
Královna komunikace
9. 9. 2022 / Fabiano Golgo
čas čtení
2 minuty
Královna
Alžběta neměla žádnou skutečnou moc, pouze symbolickou. Její největší
silou byla komunikace prostřednictvím jejího obrazu. Stoická a
zdrženlivá, dokonce i svými šaty vyjadřovala image Spojeného království.
Byla nejúspěšnější publicistkou na světě. Královna byla nejlepší
reklamní agenturou, jakou mohlo Spojené království mít. Alžběta II. byla
v době své smrti nejznámější ženou na světě a objevila se na titulních
stranách všech novin na světě. Zde můžeme vidět desítky novin z celé
planety s pozitivními a obdivnými slovy.
Za
královny si královská rodina vysloužila přezdívku "Firma", která má pro
mnohé pejorativní význam. Pro komunikační odborníky je to však shrnutí
efektivity a profesionality při řízení image a reakcí na mnohé krize,
které královskou rodinu za 70 let působení Alžběty II. na trůně
potkaly.
Myšlenka nekomentovat skandály a
nezapojovat se do veřejných střetů se nelíbí všem. Ukázalo se však, že
účinně chránil pověst královny i jeí rodina před mnoha překážkami,
kterým musela během svého života v záři reflektorů čelit, a zejména
proto, že se její rodina ne vždy chovala stejně dobře jako ona.
Její
image nejvíce pošramotila smrt princezny Diany, kdy byla kritizována za
to, že okamžitě neodjela do Londýna (byla ve Skotsku), kde se před
Buckinghamským palácem konaly tryzny. Ale i to bylo pak dobře
zdůvodněno: byla se svými vnoučaty Williamem a Harrym, kteří pro ni v té
době byli prioritou. Pro pověst královny Alžběty toto zdůvodnění
posílilo jeden z nejsilnějších aspektů její osobnosti: její lpění na
rodině, což je v souladu s myšlením její tradiční, konzervativní země.
Veřejnost
to tehdy špatně pochopila - a královnina popularita prudce klesla. Čas
však tuto bolest smazal a ona zemřela se 76 procenty souhlasu
veřejnosti, což je nejobdivovanější osobnost v Británii, což je daleko
od dalších umístěných, kteří mají méně než 68 procent.
Královna
mistrně využívala komunikační nástroje, které měla v každé době k
dispozici - od rozhlasu a černobílých fotografií v prvních časech až po
sociální média a setkání prostřednictvím služby Zoom, která v době
pandemie nahradila mnoho veřejných akcí, jichž se ke konci
vyčerpávajícím způsobem účastnila, dokud jí to zdravotní stav
dovoloval.
A ochota, už téměř umírající,
splnit slavnostní setkání s novou premiérkou byla jejím posledním
propagačním aktem, který s fotografií a úsměvem sděloval, že ve Spojeném
království zůstává vše pevné a pod kontrolou jako vždy.
<
<

























6668
Diskuse