
Svatý Štěpán a peklo v dějinách
26. 12. 2022 / Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Dalo
by se říci, že svatý Štěpán se nebál ukamenování proto, aby
dosáhl odměny ráje. Jenže jeho slova prosící Boha za odpuštění
pro ty (Skutky apoštolů 7,60), kdo ho kamenovali, lze jen těžko
chápat v tomto smyslu. Bůh přece vidí do srdce a prohlédl
by něco, co je ve skutečnosti jen ziskuchtivé předstírání.
Stejně
se zdá naprosto absurdní ve středověku rozšířené strašení
věčnými mukami v pekle jako motiv pro to, aby byl člověk
„dobrým křesťanem“. Opět by šlo jen o logiku zisku, ba
dokonce vydírání lidí něčím nepředstavitelně strašným.
Proto taky když čteme v Božské komedii o mnoha v zásadě
ušlechtilých lidech, kteří se ocitli v pekle, působí to
dojmem vzpoury proti možnosti pekla jako takového. Proti skutečné
hodnotě lidské bytosti, nota bene v náboženství odpuštění
a lásky, působí peklo jako mechanický teologický konstrukt. A
přece myšlenku strašných trestů za hříchy máme i v evangeliu.
Jak
je to možné? Příběh svatého Štěpána ukazuje velmi krutý
svět, v němž lidé kdysi, ale nejen kdysi (stačí se podívat
na utrpení lidí na Ukrajině), museli žít. Děsivé křivdy nelze
jen tak přejít a hrát si na idylu lidské společnosti, v níž
existuje jenom spása, milost a odpuštění. Peklo je ozvěna velmi
reálných dějin. Proti slavným Dantovým slovům nad bránou pekla
„mne zbudovala s Boží všemocností nejvyšší moudrost
s první láskou spolu“ je jistě peklo, tedy věčná muka
pro tak konečnou, vrženou a křehkou bytost, jakou je člověk,
v naprostém rozporu s Boží láskou a všemocností,
s významem golgotské oběti.
Proto
také svatý Štěpán po vzoru Krista prosí za odpuštění pro své
vrahy. Říci, že peklo není, by bylo popření zásadní
zkušenosti dějin. Spása není idylické zapomenutí, přetření
všeho na růžovo. Golgota ani osud prvomučedníka Štěpána není
žádný sladký happyend. Je tu ale něco více než peklo,
mocnějšího než peklo, a to je Bůh, který je láska. Síla,
kterou měl svatý Štěpán, nepramenila ve vypočítavosti, ale
právě v lásce, která poráží i princip pekla, obsažený
tak drtivě v dějinách.
Možná
bychom hledali, podobně jako Dante, peklo někde pod zemí. Peklo, v
němž vládne zlý duch, ďábel. V Matoušově evangeliu ovšem
čteme (Matouš 4,8-9), že ďábel Kristu nabízí „všechna
království světa a jejich slávu“, pokud před ním poklekne na
kolena. Jako by mu to všechno tak nějak patřilo, jako by ve světě,
v dějinách, bylo právě peklo. Stačí pomyslet na genocidy,
války, tyranie, mučení, stačí se podívat na Ukrajinu. Příběh
svatého Štěpána stejně jako Golgota tuto realitu nechce
retušovat a zalhat, směřuje nikoli k ráji na zemi, ale ke
konci dějin, kdy Bůh učiní všechno nové, kdy – jak říká
Štěpánova prosba – bude možné porazit i samo peklo.
Ale
dějiny nejsou jen peklo nebo jen beznaděje. Na straně Štěpánových
vrahů byl i člověk, který se jmenoval Pavel z Tarsu. Jeho
pozdější obrácení na cestě do Damašku, kam jel zatýkat
křesťany, je jednou z nejdůležitějších událostí
novozákonního kánonu. Je to právě Pavel, nikoli Štěpán nebo
původní apoštolové, kdo udělá z křesťanství univerzální
náboženství pro všechny, a to náboženství nezasloužené víry
i nezasloužené spásy. Nikdo tak silně nepřináší do Nového
zákona svobodu a radost jako právě Pavel. Pavel tak ukázal smysl
Štěpánovy oběti: nejde o obchod s Bohem, o získání odměny
ráje, jde o skutečnou, nezaslouženou víru a její přesah do
skutečnosti, kde je už všechno nové.
8736
Diskuse