Hodnotový konflikt české oligarchie se západem
České elity a asijské hodnoty
19. 8. 2019
/
Albín Sybera
čas čtení
7 minut
Problematika elit v kontextu současné České republiky je zároveň kardinální otázkou pro zkoumání povahy demokracie v této (měřítkem EU) malé až středně velké zemi. Elity přitom nejsou jenom celebrity z oblasti sportu nebo showbyznysu (nebo dokonce kultury). Z klasického marxistického pohledu je třeba hledat elity tam, kde se rozhoduje o podobě českého hospodářství.
Českou elitou tak je například mj. Jaromír Soukup včetně těch, kdo rozhodují o bytí a nebytí jeho mediální stáje. Je jí samozřejmě Andrej Babiš, stejně jako ředitel Dezy Zbyněk Průša, který „Agrofert ovládá jakožto svěřenský správce svěřenského fondu AB private trust“ a vedení bank úvěrujících tento zemědělsko-chemický konglomerát (v současnosti částkou necelých 50 miliard Kč více ZDE).
Elitou je především Petr Kellner, nedávno se pasující do role osvíceného obhájce „tradičních hodnot“, a jeho spolupracovníci. A takto bychom mohli jmenovat dál a pozastavovat se u jmen jako Pavel Tykač, či Daniel Křetínský, jejich spolupracovníků a někdy přitom zmínit i nejviditelnější emisary elit v politice, jako prezidenta Zemana, či otevřená hnízda propojující „tradiční hodnoty“ a extremisty jako Okamurova SPD (podrobná analýza zprávy Ministerstva vnitra ZDE).
Při pohledu na
lodivody českého hospodářství je zřejmé, že tato země se už dnes více podobá
modelu zemím, kde je ekonomika v rukou několika málo vyvolených.
V politické řeči exponentů ovládnutí státu a hospodářství jednou na mafii
napojenou klikou, jako je například Viktor Orbán, má české hospodářství vysoce
iliberální charakter. Jinými slovy, v distribuci bohatství mezi těmi, kdo
mají a kdo nemají, je ČR podobná spíše Ukrajině, kde na chod věcí veřejných
mají enormní vliv oligarchové a širší populace je zaneprázdněna především tím,
jak se uživit (více například ZDE).
Výborným
indikátorem takového stavu věcí je podoba české legislativy v oblasti
insolvencí a exekucí. V červnu sice vstoupila v platnost novela
insolvenčního zákona, která umožňuje širšímu procentu předlužené populace
projít institutem oddlužení. S odstupem jednoho měsíce je ale možné
konstatovat, že „za červen přibylo 3 200 žádostí, a pokud by se ten průměr
udržel, je to zhruba 40 tisíc za rok. To je dvojnásobek oproti minulému stavu,
ale když je v exekuci 800 tisíc lidí, 500 tisíc lidí má tři a více
exekucí, 40 tisíc žádostí za rok problém nevyřeší“, poznamenává autor Mapy
exekucí Radek Hábl pro Deník N (ZDE).
Přitom právě výše
zmiňované elity mají ze současné situace v oblasti insolvencí a exekucí
nepřímý, anebo i přímý zisk. Jeden rozměr spočívá v malospotřebitelských
půjčkách, kde působí velké nadnárodní společnosti, jako Home Credit ze skupiny
PPF, anebo i menší společnosti, se kterými byli anebo jsou spjati významní
politici ANO jako Petr Stuchlík.
Ve všech
případech současná legislativa nahrává situaci, kdy jsou budoucí klienti
vyloženě vybízeni k tomu, aby si půjčili. Jejich schopnost splácet je
totiž díky rozsáhlým pravomocem exekutorů druhořadá. Důležité je, že „klienti“
mají čím ručit a možnost uplatnit ručení nad zastaveným majetkem je tak mnohdy
lukrativnější než nechat klienty splácet.
V takové
situaci už samozřejmě neplatí logika neoliberalismu. Už nejde tolik o
objektivní podmínky na trhu (např. výše úrokových sazeb, či délka splácení)
jako o subjektivní pocity, nebo potřeby té nejužší elity. A už vůbec nejde o
to, že má Česká republika třetinu ekonomicky činné populace v exekuci, ale
o to, zda Agrofert, PPF či jejich spřízněné subjekty získaly dost.
Česká republika
je tak v doslovném slova smyslu zprivatizovaná. Před ukazateli bohatství
země mají fakticky přednost ukazatele bohatství několika málo korporací –
výroční zpráva PPF je tak skutečně jednou z hlavních událostí roku
v hospodářském životě ČR.
Když jsem v článku
PPF aneb Náprava "nemocné"
Evropy filosofií Sun-c' psal o Jamesi Clavellovi a jeho výroku, že znalost Sun-c‘ je klíčová pro
naše přežití, tak je třeba mít na paměti, že Clavell tuto větu pronesl
z pohledu západního narativu. Tedy znalost Sun-c‘ by primárně měla sloužit
k pochopení mentality jiného společenského uspořádání než toho západního,
a ne k nekritickému následování návodů Sun-c‘ jak podrývat své okolí,
podmaňovat si území či případně rovnou zotročovat celé populace.
To ostatně nabízí
i vysvětlení, proč je filosofie Sun-c‘ populární mezi oligarchy. Podobně jako
zavádějící interpretace glasgowského profesora Adama Smithe v podání
Václava Klause st. je i Sun-c’ vítaným autorem mezi oligarchickými špičkami.
Jevy, které se v západní legislativě definují jako podvod, se ve světě
Sun-c‘ snadno dají redefinovat jako zmatení nepřítele či infiltrace jeho
myšlení. Z předáka mafiánského syndikátu je rázem mimořádně nadaný a
schopný stratég.
Vláda práva,
ústavní rozdělení moci, nezávislá média – z toho všeho se stávají
překážky, které mimořádně nadaní a schopní stratégové českého hospodářství
dokáží porazit. To je přece obdivuhodné, ne? Z tohoto pohledu je Evropa
opravdu nemocná, když lpí na svých vlastních slabostech.
Když EU dovolí
těmto lodivodům, aby ji porazili jejími vlastními zbraněmi (referendum o brexitu, zvolení Donalda Trumpa, či zvolení mnoha dalších prostitučních figurek, jako
jsou Matteo Salvini, Nigel Farage či Tomio Okamura), nezaslouží si být soupeřem
Číny či Ruska, jejichž lídři mají ve strategickém válčení jasno.
Zatím je ale EU
pohromadě a s ní i myšlenky, které z nesourodého kontinentu během
několika dekád vytvořily Unii. Jako o století dříve vytvořily podobné myšlenky
Spojené státy americké a jako později, s ještě mnohem menší
pravděpodobností, vytvořily stát Izrael.
Lodivodi českého
hospodářství vedou válku s těmito myšlenkami, ale jak poznamenal britský
publicista Mark Galleotti během své červnové přednášky v Ústavu
mezinárodních vztahů v Praze, vývoj dějin dává zapravdu západnímu modelu.
To samozřejmě samo o sobě ještě neznamená, že vyznavači asijských hodnot
nevyhrají.
Karel Dolejší
popisuje ve Strategii Šípkové Růženky, že oponenti západního uspořádání
společnosti ve své činnosti neustanou jenom proto, že Západ je vyvinutější. Pokud Západ přestane praktikovat své klíčové myšlenky (mj. dělba moci či vláda práva,
na základě kterých se dají činit i predikce chování), zmizí možná i modus
operandi, ve kterém jsou západní společnosti tou bohatší částí planety.
Elity tudíž Západ
potřebují k tomu, aby ho mohly porazit nejenom v prvořadém smyslu,
kdy bez existence oponenta nemůže existovat ani konflikt. Elity Západ potřebují
také k tomu, aby je pomohl vytvořit. A čím více elity tento konflikt vyostřují,
tím zároveň zvyšují pravděpodobnost, že se jich Západ v zájmu svého
přežití zbaví.
13304
Diskuse