2. 7. 2010
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Mohammed al-Daradji
5. 7. 2010

Jak přimět diváky k slzám

Já hlupák jsem se včera v Karlových Varech oddala propagandě. Rozhodla jsem se navštívit jednu ze zdejších „mimořádných akcí“, promítání iráckého filmu z loňského roku, nazvaného Son of Babylon, o období krátce po pádu Saddáma Husajna. Dvanáctiletý chlapec a jeho babička cestují přes celý Irák ve snaze najít chlapcova otce, ženina syna Ibrahima, který je od první války v Iráku r. 1991 nezvěstný.

< Mohammed al-Daradji

An English version of this article is in CLICK HERE

Mají dopis, že byl uvězněn a že je nyní ve vězení 600 mil od jejich domova. Dorazí konečně do vězení, otec tam není. Zkontrolují mešitu, která poskytla útočiště vážně zmrzačenému vězni, ani to není on. Pak začnou prohledávat hromadné hroby. Není tam. A nakonec, při mnoha cestách stopem, kdy babička sedí vedle exhumované mrtvoly manžela jedné jiné ženy, náhle umře, když náklaďák projíždí troskami babylonských zahrad, které slíbila, že chlapci ukáže…

Ten film byl tak profesionálně natočený. Tahal vám za struny srdce v perfektní harmonii. Byl tragický, občas byl humorný, byl děsivý, byl sympatický. Asi po čtyřiceti minutách mi ale došlo, co se děje. Bylo to všechno až příliš perfektní. Dvanáctiletý chlapec měl velké zářivé oči a byl trochu přidrzlý, ale jen málo, aby to bylo atraktivní. Poprvé je svezl bručoun-majitel dodávky, který nadával na Saddáma Husajna, americkým vojákům říkal „verigud, sank jú“ a pak arabsky říkal, že to jsou kurvy. „Aha!! To jsme ale, panečku, špatní!“ pomyslí si západní publikum. Když vedle řidiče chlapec hraje na flétnu, kterou má po svém otci, řidič se ho zeptá: „Nemohl bys zahrát něco jako Michael Jackson?“ „Kdo to je,“ „Starosta Ameriky.“ Tyto vtipy byly zcela zjevně do filmu umístěny, aby pobavily západní publikum. Koho jiného by to pobavilo? Je to přece pro nás tak zajímavé, když slyšíme jméno Michael Jackson v dlouhé větě jinak nesrozumitelných arabských zvuků.

Ve filmu bylo mnoho perfektně zorganizovaných emocionálních scén. Když cestou k věznici přecházejí babička s vnukem pontonový most, babička Ahmeda zavolá zpět a vysvětluje: „Nechci, aby tě tatínek viděl takhle špinavého.“ Umyje ho, očistí mu tvář. „Babičko, ty jsi tak hodná.“ Celá záplatka a její průběh se stoprocentně přidržuje standardní „západní“ struktury, napětí roste a klesá ve správných chvílích, přesně tak, jak jsme na to zvyklí.

Byl to neobyčejně dobře natočený film. Kromě toho, že zjevně měli tvůrci více než dost peněz na jeho realizaci, herci hráli velmi dobře a je to celé nádherně nasnímáno. Kolem oken autobusu míjí jindy krásná scenérie Iráku, nyní poškozená kouřem, krví a troskami. Příběh samotný je závažný, postavy jsou také důležité. Avšak na mě to celé neudělalo emocionální dojem, protože jsem si uvědomila, že všechna ta krása není autentická. Film byl chladně vypočítavý. Mohamed Al-Daradji a jeho tým to, co se v jeho zemi děje, profiltrovali a vydestilovali tak, aby z toho vznikl jeden dokonalý emocionální apel na mezinárodní společenství.

Režisér sám se vyučoval svému řemeslu v Holandsku a v Británii. Film spolufinancovaly organizace v Británii, ve Francii, v Holandsku, v Palestině a ve Spojených arabských emirátech, na všech etapách výroby filmu se podíleli lidé z celého světa. Byl to významný mezinárodní projekt, který dělá dojem. Film byl vyroben velmi profesionálně. Není divu, že získal dvě ceny na Berlinale – cenu Amnesty International a Mírovou filmovou cenu. Jenže to nebyly ceny za krásu, ale za lidská práva.

Samozřejmě nemohu odsuzovat záměr Al-Daradjiho, ani nemohu kritizovat tento film, že by byl špatně natočen, že by snad byl nudný, nedozrálý, nerozmyšlený či příliš vážný – naopak. Jenže pro mě ten film nebyl přesvědčivý, ze všech těch důvodů, které jsem uvedla výše. Vůbec se mi totiž nelíbí, když vím, že se mnou někdo manipuluje. Film neoslovuje diváky tím, že by prostě existoval a svědčil o tom, jak věci jsou, ale úmyslně věci prezentuje tak, aby vás to dojalo. Nechci tento film označit za „propagandu“, ale umění to není.

                 
Obsah vydání       2. 7. 2010
6. 7. 2010 Kawasakiho růže: Krása Ema  Čulík
6. 7. 2010 Český mír: Opravdu dobrý film o stavu české společnosti dvacet let po příchodu demokracie Jan  Čulík
6. 7. 2010 Změna v americkém polním řádu může znamenat více zabitých afghánských civilistů
6. 7. 2010 Jak vychovávat chlapce Ema  Čulík
5. 7. 2013 Proglas
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
5. 7. 2010 Cyril a Metoděj a Jan Hus Boris  Cvek
6. 7. 2010 Pekelný plamen Miloslav  Štěrba
2. 7. 2010 Pozoruhodná míra nespokojenosti s režimem Jan  Čulík
2. 7. 2010 Je občan politicky gramotný? Jak kdo a jak kdy… Štěpán  Kotrba, Jan  Čulík
4. 7. 2010 Před r. 1989 nemusely pracovat ženy v domácnosti a čekatelé na práci Věra  Říhová
4. 7. 2010 Respondenti si také mohli myslet, že dnešní politici jsou stejní jako před rokem 1989
4. 7. 2010 Co teď...a co potom? Jindřich  Kalous
2. 7. 2010 All things to all men - Vším pro všechny lidi
5. 7. 2010 Jak přimět diváky k slzám Ema  Čulík
5. 7. 2010 Jak Západ financuje šíření svých vlastních falešných reprezentací o situaci v Iráku Jan  Čulík
5. 7. 2010 Ruská radost Ema  Čulík
4. 7. 2010 O dvou vrazích: Film Normal a Killer inside Me Ema  Čulík
4. 7. 2010 Ženy v pokušení: Film pro zábavu, ale vlastně i tak trochu k zamyšlení Jan  Čulík
4. 7. 2010 Muži v říji: poněkud zdlouhavá komunální komedie Jan  Čulík
3. 7. 2010 První dny v Karlových Varech: série belgických filmů a klasický (britsko)americký thriller Jan  Čulík
3. 7. 2010 Svěrákův pokus o návrat do dětství Jan  Čulík
2. 7. 2010 Christian Wulff chce být prezidentem "všech lidí žijících v Německu"
2. 7. 2010 Deník Times zpoplatnil své stránky
2. 7. 2010 Případ Fagi jako absence čehokoliv, včetně řemesla Ondřej  Čapek
2. 7. 2010 Proč to McChrystal udělal ? Immanuel  Wallerstein
2. 7. 2010 Je střet generací nevyhnutelný? Miloš  Pick, Jaroslav  Ungerman
2. 7. 2010 Platy ústavních činitelů vs.stavební spoření: znepokojivé souvislosti Tomáš  Bílek
2. 7. 2010 Výročí puče v Hondurasu a Haiti půl roku po zemětřesení Daniel  Veselý
2. 7. 2010 Dlouhodobá nezaměstnanost v USA je na nejvyšší úrovni od Velké deprese
2. 7. 2010 Prasečí chřipka stála Británii 36 miliard Kč
2. 7. 2010 Bezpečnostní rizika Petr  Jánský
2. 7. 2010 Studna
2. 7. 2010 Čekání na milénium John Michael Greer
1. 7. 2010 Významná univerzitní knihovna východoevropských materiálů má být přesunuta kamsi mimo campus
2. 7. 2010 Co byste řekli založení romské strany? Mohla by uspět např. v komunálních volbách? Pavel  Pečínka
1. 7. 2010 Prodá se ČSSD za 33 stříbrných? Vít  Klíma
1. 7. 2010 O zázračném gigantu a spásné chamtivosti Karel  Dolejší
1. 7. 2010 Ruský "špion" na Kypru zmizel
1. 7. 2010 Besser geht’s nicht? Vojtěch  Žítek
1. 7. 2010 Proč bylo nutné vyklidit Miladu Zdeněk  Chaloupka
1. 7. 2010 Ještě o orientalismu s autoritativními rysy – odpověď Martinu Knapovi Lukáš  Zádrapa
1. 7. 2010 Americký Detroit přebírá znovu příroda
1. 7. 2010 Bezplatná právní pomoc pomáhá
1. 7. 2010 Velryby zůstanou pod ochranou člověka Josef  Liška
1. 7. 2010 Britská firma Octel podplácela irácké činitele
30. 6. 2010 Varování pro ČSSD Václav  Adam
30. 6. 2010 Mám sen, že tento národ jednoho dne povstane... Štěpán  Kotrba
30. 6. 2010 "Americká kontrarozvědka se vměšuje do americko-ruských vztahů"
30. 6. 2010 Poučení ze slivovicového vývoje Miloslav  Štěrba
30. 6. 2010 Musíme si pomáhat František  Řezáč
30. 6. 2010 Menšiny v menšinách Pavel  Pečínka
30. 6. 2010 Muž ve stínu, Badiou a reakce Josef  Brož
30. 6. 2010 My střežit nemůžeme… Ladislav  Žák
30. 6. 2010 Bílý dům: Zatčení ruských "špionů" bylo policejní záležitostí, nerozhodoval o tom prezident
2. 5. 2010 Hospodaření OSBL za duben 2010

Filmový festival v Karlových Varech 2010 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2010 Ženy v pokušení: Film pro zábavu, ale vlastně i tak trochu k zamyšlení Jan  Čulík
4. 7. 2010 Muži v říji: poněkud zdlouhavá komunální komedie Jan  Čulík
4. 7. 2010 O dvou vrazích: Film Normal a Killer inside Me Ema  Čulík
3. 7. 2010 První dny v Karlových Varech: série belgických filmů a klasický (britsko)americký thriller Jan  Čulík
3. 7. 2010 Klaus rozhodil program Jan  Čulík
3. 7. 2010 Svěrákův pokus o návrat do dětství Jan  Čulík