
obezity, ale také vynikající prostředek k eliminaci stresu a zároveň
trénink vůle. A vůle je nejsilnějším faktorem životního úspěchu. Má to i svou
výchovně-vzdělávací stránku: pro děti jsme jako rodiče nejsilnějším sociálním
vzorem. Tento vzor se v nich otiskuje a bude je ovlivňovat po zbytek
života. Pozitivně či negativně. Fascinují mě rodiče, kteří se domnívají, že
vštípí žádoucí životní návyky tím, když vozí děti po kroužcích a sami nedělají
nic. Jsem přesvědčen, že skutečné vzdělání začíná u poznání sebe sama. Bez
takového poznání jsme jen oběťmi neznalosti.
Děkuji za rozhovor.
Zdroj ZDE
9937
Diskuse