
Proč by bylo lepší, kdyby se summit pro demokracii vůbec nekonal
9. 12. 2021
"Summit pro demokracii" svolaný Bidenovou administrativou je široce kritizován pro četná pokrytectví a nedůslednosti. Patří mezi ně i to, že na něm dostaly prostor zvolené, ale vysoce autoritářské vlády, jako je vláda Naréndry Módího v Indii a Rodriga Duterteho na Filipínách, které ve svých zemích vážně poškodily liberální demokracii a lidská práva - a také pokračující podpora USA diktaturám na Blízkém východě a zkorumpovaným a utlačovatelským oligarchiím v Latinské Americe, píše na webu Responsible Statecraft Anatol Lieven
Bidenova vláda uvedla, že
po skončení summitu
prezident Biden pozve světové lídry, aby se znovu sešli a předvedli pokrok dosažený v plnění svých závazků. Příznivci
summitu tvrdí, že to bude využito k tomu, aby se vedoucí představitelé, jako je Módí,
zodpovídali z nedemokratických
praktik. Slovo "předvést"
je však mrtvým vodítkem. Vzhledem k tomu, že Amerika vnímá
Indii jako rozhodujícího partnera v boji proti Číně, je mnohem pravděpodobnější, že
Módí bude prostě
vytrubovat slávu indické demokracie a zástupci USA se omezí na zbožné bláboly
a obecné řeči, které budou ostatní
vlády jednoduše ignorovat.
Příznivci
summitu uvádějí paralelu s úlohou
ustanovení o lidských
právech v Helsinských dohodách z roku 1975 při podkopávání
sovětské vlády.
Vliv Helsinských dohod však tvořil
jen malou část celého komplexu faktorů, které vedly
k pádu Sovětského
svazu a z nichž žádný se
nevztahuje na americké partnery,
jako je Indie. Mezi tyto faktory patřila role místních
nacionalismů, zřejmý hospodářský
neúspěch komunismu ve srovnání
se Západem a silný geopolitický a
ideologický tlak Západu.
Opravdu si někdo myslí, že se Washington chystá vyvinout takový tlak na Indii? Nebo že by dokonce liberální indičtí
nacionalisté takový
tlak ze strany Ameriky uvítali?
Je třeba si uvědomit,
že globální
prvenství USA, které má
tento summit ideologicky posílit,
závisí na autoritářských
klientských státech.
Amerika se přesně tak pravděpodobně pokusí
pomoci odstranit egyptského
prezidenta Sísího nebo saúdskoarabského
prince Mohammeda bin Salmána,
jako se Rusko pokusí pomoci
odstranit běloruského prezidenta Lukašenka nebo syrského prezidenta Asada, a to ze
stejných hegemonistických důvodů.
Problémy, které jsou součástí
summitu, jsou však hlubší a týkají se celého
jeho intelektuálního rámce. Ten ztělesňuje soubor zásadních
a velmi nebezpečných chyb týkajících se politické kultury, správy věcí
veřejných, lidských práv, rozvoje
státu a mezinárodního
systému.
Cílem
summitu je tedy vytyčit jasnou hranici mezi "diktaturami" a
demokraciemi podle vzoru rozdělení ze studené války
mezi "svobodným světem"
a sovětským blokem, přičemž přirozeným vůdcem demokracií jsou Spojené státy.
I v době studené války
to platilo pouze v Evropě, a
dokonce i v Evropě to bylo
kvalifikováno
americkou podporou diktatur v Portugalsku, Turecku a Řecku.
Jinde ve světě Spojené státy podporovaly dlouhý seznam často krutých autoritářských režimů. Ve skutečnosti lze tvrdit, že americká víra v boj demokratického dobra proti totalitnímu zlu za studené války zdaleka neposilovala americký závazek vůči demokracii a lidským právům ve světě, ale ve skutečnosti posilovala ochotu USA podporovat antikomunistické tyranie.
Dnes se celý rozdíl
mezi autoritářskými a
demokratickými systémy stírá v důsledku výše
zmíněného
vzestupu neliberálních demokracií. Snaha vést
jasnou dělící
čáru mezi demokratickými systémy, které jsou odpovědné vůči svým národům a respektují
lidská práva, a autoritářskými
systémy, které je nerespektují,
má svůj základ ve zjevné
pravdě, že v průběhu
moderních dějin se autoritářské státy dopouštěly strašlivého
porušování
lidských práv.
Ve velké
části světa není
zneužívání chudých a zranitelných lidí státními složkami výsledkem vůle vlády, ale neschopnosti státu omezit nebo reformovat dravé, násilné a zkorumpované chování
řadových policistů, vojáků a úředníků. Toto chování zase není podmíněné, ale vyplývá
z velmi starých a hluboce zakořeněných
faktorů v kulturách a
společnostech dotčených zemí,
stejně jako ze současné chudoby a nedostatečného rozvoje.
To by pro Američany nemělo
být těžké
pochopit. Žádný
seriózní člověk
si nemyslí, že rasově motivované
akce jednotlivých amerických policistů probíhají na příkaz Bílého domu nebo že otřesná míra
znásilnění
v amerických věznicích je politikou americké vlády. Jedná
se o hluboce zakořeněné patologické jevy, které
byly americkou demokracií reformovány, ale ne zcela.
Z těchto
hledisek leží několik "demokratických"
zemí na seznamu pozvaných na
summit někde mezi krutým vtipem a
velkolepým darem čínské, íránské a ruské propagandě.
Stačí, aby se tyto vlády zeptaly svých obyvatel,
kde by nejraději žili: A co by si přály, kdyby chtěly žít v Číně nebo na Filipínách? Írán
nebo Irák? Rusko nebo Nigérie? Pouze vítězství Tálibánu
v Afghánistánu nás
ušetřilo pohledu na to, že své místo
na summitu zaujal také bývalý
groteskně zkorumpovaný afghánský stát.
V období
extrémní chudoby, korupce, násilí,
falešné demokracie a oligarchické nadvlády,
které následovalo po rozpadu Sovětského
svazu, mělo mnoho Rusů pocit, že jejich země ve skutečnosti směřuje k Nigérii
a že Spojené státy by chválou
ruské "demokracie"
poskytly ideologické krytí rozpadu Ruska.
Propagandistický nárok
Putinovy vlády na
legitimitu a podporu veřejnosti se v zásadě opírá
o obvinění (přinejmenším
zčásti oprávněné), že Rusko před tímto
osudem zachránil a
obnovil základní úroveň státních služeb, životní úrovně a veřejného
pořádku.
Ještě závažnější problém
summitu spočívá v oblasti mezinárodního řádu
a legitimity. Mezinárodní politika USA založená na předpokladu, že
legitimní jsou pouze některé státy,
znemožňuje rozvoj jakéhokoli konsensuálního vývoje mezinárodního práva. Tím,
že se implicitně věnuje ničení
soupeřících státních systémů, ohrožuje
životní zájmy
těchto států a zajišťuje,
že se budou snažit v odvetu poškodit životní
zájmy USA, včetně domácí
integrity americké
demokracie.
Tím, že tento přístup váže legitimitu na úroveň "demokracie", vnáší do vedení
mezinárodních záležitostí také
prvek nejistoty, který by se mohl odrazit proti samotným Spojeným státům. Nejvíce nešťastné je tedy to, že velký počet příznivců republikánské a demokratické
strany nyní považuje vládu svých odpůrců za v jistém smyslu nelegitimní a nedemokratickou.
Tento demokratický postoj k republikánům sdílí i mnozí evropští liberálové
a (v soukromí) liberální vlády.
Mohl by však nějaký americký veřejný činitel
(nebo třeba soukromý občan) přijmout zásadu,
že mezinárodní
respektování zákonných práv
a životních zájmů
Spojených států závisí na tom, zda je u moci republikánská
nebo demokratická vláda?
Žádný
stabilní nebo "na pravidlech
založený" mezinárodní řád
a žádná racionální
globální politika Spojených států nemůže
být založena na takto
proměnlivém písku.
Bylo by mnohem lepší, kdyby
se tento summit nikdy nekonal. Jakmile se uskuteční, bude nejlepší,
když se na něj co nejrychleji zapomene.
Celý článek v anglickém originále ZDE
Diskuse