Manifest Učitelů za klima
6. 3. 2020
čas čtení
6 minut
Učení za klima je učením pro
budoucnost
Text je kolektivním dílem učitelů sdružených v platformě Učitelé za klima
Klimatická krize způsobená lidskou
činností je podle naprosté většiny vědců, jenž se tomuto
problému věnují jednou z největších výzev, které lidstvo kdy
čelilo. K
jejich stanoviskům se ve stále rostoucí míře začíná přidávat
i velká část řadových občanů i vlivných politiků a lidí
z komerční sféry. Jako
učitelé, připravující mladé lidi pro budoucnost, považujeme za
nutné je tímto složitým a závažným tématem provést. V
souladu s formulacemi školského zákona a Rámcových vzdělávacích
programů cítíme nutnost nejen rozšířit povědomí o faktických
aspektech antropogenní klimatické krize, ale i vnímat emoce žáků
spojené s případnými negativními dopady klimatické změny.
Cílem výuky o klimatu rozhodně
není vzbuzovat paniku, avšak je bláhové domnívat se, že lze tak
rozdělující a závažné téma uchopit pouze čistě faktograficky
bez zprostředkování možností pozitivních východisek a bez
hodnotového rámce. Myslíme si proto, že je užitečné ve výuce
za vhodných okolností (např. v dějepise při tématu průmyslové
revoluce či v mediální výchově na příkladu fake news)
zdůrazňovat kromě popisu krize také reálná řešení a
adaptační strategie. Cílem učitelů by mělo být vyvést žáky
a studenty z destruktivní představy pasivní oběti budoucího
kolapsu a umožnit jim nahlédnout, že demokratické společnosti
mají obrovský potenciál se s krizemi vypořádat. V mladých
lidech je zároveň potřeba pěstovat aktivní přístup k procesům,
které se jich bezprostředně týkají, a motivovat je k účasti na
řešení závažných společenských problémů.
Na základě úspěchů a pozitivních
výsledků studentského klimatického hnutí a dalších občanských
aktivit lze demonstrovat východiska z pozic pasivního bezmocného
strachu či mechanismů popírání, které jsou častou reakcí na
informace o postupu klimatické katastrofy. Učitelé by měli žákům
pomáhat uvědomit si fakt, že v demokratických společnostech
můžeme být všichni aktéry změny k lepšímu pomocí
angažovaného občanství, což ostatně deklaruje i současný
Rámcový vzdělávací program.
Výuka učitelů sdružených v
platformě Učitelé za klima není zaměřena výhradně na
klimatickou krizi, ale v souladu se současnými trendy ve vzdělávání
formulovanými ve státní Strategii vzdělávání pro rok 2030 a
deklaracemi českého kurikula, se snaží cílit na rozvíjení
důležitých dovedností pro vyrovnání se s budoucností, o jejíž
podobě máme v mnoha ohledech zatím jen mlhavé představy. Tím
více je nutné podle vzdělávacích odborníků zaměřit se na
kompetence umožňující adaptaci na dynamickou změnu,
technologický vývoj, ale také nejrůznější typy krizových
situací.
Kreativita, kritické myšlení,
spolupráce, analytické schopnosti, mediální gramotnost či
občanské kompetence, ale také psychická odolnost, duševní
hygiena či osobnostní rozvoj představují pravděpodobně
nejdůležitější výbavu pro výzvy a nástrahy těžko
předvídatelné budoucnosti.
Ve svých postojích vycházíme z
tradice racionality humanitních i přírodních věd a neustálé
kritické reflexe lidského poznání. Na základě současných
dostupných vědeckých závěrů klimatického panelu OSN (IPCC)
považujeme antropogenní charakter klimatické krize za zcela
ověřitelný objektivní fyzikální fakt, o jehož existenci
nevidíme smysl vést diskuze. Vystavovat tuto reálnou skutečnost
relativizaci či stavět ji jako „věc názoru“ je podle našeho
názoru nebezpečné a v rozporu se školským zákonem, který
zavazuje učitele učit na základě nejnovějších poznatků vědy.
Ne každý názor má stejnou váhu. Je rozdíl mezi názorem,
argumentací, lží či nepravdou a omylem.
Na druhou stranu například
klimatické předpovědi a scénáře dopadů klimatického kolapsu
považujeme v souladu s vědeckými standardy za pravděpodobnostní
hypotézy, o nichž lze diskutovat a které lze na základě vědecké
argumentace upřesňovat. Nikdo nemůže stoprocentně předvídat
budoucnost, k dispozici máme pouze matematické modely a poučené
odhady. Je proto podle nás nevhodné například prezentovat určité
předpovědní modely coby nevyhnutelnou budoucnost. Zároveň se zde
však otevírá prostor pro rozvoj komunikativních kompetencí či
kompetencí k řešení problémů.
Konkrétní náplní platformy
Učitelů za klima je především sdílení a vytváření
inspirativních metodik, informování učitelské veřejnosti o
vzdělávacích seminářích s tímto tématem, upozorňování na
důležité události spojené s tématem klimatické změny a
zprostředkování účasti odborníků a vědeckých expertů ve
školách.
Jsme si vědomi možných
společenských kontroverzí spojených s tématem změny klimatu,
ale přesto věříme, že pedagogové by měli najít odvahu učit o
palčivých tématech současnosti a zároveň být svým žákům a
studentům průvodci v nelehké a komplikované společenské situaci
potenciálně hrozící v nejčernějších scénářích rozvratem
lidské civilizace a kolapsem zemských ekosystémů, bez nichž bude
život na Zemi jen velmi obtížný, ne-li nemožný.
Moderní pedagog nemá být garantem
pravdy, nýbrž moderátorem ošetřujícím svou erudicí a
kompetencemi prostor školní demokratické diskuze v mantinelech
respektující argumentaci podloženou důvěryhodnými zdroji.
Rozhodně nechceme nikoho
indoktrinovat jedinou správnou pravdou, politicky manipulovat,
emocionálně traumatizovat, případně pobízet k účasti na
demonstracích.
Posílit důvěru mladých lidí v
možnost aktivní participace při tvorbě naší společné
humanistické budoucnosti, to je jedna z klíčových vizí platformy
Učitelé za klima.
8844
Diskuse