O svatosti svatého Václava
28. 9. 2019
/
Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Svatý
Václave / vévodo České země / kněžě náš / pros za ny Boha /
svatého Ducha / Kyrieleison. Tohle je původní text
Svatováclavského chorálu, jehož kořeny sahají patrně až do
12. století. Pro mne byla vždy na tomto kultu světců patronů
znepokojující podobnost s lokálními pohanskými bůžky. Bůh
Stvořitel stvořil celý vesmír, Kristus zemřel za všechny, ale
Václav má orodovat za český národ. To je znepokojivé. Jenže
důraz toho textu není přece na Václavovi.
Začněme
od začátku: proč je Václav svatý? Protože je vévoda České
země? Takových bylo mnoho a svatí nejsou. Naopak svatých je mnoho
i mezi jinými národy a většinou to nebyli vévodové. Svatý je
víc než vévoda a víc než Česká země. A svatost není ani
žádný výkon jako třeba hod koulí. To, že je někdo svatý, to
znamená, že v něm je nějak přítomen Bůh. Čili svatý ve své
svatosti překračuje všechny hranice národů i věků a ukazuje
to, co spojuje všechny: Boha.
Jestliže
svaté bereme jako nějaké místní bůžky, jako stvrzení národní
identity a kultury, pak z nich děláme pohanské modly, nikoli
svaté. Svatost je most k Bohu, Otci všech. Ve svatosti nejsou
hranice a rozdělení na „my a oni“. Svatost je následování
Krista, dokonce láska k nepřátelům, láska která spojuje
všechny. A Svatováclavský chorál to říká jasně: nenabízí
nám svatého Václava jako někoho, kdo nás uzavírá do naší
národní identity, ale naopak jako někoho, kdo za nás prosí u
Boha. Bůh je cíl a smysl celého Chorálu. Ten Bůh, jehož Slovo
se k Čechům dostalo až po Židech, Řecích, Arménech, Římanech,
Arabech, Němcích atd. To Slovo, které je radostnou zprávou pro
všechny. Pro všechny. Opravdu: pro všechny. Svatý Václav jako
vévoda České země, jako náš kníže, je mostem od toho českého,
co nás odlišuje od ostatních lidí, k tomu univerzálnímu, co nás
spojuje, tedy k Bohu.
Co
vlastně znamená Kyrielesion? Je to řecky: Kyrie eleison, tedy Pane
smiluje se. Tato slova jsou součástí křesťanské mše po téměř
dvě tisíciletí všude na světě. Svatováclavský chorál se v
nich jako ve svém vrcholu stává součástí univerzální tradice
Kristovy církve nad všemi národy a věky. A to je jeho smysl a
cíl, nikoli pohanská představa lokálního bůžka, který
garantuje nacionalistické aspirace té které doby. Jak může být
pak ale svatováclavský den zároveň státním svátkem České
republiky, dnem české státnosti?
Moje
odpověď je jednoduchá: protože česká státnost v politickém i
kulturním smyslu byla vždy jen nejistý a rozporný konstrukt
různých nahodilostí, v nichž těžko můžeme hledat nějaký
smysl a kontinuitu, zatímco překročení nahodilostí a na nich
stavěných identit směrem k Bohu, který spojuje všechny, je něco,
v čem hodnotu věčnosti získává každá lidská bytost (je to
každý z nás, kvůli komu Kristus, Bůh, zemřel na kříži) a
skrze ni toto posvěcení může mít i stát, který svou státnost
ukotvuje v této věčnosti.
Prakticky
se tímto musí zbavovat nacionalismu, domácího pohodlí a bezčasí
přítomných ohledů a učit se vnímat svět jako místo, kde jsme
všichni bratři a sestry a kde naše vlastní modlitba, naše
vlastní hodnoty, naše vlastní tradice zemřou, pokud se zavřeme
do iluze nějakého definovaného národa (který nota bene ještě
přes sto padesáti lety vzýval císaře pána) a svůj národ
postavíme nad ty ostatní. Svatováclavský chorál je prosbou k
Bohu o záchranu, nikoli potvrzení pro ty, kteří si (falešně)
myslí, že jsou zachráněni, aby neriskovali své pohodlí a
jistoty kvůli ostatním, cizím lidem. Svatováclavský chorál je
prosbou k Bohu o záchranu duše.
11984
Diskuse