Slovenské prezidentské volby: Nepodařilo se mobilizovat voliče "návratu do minulosti"

1. 4. 2019 / Karel Dolejší

čas čtení 4 minuty
Pokud sledujete Hüblův a Krobotův seriál Zkáza Dejvického divadla, ve čtvrtém dílu jste mohli zaznamenat "představení pro seniory". Řídký divadelní text byl vystavěn především jako lešení nabízející odrazové můstky k notoricky ohraným odrhovačkám. Po oponě dvojice herců ve foyeru imitovala duo Eva a Vašek, zatímco umělecký šéf s harmonikou hrál babičkám na přání ("Jetelíček!"). To vše jen proto, aby zákazník byl dostatečně připraven na zlatý hřeb večera: Prodej sady japonského nádobí za pouhých 58 000 korun.


Zjednodušeně řečeno, voliče lze dnes dělit především na programové a identitářské. Programoví - kterých bylo v ČR vždy spíše pomálu a dále jich ubývá - volí, kupodivu, především podle politického programu. Pakliže strana, pro kterou byli zvyklí hlasovat, od dosavadních programových priorit výrazně uhne, opustí ji a snaží se volit někoho, kdo má k programu blíže. - Na druhé straně identitáři lnou daleko více a nekritičtěji ke značce, s níž se identifikují. Pokud jim dáte Evu a Vaška plus Jetelíček (Michala Davida, Helenku Vondráčkovou...), pohladíte křehké a znejistělé ego stoupou dávno mrtvé minulosti -  prodáte jim pak takřka cokoliv.

Představte si muže seniora, který byl zvyklý kupovat celý život holicí pastu Barbus a přilnul k ní jako k jednomu ze symbolů své mužnosti. Ještě i v roce 2019, kdy se Barbus dávno změnila z holicí pasty v holicí bahno s mnohem větším než malým obsahem vody a plastová tuba po nějakém desátém-patnáctém utažení uzávěru spolehlivě zaznamená prasknutí šizeného materiálu, zůstal pro některé symbolický význam značky zachován - jinak by se přece již neprodávala. Stejným způsobem to pro některé funguje v politice, kde volí značku Zeman či Klaus, i kdyby její nositelé jednou nohou spočívali v mauzoleu.

Stručně vzato, v úvodu popsaný šmejdovský trik se během druhého kola slovenských prezidentských voleb absolutně nevydařil. Mobilizaci identitářů by bylo možno opřít o dva velké vlivné symboly: Slovenský štát a husákovský "socialismus". Jenže již v prvním kole vypadli všichni, kdo nabízeli identifikaci s obrazem idealizovaného Tisostánu - a ve druhém zbyl pouze Šefčovič schopný vykázat kolaboraci se starým režimem.

Jenomže pro "echtovní" národovce i postkomunisty nemohl být Šefčovič příliš přijatelný. Na to si příliš zadal se současnými evropskými institucemi, příliš se jimi "pošpinil". Jako figura slibující návrat zpět zůstal nevěrohodný. V nedostatečné míře jej podpořili jak nacionalisté, tak většina postkomunistických nostalgiků. Ti kdo volili v posledních parlamentních volbách populistické strany podle průzkumu společnosti Median SK ze 74 % podpořili Čaputovou. Pro Šefčoviče hlasovali nakonec především ti, jimž by vyhovovalo pokračování autoritářské a korupčnické vlády strany Smer - a nevadilo by jim ani prodloužení kariéry premiéra Roberta Fica v justici.

Čaputová se stala slovenskou prezidentkou hlasy 77 % zúčastněných voličů ve věku 18-30 let, zatímco pro Šefčoviče se vyslovilo pouze 23 % nejmladších hlasujících. Nicméně ještě i v kategorii 31-64 let vyhrála Čaputová (57:38 %), zatímco až u voličů 65 + převážil poměrně výrazně Šefčovič (57:41 %). Pokud jde o profesní skupiny, zvítězil Šefčovič pouze mezi nepracujícími důchodci (53:43 %). Protože kategorie nad 65 let zahrnuje pouze 12,38 % obyvatel Slovenské republiky, nemohl kandidát preferovaný pouze nejstaršími a důchodci výrazněji uspět.

Vládní strana Smer sama již nemá mezi voliči dostatečný mobilizační potenciál, aby "nezávislý" Šefčovič "nenápadně" podpořený ze stranické pokladny mohl vyhrát prezidentské volby; národovce Šefčovič ve větší míře nepřilákal a postkomunistické nostalgiky také ne.

Voliči Čaputové hlasovali především pro změnu (ať už si pod ní představují cokoliv).

Co dodat? Zbývá snad poděkovat Miloši Zemanovi, který je na Slovensku ještě méně populární než Viktor Orbán, že přispěl svou hřivnou a nepokrytým straněním Šefčovičovi napomohl k vítězství Čaputové.

0
Vytisknout
9281

Diskuse

Obsah vydání | 3. 4. 2019