Česká aliance za “svobodu” oligarchie
26. 9. 2019
/
Albín Sybera
čas čtení
8 minut
Mediální mapa ČR v éře započaté vstupem ANO do vlády Bohuslava Sobotky snoubila tradiční pravicovou rétoriku postkomunistické ČR s populistickou apologetikou elit vzešlých z privatizace. Tiché spojenectví ve výkladu „pravdy“ mezi médii ze svěřeneckého fondu Andreje Babiše a největším mediálním domem (podle Wikipedie) Czech News Center (CNC) Daniela Křetínského a Patrika Tkáče nespočívá pouze v paktu o neútočení, ale i v aktivní obraně společných zájmů a klíčových osob garantujících tyto zájmy.
Již na jaře
letošního roku například Lidovky zveřejnily rozhovor s předsedou Senátu Kuberou
"Kellner nepotřebuje, aby kolem něj
byl hrozen novinářů". Hlavním poselstvím rozhovoru je přebít Kellnerovu nechuť vystoupit před
Senátem ČR a přehlušit ji jeho starostí o to, aby „senát měl informaci“ bez
„emocionální debaty“ o spolupráci PPF a Huawei a ubezpečení, že PPF bude
„respektovat opatření týkající se kybernetické bezpečnosti“.
Druhou polovinu
rozhovoru Lidovky a Kubera věnovali výčtu
Kellnerových předností, od schopnosti získat kapitál v 90. letech, přes
touhu neustále se učit nové věci až po nevědomost o „zasahování čínského státu
do provozu technologií“. Svou povahou rozhovor spíše připomínal československé
tiskoviny z 80. let a tematicky je takovým předskokanem úvodního slova
Petra Kellnera k výroční zprávě skupiny PPF, či ódy Lenky Zlámalové publikované v Echu24.
Zmiňovaným textům
je vlastní naprostá absence seriózní diskuze o povaze „podnikání“ v Čínské
lidové republice, kde má Home Credit skupiny PPF největší obraty. Jak si všímá
Sinopsis projekt Ústavu Dálného východu Filozofické fakulty UK v Praze, vedoucí úlohu Čínské komunistické
strany „s oblibou zdůrazňuje generální tajemník Si Ťin-pching: „Strana řídí vše“, včetně regulace finančních trhů“.
Je pozoruhodné, jak tendenčně a emocionálně zabarvené jsou komentáře o Pirátech a
Praze sobě na pražském magistrátu serveru Info.cz (ve vlastnictví Daneila Křetínského a Petra Kellnera). Kromě interpretace praktik čínské kulturní diplomacie jako
„Hřibovy kulturní války s Čínou“ se představitelé Prahy sobě a Pirátů v
textech Info.cz objevují jako představitelé „anarchie a oportunismu“ bez
„politických idejí“ (například ZDE).
To samozřejmě
otevírá široký ideologický prostor k tomu, aby „divochy“ a nesystémové
volnomyšlenkáře z vedení magistrátu mohlo Info.cz stavět do kontrastu
s rozvážnou a pracovitou hejtmankou středočeského kraje za ANO, Jaroslavou
Jermanovou Pokornou („Praha na nás svádí problémy“).
O „aktivistech
z Letné“ pak Info.cz hovoří v komentáři zaklínajícím se listopadem
89. a varujícím před „bagatelizací totalitních režimů“ v souvislosti s
přejmenováním plánovaného „Muzea nesvobody“ na „Muzeum paměti XX. století“ („Aktivisté z magistrátu chtějí kontrolu nad
historií“).
Leitmotiv svobody
a nadcházejícího 30. výročí listopadových událostí je tak symbolickým i reálným
prostorem, ve kterém se odehrává diskursivní souboj o interpretaci
polistopadové reality v ČR. Na jedné straně se slévá snaha udržet
postkomunistický diskurs posledních dekád, kterému dominuje anti-komunismus s národnostním zabarvením.
Fotografie
uveřejněná na Facebookovém profilu Andreje Babiše, na kterém je český
ministerský předseda s jeho rodinou (Monikou a Viviene) před Sochou svobody
v New Yorku a jeho doprovodný komentář o tom, jak Česká republika
v kvalitě života „předehnala“ Spojené státy, se jeví být v dokonalé
symbióze s Kuberovými závěry z rozhovoru s Petrem Kellner, kterak
je třeba pozvednout sebevědomí talentovaných Čechů.
Na straně druhé je možné nachájít pokusy popsat poslední české půlstoletí mimo matrix, ve kterém
jsou bytostně demokratičtí Češi vyobrazováni jako nevinné oběti komunistické
totality. Pomineme-li debatu o samotném pojmu totalita, jedná se především
o seriózní popis mechanismů, které zajišťovaly dennodenní fungování
normalizačního režimu v Československu, a které vyžadovaly participaci
československých občanů na udržování statusu quo (viz například kritika, které
je podrobována práce francouzské historičky Muriel Blaive ZDE).
Pohoršení
redaktorů Infa.cz nad tím, že už název „Muzeum paměti XX. století“ naznačuje
pokus odpoutat se od anti-komunismu polistopadové éry, je možná ještě
umocněn obdobnou snahou organizátorů ze spolku Milion chvilek pro
demokracii vymanit demonstrace z ryze anti-babišovského rozměru, který jim
na jaře dodal masivní náboj („revoluce od nesvobodného myšlení není hotová
ještě ani dnes“ píše spolek ve svém letenském prohlášení v narážce na
listopadové výročí ZDE).
Antipólem
k tomuto pojetí 30. výročí listopadových událostí je masivní kampaň O2 ze
skupiny PPF „Svoboda není samozřejmost“, která klade důraz na to, co vše je
možné ve srovnání s předlistopadovou érou. Fotografie ostnatých drátů na západních
hranicích komunistického Československa takový pozitivní kontrast nabízejí
nejrychleji. Koneckonců i do Číny můžeme svobodně cestovat, pokud v klidu
přivřeme oči nad podmínkami čínských dělníků (ZDE), či nad násilným odebíráním lidských orgánů (ZDE) a mnoha dalšími, flagrantními i subtilními, způsoby popírání základních lidských a práv a svobod.
Nadcházející výročí
listopadu 1989 je tak možné sledovat jako diskursivní souboj o „pravdu“. Na
jedné straně hájí české elity anti-komunistický narativ, nově ve společné
formaci s médii Andreje Babiše koketujícími s kremelskými
propagandistickými narativy (viz. například rozhovor iDnes
s Alexandrem Lukinem „Na Krymu jsme dali USA lekci. Další může
následovat, varuje ruský politolog“).
Takový narativ
jim mj. nabízí předpřipravenou pozici napadat klimatická hnutí nejenom
v ČR, ale po celém světě jako „levicová“, ergo „totalitní“, „marxistická“
a „ohrožující svobodu, demokracii“ případně „tradiční hodnoty“ a další zavedené
pořádky (trochu jako Marek Beneš, když se v komentářích na BL, ZDE), jež připravují lynč ze strany
klimatického výboru pro obecné blaho. Ovšem za situace, kdy otěže
v této zemi více než pevně svírá právě uhlíkový tábor, který jedná naprosto pragmaticky, tedy v "obecném" zájmu svého vlastního
obohacení).
Naproti tomu
tábor, proti kterému se „obránci tradičních hodnost“ vymezují (ve skutečnosti
se o něm ale jako o táboru ve smyslu koordinované a systematicky postupující
politické síly moc hovořit nedá), se snaží vymanit z českého
polistopadového matrixu, ať už skrz aktivismus za změnu společenského systému
urychlujícího klimatické změny, demonstrací upozorňující na pošlapávání
právního státu v ČR, či pokusů o administraci municipalit v jiném
pojetí než v područí stavebních, developerských či digitálních lobby.
Při letmém
pohledu drží tento tábor ve výše popsaném diskursivním souboji takřka všechny myslitelné
nevýhody. Snad jediná výhoda je (a to bez záruky), že má na své straně více
lidí těžko korumpovatelných penězi či různými formami vydírání (napsat, že na
své straně má ideály, touhu po spravedlnosti a naději zní tváří v tvář
polistopadové realitě, ve které má mít vše svou cenu, jako klišé).
Zmiňované „Muzeum paměti XX. století“ tak alespoň nabízí možnost omezeného
nahlédnutí do budoucnosti skrz vývoj v sousedním Polsku.
Tamní
mezinárodně vysoce ceněné Muzeum Polin ve Varšavě, věnující se polsko-židovským
dějinám, je po nástupu PiS paralyzované. Jeho ředitele Dariusze Stolu,
opakovaně vybraného radou složenou ze zástupců města Varšavy, polské vlády a
Asociace židovského dějinného institutu v Polsku, odmítá polský ministr
kultury jmenovat. Jak píše Maša Gessen, polská konzervativně-nacionalistická
vláda slíbila „udělat polské dějiny opět velikými“, aby mohli být Poláci na co
hrdí a židovská minulost Poláků tyto primitivní narativy narušuje.
V Čechách se politici, mající na srdci především Čechy a jejich
údajný zájem na tom, aby si ve vysoce globalizovaném světě mohli „vládnout sami“,
nachází hned v několika politických uskupení. Jak známo, ve Sněmovně tvoří
jejich strany jasnou většinu a mezi fanoušky PiS či Viktora Orbána nepatří
jenom ANO, KSČM, či SPD Tomia Okamury. Své na obhajobu dění v Polsku a
Maďarsku říká například i Alexandr Vondra z opoziční ODS (ZDE) a neohroženě tak dláždí českou cestu k Orbánovu
pseudo-pojmu „iliberální“ země.
11914
Diskuse