V Rusku začaly hromadně zavírat společnosti zabývající se přepravou zboží

4. 4. 2025

čas čtení 3 minuty
V Rusku se rozhořela krize na trhu nákladní dopravy: v lednu až březnu opustila odvětví každá pátá dopravní společnost, sdělilo sdružení AvtoGruzEx serveru Izvěstija. Gruzavtotrans uvedl, že asi 30 % ruských pracovníků v dopravě přestalo podnikat kvůli dluhům a neschopnosti splácet leasing. Počet zabavených nákladních vozidel od firem se oproti začátku roku 2024 více než zdvojnásobil a do konce roku se počet zástupců průmyslu může snížit o 10-15 %, uvedla skupina Alfa-Leasing.

Hlavními problémy dopravců jsou pokles cen za přepravu zboží pod úroveň nákladů a vysoké leasingové sazby, říká Vladimir Maťjagin, prezident sdružení Gruzavtotrans. Podle něj je v dálkové dopravě spodní hranice návratnosti kolem 100 rublů na 1 km, ale ve skutečnosti ceny klesly na 45-50 rublů. "Leasingové splátky někdy dosahují 50 % ceny vozu, což je důvod, proč se obchod zastaví a auta jsou zabavena," řekl Maťjagin. Dodal, že mnoho společností mělo na konci loňského roku zápornou ziskovost ve výši 17 %.

Leasingové společnosti zabavují zařízení při prvním nezaplacení, říká zdroj z oboru pro Izvěstije. Výsledkem je, že vozy jednoduše stojí nečinně na místě a nefungují. "Tato situace byla důsledkem snížení solventnosti zákazníků na pozadí zvýšení klíčové sazby, zvýšení poplatku za využití, snížení infrastrukturních projektů a podobně," uvedl Nikolaj Fomin, ředitel obchodního oddělení Gazprombank Autoleasing. Drahé úvěry podle něj vedly ke stagnaci nebo úpadku podnikání mnoha firem, a proto se snížila i potřeba nákladních vozidel.

Mnoho dopravců vrátilo nové pronajaté nákladní vozy a pokračovalo v práci na starém vybavení, čímž se výrazně snížil objem přepravy, říká Eduard Mironov, ředitel nákupu dopravních služeb společnosti FM Logistic v Rusku. Existují ale i společnosti, které trh zcela opustily, stejně jako ty, které pohltili velcí hráči. Probíhá transformace, která naznačuje krizi stávajícího dopravního modelu, vysvětlil expert. Podle Vadima Filatova, prezidenta společnosti AvtoGruzEx, může transformace průmyslu podle negativního scénáře bez státní regulace vést k monopolizaci trhu ve druhé polovině roku, zvýšení tarifů a zvýšení spotřebitelských cen.

V únoru se společnost AvtoGruzEx obrátila na předsedu vlády Ruské federace Michaila Mišustina a navrhla zavedení opatření na podporu tohoto odvětví. Asociace zejména požádala o odklad plateb příspěvků do mimorozpočtových fondů v letech 2025-2026, o kompenzaci příspěvků na leasing ve výši nejvýše 30 % podle smluv na období 2023-2024, o poskytnutí zvýhodněných půjček až do výše 500 milionů rublů na investiční účely ve výši 13,5 %, jakož i o nevratné dotace na mzdy zaměstnancům. Podle odhadů organizace je celková výše požadované finanční podpory pro průmysl 19 miliard rublů, nicméně vláda tuto výzvu dosud nezvážila.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
1353

Diskuse

Obsah vydání | 8. 4. 2025