Člověk je veličina sám pro sebe
Nepodmíněný základní příjem jako kulturní impulz
10. 9. 2015
čas čtení
10 minut
Enno Schmidt založil s Danielem Hänim Initiative Grundeinkommen, aby ve
Švýcarsku prostřednictvím lidového hlasování prosadili základní příjem. Pro Schmidta není základní příjem pouze praktická teze k přeměně našeho
hospodářského a pracovního systému, nýbrž také impuls, který může změnit
základy naší kultury. Rozhovor s Enno Schmidtem pro německý časopis Evolve přiložili pro Britské listy Dagmar Kamanová a Bohumil Macháček.
Z čeho vzešel impuls k založení Initiative Grundeinkommen?
Ten vzešel z rozhovorů mezi mnou a Danielem Hänim. Daniel je jednatelem
v podniku uprostřed někdejšího hlavního sídla Schweizerischer Volksbank
v centru Basileje, nyní s ateliéry, kancelářemi, zasedacími sály,
lékařskými ordinacemi a největší kavárnou ve Švýcarsku. K oboustrannému
překvapení jsme zjistili, že se v otázkách, co je vlastně podnikání, co je
dnes umění, shodujeme. K tomu se připojila myšlenka, abychom společně něco
podnikli. Že lidé potřebují peníze, aby mohli něco dělat, to bylo pro nás
oba to nejdůležitější. Nikoliv mzdu, která absorbuje, nýbrž příjem. Tak
jsme tedy založili Initiative Grundeinkommen ve Švýcarsku. Jako umělec jsem
také pracoval v podniku, protože si myslím, že umění dnes v podnicích
existuje. Vždyť kultura se tvoří tam, kde jsou lidé a kde vyrábíme věci a
kde vzniká prostředí, v němž a s nímž žijeme.
Pro mne není základní příjem jen prostředkem proti nouzi a chudobě,
nýbrž impulsem, jak dát lidem možnost, aby vzali svůj život do svých rukou.
A opravdu všem. Vždyť je to prostě neproduktivní a neefektivní, jak dogma
zaměstnání kvůli penězům promarňuje a omezuje jedinečnost, inteligenci a
biografickou zvláštnost, hloubku a vztah k potřebám člověka. Placená práce
plýtvá kreativitou a zodpovědností. Iniciativa se stejně nedá zaplatit.
Člověk přestává vnímat a uznává jen rovnice. Tak je to také u sociálních
dávek, kde slovo „sociální“ dostává nálepku něčeho ošklivého, ačkoli
sociální je vlastně báječné. Je to vlastně vzájemná důvěra.
Myšlenka základního příjmu vychází z toho, že existující bohatství,
které dnes plyne do sociální pomoci, do podpor pro nezaměstnané a podobných
plateb, se uspořádá jiným způsobem, aby se vytvořil nový společenský
impuls. Na jedné straně se zbavit administrativní byrokracie a na druhé
straně vytvořit základní sociální zabezpečení, které, alespoň podle vašich
kalkulací, nebude stát víc než náš dnešní sociální systém. Kromě toho by
bylo možné vytvořit oblasti volného času, takže by se lidé svobodně mohli
zapojit do společnosti. Tak také chápu váš umělecký podnět. Co je pro Vás
nejdůležitějším aspektem základního příjmu?
Vy už jste uvedl základní body, které já vidím jinak. Nepodmíněný
základní příjem zamýšlí samotného člověka. Ten je spojen se vším a od něho
vše vychází. Nejde o to ušetřit sociální dávky, přerozdělit bohatství. To
může mít následky, bude mít následky, ale to není východisko. Základní
příjem není jen řešením pro tento či onen problém tam, kde člověk může
pohodlně zůstat sedět na zadku a myslet na funkce a upřednostňovat své
oprávněné nároky a staré potřeby. Základní příjem vlastně "vymrští člověka
vzhůru", aby konečně myslel sám a sám se podíval na to, kde dnes stojíme, a
aby ho donutil vnímat. Základní příjem nepřichází, protože to číselně
vychází, protože je určen pro „chudé“ a „bohatým“ něco odnímá. To jsou
kategorie, které dělají z nepodmíněného základního příjmu něco pro všechny
nemyslitelného. Myslím, že to, co mnohým vadí na té nepodmíněnosti, je, že
se konečně otevřela "trhlina" v kruhu; žijeme v uzavřeném kruhu představ,
rovnic a norem, a tato trhlina, toto otevřené místo je člověk. Člověk je
veličina sama pro sebe, ne dobře padnoucí kadlub, ne jen proměnná v rovnici
a v rentabilitě. Ekonomizace všech těchto životních oblastí, kam vlastně
tento princip vůbec nenáleží a kde všechno ničí, je možná jen proto,
protože neexistuje žádný obraz lidství, ale protože člověk je chápán jako
biologicko fyzikální shoda okolností.
Jak může základní příjem rozevřít tuto trhlinu, poskytnout ten otevřený
prostor, v němž skutečně spatřujeme člověka?
Myslím, že myšlenka nepodmíněného základního příjmu tam vede. Udělat to
musí člověk sám. Se základním příjmem nebo bez něj. Nechci myšlenku
základního příjmu také přehánět, ať ona sama působí a ať je také
blahodárným prostředkem k dosažení cíle. To by bylo také funkcionalizování.
To by pak celou tu věc zabilo. Pak poslouží opět preferencím. Tímto
způsobem na to reagují mnozí odpůrci. Cítí, „čichají“ preference. A děsí je
to ne-vypočitatelné, za nímž se objevuje neznámá bytost - Člověk jako černá
díra. Pak přicházejí funkční protiargumenty: To nelze financovat. Kdo pak
bude pracovat? To přitáhne imigranty. A tak dále.
Vezměme jako příklad otázku: „Kdo pak ještě bude pracovat?“ Mluvil jsem
s mnoha podnikateli. Tady se otázka redukuje rychle na 15 až 30 %
pracujících, o nichž se předpokládá, že pracují hlavně kvůli penězům. To
jsou ale také ti špatně placení zaměstnanci, kteří ve firmě nemají uznávané
postavení a jsou tedy také málo do ní zapojeni. Pokud by ovšem byli
nezbytní, pak by mohli být také přece více oceněni a lépe placeni. Dnes
oceněni nejsou, protože lidé si ocenění nemohou vynutit. Základní příjem
odnímá živobytí z dosahu trhu a směny a ustanovuje ho jako sociální právo.
Často slyším, že se musí nejprve změnit společnost, odstranit
kapitalismus nebo že nejprve by se musela nastartovat velká vzdělávací
ofenzíva, aby lidé dozráli k tomu být schopni lépe zacházet s myšlenkou
nepodmíněného základního příjmu. Ale základní příjem sám o sobě je
ofenzívou vzdělání. Debaty o této myšlence jsou osvětovou ofenzívou,
otevírají nové perspektivy a je v nich předpoklad vývoje nových sil.
A to pro mne má co do činění s uměním. V umění jde většinou o to
vnímat to nejblíže existující. Hledáme vždy daleké a spekulujeme o něm.
Skutečnost je ale na dosah ruky. Totéž platí i pro základní příjem. Mohu ho
prožívat v tom, co vyvolává u mne. Budu žít v tom, co s ním udělám. To
okolo mne existující je často výzva a vytrhuje to člověka z pohodlnosti. To
okolo existující však není Známo.
Pro Vás má základní příjem vlastně tedy dvojitou sílu. Na jedné straně
síla uvolňující základní příjem jako takový, ale na druhé straně síla
uvolňující základní příjem již jako myšlenku?
Nyní je doba, v níž základní příjem stále ještě neexistuje jako
vyplácená částka, nýbrž jako idea a střet názorů. To není méně reálné, než
kdyby byl také penězi. Je nyní dokonce nějakým způsobem reálnější, jako
kdyby se stával zvyklostí. V první řadě nejde o peníze. Nejde o reformu
sociálních dávek, nýbrž o kulturní impuls. Nepodmíněný základní příjem
stojí v jedné řadě s myšlenkami demokracie, lidských práv nebo zrušení
otroctví. Proto je potřeba se také ptát na jeho důsledky.
Tuto konfrontaci pociťuji také, když s Vámi hovořím, základní příjem se
dotýká mého dosavadním způsobu myšlení. Naše běžné myšlení říká, pracujeme
pro zajištění existence. Ale v otázce „Kdo jsem, když moje životní potřeby
jsou materiálně zajištěny?“ se otevírá prostor, kde jsem zcela novým
způsobem tázán, co vlastně chci v tomto životě činit a uskutečnit. To je
existencionálně hluboce znepokojivá otázka.
Ano, ta nepodmíněnost vrhá samotného člověka zpět. To je skoro to
nejhorší, co se mu může přihodit. Ale také to nejlepší. Je to jako lupa,
zdali skutečně činím to optimální, vlastní zodpovědnost je pod lupou. Naše
životopisy mají dnes více zlomů než ty generací před námi. Zlomy jsou také
momenty "uvolnění" a momenty srážky s vědomím mého Já. Přičinit se o to,
aby se mne to týkalo, vlastní iniciativa, to je směr k člověčině. Máme
tolik vědomostí a díky technice se nám otevřelo tolik možností jako nikdy
předtím. Ale potřebujeme paralelní vývoj našeho vědomí, vývoj naší duševní
síly a odpovědnosti.
Můžete o trochu víc objasnit, co se uvolňuje a v čem spočívá tato
vývojová práce?
Mnoho prací přebírá technika. Tím se uvolní více lidí pro pracovní
činnosti, které v systému zaměstnání pro peníze nebyly prováděny, po nichž
je poptávka a vyžadují empatii a iniciativu. My všichni víme, že vymírají
celé živočišné druhy, že více a více lidí umírá hlady, ještě nikdy nebylo
tolik lidí zotročeno jako dnes, že změna klimatu bude v příštích několika
tisíciletích trvalou výzvou. Už nevstupujeme do politiky, protože to
považujeme za nechutné. Je však nutné, abychom vzali náš osud do vlastních
rukou.
Pro vás tedy není základní příjem žádný projekt budoucnosti, nýbrž
myšlenka, která mne duchovně provokuje, když si ji připustím a táže se mne
na bytí mého Já.
Ano, od nynějška. Bytí mého Já bych nezpochybňoval, ale to, co tím
myslím. Myšlenka nepodmíněného základního příjmu tě oslovuje tady, kde už
vlastně skutečně jsi. A tady je pak člověk překvapen nebo to cítí jako
provokaci.
Text rozhovoru, který vyšel v časopisu Evolve, lze stáhnout ZDE
9279
Diskuse