Nyní voják a
státník, prezident Petr Pavel, tiše přenastavuje morální GPS národa - ne
velkolepými projevy, ale obnovou něčeho prostého, a přesto revolučního:
politiky normality.
V nedávném rozhovoru v podcastu PoliTalk
prezident Pavel nabídl jemnou, ale zničující diagnózu české politiky:
politická kultura, řekl otevřeně, „není dobrá – ani na straně vlády, ani
opozice.“ Bylo to prohlášení, které by od méně zdrženlivé postavy mohlo
působit jako útok. Ale od Pavla to znělo spíše jako pozorování
chirurga: klinické, klidné a hluboce znepokojené stavem pacienta.
Pavel
se nezastavil. Poukázal na toxickou polarizaci, která infikovala
diskurz v českém Parlamentu, kde se vládní a opoziční strany nedokážou
dohodnout ani na rozhovoru o národní bezpečnosti, aniž by se navzájem
opouštěly. „Být tvrdý,“ řekl, „neznamená být nekomunikativní nebo
nekonstruktivní.“ To není jen fráze - je to filozofie vedení. Ta odráží
demokratické ideály, za které Masaryk bojoval v první republice a které
Havel ztělesnil v postkomunistické transformaci.
Zastavme se zde.
Protože nejde jen o českou politiku. Jde o to, jaký druh vedení Evropa -
a svět - právě teď potřebuje. Jeho slova odrážejí globální chorobu. Od
Washingtonu po Varšavu se politika stala performativním gladiátorským
zápasem, kde se rivalové „definují tím, proti čemu jsou,“ jak poznamenal
Pavel, ne tím, co podporují. V českém kontextu však tento rozklad bolí
dvojnásob.
Za Klause a Zemana se česká politika proměnila v
kontrariánský karneval. Klaus popíral klimatickou vědu a démonizoval EU;
Zeman se rád hádal s médii, označil muslimské migranty za
„anticivilizační“ a proměnil prezidentství v platformu pro osobní spory.
Jejich dědictví? Parlament, kde debaty končí hromadnými odchody (jako
při nedávné bezpečnostní schůzi, kterou Pavel kritizoval), a strany jako
SPD, která NATO označuje za přežitek.
Pavlova odpověď je návrat k
tomu, co Havel nazval „žít v pravdě“ - vládnout s pokorou, jasností a
respektem k institucím. Když se ho ptali, zda před volbami veřejně
podpoří nějakou stranu, s úsměvem odpověděl: „Sděluji to stěží i své
ženě.“ Postavte to proti Zemanovi, který otevřeně podporoval proruské
kandidáty, nebo Klausovi, který z prezidentství udělal tribunu pro své
protievropské tažení.
Pavel je výcvikem voják, ale mluví jako
občanský filozof. Na otázku, zda by blokoval ministerské nominace stran s
extremistickými nebo protizápadními názory, neodpověděl bombastickým
„ano“ nebo „ne“. Řekl, že si promluví s premiérem. Bude hledat
konsensus. Bude jednat v „duchu Ústavy“. To je ten druh ústavní pokory,
který v mnoha demokraciích dnes bolestně chybí.
Nejostřeji
se Pavlův rozchod s předchůdci projevuje v postoji k Rusku. Zeman
označoval ruskou anexi Krymu v roce 2014 za „hotovou věc“ a Klaus
varoval před „hysterickou rusofobií“. Pavel je však přímočarý: „Zemi,
která nás označuje za zrádce a nepřátele, nemůžeme považovat za
přítele.“ Jeho varování - zakotvené v kolektivní obraně NATO - odráží
Masarykovo přesvědčení, že malé demokracie přežívají jen ukotvené k
demokratickým aliancím.
Pavel však není válečný štváč. Lituje, že
čeští politici bezpečnost zneužívají jako „předvolební munici“ místo
aby hledali konsenzus, jak se to podařilo Polsku. Jeho lék? „Konkrétní
debaty“ o investicích do obrany (jako stíhačky F-35) a odmítnutí nechat
osobní spory - například ten mezi ministryní obrany Janou Černochovou a
náčelníkem generálního štábu Karlem Řehkou - odvádět pozornost od
připravenosti. To je generálův recept: disciplína před dramatem.
A
pokud jde o širší obraz - obranu, Rusko, Evropu - Pavel není naivní.
Ví, kolik je hodin. Nedělá si iluze o Kremlu. „Rusko se nechová jako
přítel,“ připomněl posluchačům, že někteří čeští politici stále živí
fantazii o normalizaci s režimem, který vnímá Českou republiku jako
zrádce starého sovětského pořádku.
Tam, kde někteří lídři vidí
národní bezpečnost jako nástroj k bití oponentů, Pavel ji vidí jako
posvátnou půdu - místo pro konsensus, nikoli pro dobývání. Setkal se s
politickými rivaly jako Andrej Babiš, ne aby získal body, ale aby našel
společnou řeč o výdajích na obranu a evropské spolupráci. To ho samo o
sobě odlišuje v regionu, kde politika příliš často připomíná hospodskou
rvačku.
V roce blížících se voleb, kdy se populistické hlasy
mohou znovu pokusit zatáhnout Českou republiku na východ nebo dovnitř,
Pavel stojí pevně - ne s hesly, ale se standardy. Trvá na otevřeném
dialogu, respektu k institucím a odmítnutí zacházet s politikou jako s
válkou jinými prostředky. A tím vrací na Pražský hrad něco vzácného:
morální jasnost.
To může znít staromódně. Ale v post-pravdivém
věku, kdy někteří lídři okázale pohrdají fakty, institucemi nebo dokonce
slušností, je Pavlovo trvání na tom, že bude „majákem etiky“, tiše
radikální. Obnovuje prezidentskou tradici nikoli svých bezprostředních
předchůdců - Václava Klause s jeho flirtováním s nacionalismem nebo
Miloše Zemana, jehož rozdělující rétorika často pošpinila důstojnost
jeho úřadu - ale ušlechtilejší linii Hradu.
Na
Pavlově vedení je revoluční jeho obyčejnost. Odmítá předjímat ústavní
normy a slibuje jmenovat porevolučního premiéra na základě toho, „kdo
získá podporu [Sněmovny]“ - ne na základě tajných dohod. Když ho
tlačili, zda by blokoval extremisty ve vládě, vyhnul se
kulturně-válečnému návnadu: „Budu konzultovat… abychom se vyhnuli
veřejným odmítnutím.“ Překlad: Bude usměrňovat, ne diktovat. Pavlův
pragmatismus - upřednostňování „kontinuity“ před „neustálými obraty“ -
je přímou odpovědí na Zemanovu vrtošivost a Klausovo blokování.
Česko
nyní stojí před zkouškou: Odmění voliči Pavlovu normalitu - nebo se
vrátí k chaosu Andreje Babiše a SPD? Prezident nemůže tuto volbu
diktovat, ale může ji rámovat. Zdůrazňováním „konkrétních témat“ -
ekonomické odolnosti, vzdělání, adaptability v EU - obnovuje poslání
Hradu: nebýt trofejí pro siláky, ale dílnou vládnutí.
Masaryk a
Havel věděli, že přežití demokracie nezávisí na dokonalých lídrech, ale
na lídrech, kteří dokonale respektují její pravidla. Ve světě, kde
autokrati prodávají lež, že demokracie je „příliš chaotická“, Pavel
dokazuje opak: Chaosem je právě neliberalismus. Masaryk věřil, že
prezident by měl být morálním kompasem. Havel tento ideál proměnil v
poezii. A nyní se Pavel svým vlastním stabilním, neokázalým způsobem
snaží žít podle něj.
Světlo Hradu možná nikdy nezazáří tak jasně
jako v roce 1989, když Havel na jeho balkóně slíbil „vrátit politice
slušnost“. Ale po letech chvějivého plamene je jeho světlo konečně
stabilní - vedené prezidentem, který ví, že v turbulentní době je
nejradikálnějším činem prostě jednat normálně.
V době, kdy demokracie blikají, Pražský hrad znovu září.
Diskuse