Vznikne ekonomický koridor mezi Evropou, Blízkým východem a Indií, aby čelil Číně?

15. 9. 2023

čas čtení 2 minuty
Nedávné oznámení USA podporovaného železničního a lodního projektu spojujícího Indii s Blízkým východem a Evropou je považováno za výzvu pekingské "iniciativě Pásu a stezky", informuje Murali Krishnan.

Projekt, pokud bude dokončen, by mohl působit jako překážka čínské iniciativy Pásu a stezky (BRI), masivního infrastrukturního projektu, který vyvolal obavy z rozsáhlé stopy Pekingu na nejméně třech kontinentech.

Ambiciózní železniční a lodní projekt

IMEC je nadnárodní železniční a lodní trasa rozložená na dvou kontinentech, od které Spojené státy očekávají, že podpoří hospodářský rozvoj prostřednictvím lepší konektivity a hospodářské integrace mezi Asií, Arabským zálivem a Evropou.

Bude zahrnovat dva samostatné koridory – východní koridor spojující Indii s Arabským zálivem a severní koridor spojující Perský záliv s Evropou.

"To dá celému světu konektivitu a rozvoji udržitelný směr," řekl indický premiér Narendra Modi při oznámení projektu. "Bude to hnací silou udržitelného rozvoje pro celý svět."

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová během svého výročního projevu o stavu Evropské unie ve středu uvedla, že koridor "bude dosud nejpřímějším spojením mezi Indií, Arabským zálivem a Evropou: S železničním spojením to zrychlí obchod mezi Indií a Evropou o 40 %."

Bílý dům ve svém prohlášení uvedl, že "na druhé straně koridoru si představujeme řízení stávajícího obchodu a výroby a posílení potravinové bezpečnosti a dodavatelských řetězců. Cílem našeho přístupu je uvolnit nové investice od partnerů, včetně soukromého sektoru, a podnítit vytváření kvalitních pracovních míst."

Saúdskoarabský ministr investic Chalíd bin Abdalaziz Al-Fálih, který byl také v Dillí, řekl, že ekonomický koridor bude "historický".

"Lidé mluví o hedvábné stezce, o stezce koření Indie přes Arabský poloostrov, ale toto bude významnější a relevantnější, protože to bude o nové energii, datech, konektivitě, lidských zdrojích, leteckých trasách a je to o sladění zemí, které mají stejnou mysl a stejnou vizi," řekl Al-Fálih.

Koridor bude zahrnovat železniční spojení, stejně jako elektrický kabel, vodíkové potrubí a vysokorychlostní datový kabel, podle dokumentu připraveného Evropskou komisí.

Úvodní dokument také nazval projekt "zeleným a digitálním mostem napříč kontinenty a civilizacemi".

Existují náznaky, že Čína zpomaluje svůj projekt Pás a stezka, který je rozsahem větší, kvůli své ochabující ekonomice.

Některé země navíc obvinily Čínu, že získává strategický vliv, aniž by věnovala pozornost místním potřebám, stejně jako projektům, které mají nepříznivý dopad na životní prostředí.

Itálie naznačila, že hodlá z iniciativy "Pás a stezka" vystoupit.

Zdroj v angličtině: ZDE

1
Vytisknout
3294

Diskuse

Obsah vydání | 19. 9. 2023