Největší ekonomický skandál poválečného Německa očima dokumentaristů ZDF

Sankce pro německé automobilky více než 22 mld. Euro, manažeři VW si přesto rozdělují bohaté odměny

3. 8. 2017

Aféra Dieselgate, kterou rozpoutalo zjištění, že automobilka VW (včetně dceřiných společností, tedy i Škoda Auto) podváděla při regulaci emisí naftových motorů, má globální charakter. Co se stane s postiženými automobily, které byly zakoupeny jejich současnými majiteli v dobré víře, že jsou šetrné k životnímu prostředí? V Evropě pracuje VW na jejich zlepšení přes aktualizaci software. Bude to postačující na to, aby byly automobily šetrné k životnímu prostředí? Takovéto otázky a další dosud neznámé pozadí Diselgate zkoumal „ZDFzoom“ reportér Hans Koberstein (celý dokument o délce 29 minut v původním znění, přístupný do 14. 9. 2018).
Automobilka VW léta prodávala automobily se vznětovými motory s nelegálním vypnutím ochrany. To znamená, že emise výfukových plynů z dieselových automobilů v silničním režimu byly „špinavé“, zatímco v oficiálním laboratorním testu byl limit škodlivých oxidů dusíku dodržován. 

Když byl tento podvod v USA odhalen, byl koncern VW povinen „přezbrojit“ automobily tak, aby byly v souladu alespoň přibližně s mezními hodnotami v silničním provozu. Pro koncern to znamenalo obrovské finanční náklady: VW byl již nucen odkoupit v USA více než 250 000 dieselových automobilů a od té doby pracuje na technickém řešení. 

V Německu stála vláda před obtížným rozhodnutím. K tomu, aby vozidla na silnici byla v souladu se zákonnými limity oxidů dusíku, musela by být dodatečně vybavena katalyzátory nezbytnými pro dodržení limitů dusíku. Je nutno uvést, že by se jednalo o dvoucifernou částku v miliardách, která by byla k tíži VW. To by také mohlo vést ke ztrátám pracovních míst. 

ZDFzoom má k dispozici interní podklady, ze kterých vyplývá, jak vláda a VW „zvládla“ Dieselgate. Namísto drahé přestavby - jak bylo dohodnuto - by měla být nasazena nákladově efektivní aktualizace software. Dieselové automobily by tak byly opět „v souladu“ s právními předpisy. Ale takto „přepracované“ automobily představují zcela jiný obraz. 

Prof. Martin Führt, zabývá se právem v oblasti životního prostředí na Vysoké škole v Darmstadtu. „S takovouto strategií, která konsekventně znevažuje právo, jsem se ještě nikdy nesetkal," říká. 

Tajná akta VW: Jak chrání spolková vláda koncern? Bylo nutno nejprve odcestovat do USA. 

Reklama tvrdí „VW TDI Clean Diesel“. Ale podvod byl odhalen. Anup Bandivadekar z nevládní organizace ICCT: "Byl proveden test dvou vozů VW a jednoho vozu BMW. Test ukázal, že pouze BMW diesel vykázal „čistější“ hodnoty, proti tomu VW Jeta a Passast ukázaly na „ulici“ 8x až 40x horší hodnoty než tomu bylo u „laboratorním testu“."

Před soudem v USA koncern VW přiznal, že 8 let používal „vypínání“ při měření. To je jak v USA, tak i v Evropě zakázáno. Mary Nichols, presidentka CARB (Kalifornská ochran životního prostředí): „Právo se prosadí, je jedno, koho se to týká“. 

Emise „opravených aut“ musí být takové, jako by se vše od začátku dodržovalo. Vozy vrácené koncernu VW jsou skladovány v USA na několika místech. Mohou být prodány, nebo exportovány, až budou jejich emise při provozu v pořádku. Pokud se to nepodaří, musí VW auta sešrotovat. VW musí v USA auta vykoupit, nebo přestavět, aby byly dosahovány předepsané hodnoty. 

Celkem bylo vráceno (odkoupeno koncernem VW) 250 000 aut v průměrné ceně 21 000 USD. Náklady VW představují doposud 22,6 miliard Euro. Celkový počet aut VW v USA je 560 000. Ale v Evropě se jedná o 8,5 milionů aut. 

Náklady na „opravu“ software jednoho auta v Německu představují cca 60 Euro. Autor dokumentu získal (pravděpodobně od zdroje z koncernu) informace, které by mohly vést ke „zhroucení“ VW. 

Tento koncern to již dovedl do podoby státní aféry: Vzhledem k centrální roli automobilového průmyslu pro německou ekonomiku má skandál VW potenciál celohospodářského problému. 

Prof. Stefan Bratzel: Center of Automotive Management (CAM), Bergisch Gladbach: "V Německu je velmi úzký kontakt automobilového průmyslu na vládu. Tobias Münchmeyer, zástupce hlavního vyjednavače Greenpeace v Německu: "Celkem bylo testováno 55 typů aut. Pouze 3 nové typy diesel aut od VW jsou v pořádku. 

I přes celý skandál bylo představenstvu koncernu v roce 2016 vyplaceno 59,8 milionů Euro. Krize je nezasáhla. Skandál je tak na nejlepší cestě ke státní aféře.
0
Vytisknout
3129

Diskuse

Obsah vydání | 8. 8. 2017