Marioneta v červené kšiltovce, aneb jak pan Babiš tančí podle průzkumů
8. 4. 2025
/
Fabiano Golgo
čas čtení
2 minuty
Ve
starých časech, kdy loutkář tahal za provázky a panáček poslušně kýval
hlavičkou, věděl každý, kdo je kdo: mistr měl v ruce nitě, panáček kulil
oči a poklonkoval. Nu, dnes je tomu podobně - jen místo dřevěné
marionety máme Andreje Babiše a místo provázků máme volební
průzkumy. Ještě nedávno - předevčírem! - hlásal pan předseda ANO, že je
hrdý trumpista, ba dokonce „chcimír“. Nosil červenou kšiltovku, v níž
připomínal amerického strýčka s heslem na čele, a vypadal, že kdyby měl
jen příležitost, přimotá i Českou republiku k americké daňové revoluci.
Takto demokracie nevypadá, řekl Andrej Babiš na adresu Trumpovy Ameriky - Deník.cz
Ale
ouha - změnil se vítr, obrátily se grafy a průzkumy zavolaly:
„Andrejku, Trump už není v kurzu!“ A co udělá náš drahý podnikatel v
politice? Otočí se jako reklamní poutač na parkovišti. Co včera chválil
jako "silného lídra", dnes nazývá „šílenstvím“ a „nedemokracií“. A v tom
mu nelze upřít jistou obratnost - kdyby byl krasobruslařem, dávno by
měl zlatou medaili za piruetu s otočkou o sto osmdesát stupňů.
„Cla
jsou špatně,“ říká nyní, a jeho čelo se krabatí starostmi o inflaci a
akciové trhy. Člověk by skoro zapomněl, že ještě nedávno chtěl stát po
boku Trumpa a Elona Muska v zářivé bezcelní budoucnosti. Ale tak už to
bývá: když se v marketingové dílně rozsvítí kontrolka "změň směr", stane
se z každého silného lídra pouhá figurka s výměnným čelíčkem.
A
aby toho nebylo málo, Andrej Babiš má zvláštní talent vycítit směr,
odkud fouká voličský vítr. Když lidé říkají, že Trump už není ten pravý,
on najednou ztratí barvy červené čepice a objevuje v sobě zarytého
evropana, odpůrce cel a nositele zdravého rozumu. A samozřejmě - jak
jinak - vše dělá „pro lidi“.
Kdybychom si snad chtěli zahrát hru
„Najdi Babišův názor“, bylo by zapotřebí přibalit kompas, anemometr a
pravidelné sledování průzkumů veřejného mínění. Jinak se lehce stane, že
zatímco my si myslíme, že je vpravo, on už s úsměvem mává vlevo - a to
vše v rytmu chytlavého politického tance zvaného "marketingová mazurka".
Nu což. Člověk si aspoň připomene, že v politice je stálost vzácnější než růže v lednu.
1584
Diskuse