Velikonoce jako svátky naděje
4. 4. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
5 minut
Do těch celých dvou tisíců let, co nás oddělují od nyní běžně
„kristovsky“ laděných Velikonoc, už nám moc nechybí. Přitom
ovšem, v oněch – pro nás dávných – časech ještě
antického otrokářského režimu, kdepak by se vzaly nějaké
s předstihem již laděné informace, dokonce navíc mající
příslibné znaky spásy? Že třeba taky mělo dojít (a literární
evokací došlo!) k symbolickému vjezdu do města Jeruzaléma
jednoho proroka, vstupujícího takto do kulis popsaných již
Zacharjášem? „Rozjásej se, sijónská dcero… Hle přichází
k tobě tvůj král… jede na oslu, na oslátku, na osličím
mláděti.“ (Za 9:9.) Nemá-li to být přímo „Panovník
Hospodin“ (Za 9:14)… „Hospodin zástupů“ (Za 9:15)…! Ne že
bychom rovněž zrovna my takhle – s vidinou starozákonního
pozdního proroka – posouvali předzvěstně a v sugestivní
interpretaci všech tří synoptických evangelistů onen velebně
vylíčený čas přímo pro Ježíše? Byť jako „Galilejce“
stěží v Jeruzalémě okamžitě známého… Ne, nechytejme
se hned za slovo. Evangelisté, píšící své texty zhruba půl
století po klíčových událostech ještě „ježíšovského“
času, už jej vnímali v „kristovských“ souvislostech
podle nápovědy z Deutero-Izajáše.
Takže něco jiného pro čtenáře evangelijního textu bude
příslibná vidina stěží okamžitě historicky předvídatelných
následných zázraků, a zase něco odlišného měli před sebou
jako závažný úkol evangelisté, když mínili k porozumění
přiblížit hned ten „nazrávající“ čas k jeho
příslibným souvislostem. Pokusme se znovu a znovu nezapomínat, že
běžné publikum před dvěma tisíciletími bylo negramotné; a
naopak věhlas gramotného písmáka rostl tím, jak byl schopen
odvolávat se v některých souvislostech na další autory
(když nejdříve lidstvo mělo k dispozici ode všeho jen jeden
exemplář, pokud vůbec; když tu byly různé problémy též
k uchování rukopisů do budoucna).
Čili: máme tu neřešitelný problém hned s tím, kolik
doopravdy Ježíš těch svých žáků měl. Ještě po Saulově
konverzi ke „kristovství“ sám Pavel písemně žádal nové
stoupence z jiných osad, kde již byli noví příslušníci
vznikajících “kristovských církví“, aby materiálně
pomáhali „ústřední církvi“ v Jeruzalémě, protože
přežívá jen obtížně. Pavlovy listy takto nepřímo podporují
myšlenku, že Ježíš masovou oporu mezi obyvateli Jeruzaléma od
počátku přijatelně neměl. Kdyby tomu bylo jinak, asi by nebyl
pohnán před Piláta jako prefekta provincie k soudu; aby to
nevyvolalo nežádoucí pobouření. O tom soudu primárně
z nějakých listin rovněž nevíme naprosto nic. Je zřejmě
rovněž historicky a věcně pochybné, pokud bude možné
spolehlivě identifikovat biblickou „Arimathii“, že by si její
majetný občan jako působící veřejný činitel v Jeruzalémě
pořizoval hrobku nikoli ve svém rodišti, ale v pozdějším
působišti, a potom v blízkosti popraviště (jako místa
sakrálně „nečistého“; kam údajně bylo pak Ježíšovo tělo
po jeho smrti uloženo); čímž jsme teď odbočili. Zdá se totiž,
i podle přímých zkušeností apoštola Pavla, že snáz zřejmě
nacházeli útěchu v „kristovské víře“ pohané, a mezi nimi
otroci, než relativně movitější Židé.
A pokud evangelijní děj má celkovým svým rámcem zůstat od
počátku v osvitu Ježíšova konečného triumfu nad smrtí,
už tu výchozí židovskou tradici se hodilo připomínat, jakmile
tu spásu nějak evidovala a vznikla o ní povědomost. (A to i
přesto, že není nikterak snadné theologicky v tomto úkolu
aspoň abstraktně a jen verbálně obstát. Takže tu máme jakoby
slavnostní – a biblickou tradicí vyhlášený – vjezd do
Jeruzaléma, aby se jím již imanentně předznamenalo
finální a transcendentně předjímané Ježíšovo
nanebevzetí, jež by takto zároveň pro následný čas stvrdilo
„kristovské“ záruky pro nadcházející konec časů).
Stále ovšem máme před sebou zcela mimo přijatelnou povědomost,
kdy vůbec mohl proběhnout soud nad Ježíšem a jeho poprava. Stěží
někdy brzy po Ježíšově ukřižování by ovšem mezi jeho
stoupenci došlo k ustavení nějakého kultu, při němž by
zároveň došlo k pití vína. Víno a nekvašený chléb měly
ovšem již z dřívějška svou stabilizovanou symboliku
v souvislosti s tzv. egyptským zajetím Židů a jejich
vyvedením z poroby Mojžíšem; spolu se smlouvou uzavřenou
mezi Hospodinem a jeho lidem na Sinaji. Tento symbolický
„velikonočně předznamenaný“ židovský odkaz časem
„kristovci“ do svého kultu asimilovali; i když ne hned.
Odkazuje na to hned Pavlův První list ke Korintským
v problematické souvislosti s eucharistií. Pokřtění
Korinťané se pravidelně každý týden scházeli k občansky
běžné hostině (1Kor 11:20-22, 33-34), nikoli k rituálu,
který by historicky navazoval na teprve následně zavedenou svátost
(viz i zřejmě pozdější vpisek 1Kor 11:23-32; Saul z Tarsu
byl přece nejdříve velmi aktivním pronásledovatelem „kristovců“,
čili nikoli už od počátku Ježíšovým učedníkem; o čemž
svědčí i známý příběh z Damašku, který teprve znamenal
zrod Pavla apoštola, jak se o tom zmiňoval mj. v listu
Galatským).
(Viz o tom víc v mé knize „Kristus Ježíš, anebo Ježíš
Kristus?“, Druhý oddíl, 3. část, 2019.)
9912
Diskuse