Monitor Jana Paula: Je umělecká svoboda nezpochybnitelná? No jo, ale která to je?
25. 7. 2018
/
Jan Paul
čas čtení
4 minuty
Foto: Z filmu Poslední pokušení Ježíše Krista
Štefan Švec svoji typickou formou ironické nadsázky glosuje
(https://blisty.cz/art/91921-diky-vam-prelate-statecny.html
) Dukovo podání žaloby na Centrum experimentálního divadla za
uvedení her, které dehonestují postavu Krista či papeže Jana
Pavla II. Kardinál Duka podal žalobu prostřednictvím advokáta
Ronalda Němce jako fyzická osoba. Švec ve svém textu ironicky
vyjmenovává kde všude, kdy, a jaký autor nějakým způsobem
zneužil v literatuře či ve filmu postavu Ježíše Krista, a
sám jistě tuší, že v některých případech o dehonestaci
Krista dle mého názoru nejde.
Například film Poslední pokušení Ježíše Krista, kde podle
slov Štefana Švece nechává režisér spát Ježíše
s prostitutkou, a následně z něj dělá bigamistu. Jenomže
Kazantzakis použil v tomto případě vlastní tvůrčí
invenci. Sestoupením Ježíše z kříže za pomoci anděla
(později se ukáže, že to byl ďábel) a jeho touhy po normálním
životě, vyjádřil režisér mistrně ono charisma tajemství
dokonané Kristovi oběti na kříži, neboť Ježíš se z postele,
na níž umírá jako obyčejný smrtelník, plazí po výčitkách
Jidáše znovu ke kříži, aby na něm nakonec přece jen zemřel, a
splnil Boží vůli. Kazantzakis v této scéně jen tvůrčím
způsobem domýšlel Ježíšovu větu Bože, proč jsi mě opustil,
kterou Kristus na kříži pronesl.
Film Poslední pokušení Ježíše Krista se katolické církvi
nelíbil, mně ano, a myslím si, že film mohl v přemýšlivých
divácích naopak posílit význam Ježíše, a smysl jeho oběti.
Naproti tomu Frljič jako divadelní režisér dle mého soudu
v případě her Naše násilí, vaše násilí a Prokletí
umělecky selhal, protože v inkriminovaných kontroverzních
scénách, které vyvolaly oprávněnou kritiku, je jeho forma pouze
explicitní, byť byla idea těchto her jakkoliv míněna
humanisticky. Ředitel Centra experimentálního divadla Miroslav
Oščatka se rozhodnutí soudu nebojí, protože podle něho postava
Ježíše, který znásilňuje muslimku, nesymbolizuje Ježíše, ale
Evropu.
Pak se ale ptám, je současná sekularizovaná Evropa skutečně
křesťanská? Pokud ano, do jaké míry se tedy dnes její
křesťanství v Evropě projevuje? Jak jsou v Evropě,
která se potácí pod tlakem bezbřehého liberalismu, tržního
fanatismu, a lobbingu nejrůznějších nátlakových skupin platné
hodnoty, které Ježíš Kristus obětí na kříži předal lidstvu?
Není třeba si namlouvat, že křesťanství má nějaký vliv na
společenskou sféru, na rozhodování státních věcí, nebo
dokonce snad na umění. Frljič obviňuje něco, co dle mého soudu
neexistuje, a uráží už jen menšinu těch, kteří ještě věří
v nějaké hodnoty, a napadá především katolíky.
V klidu zůstává i ředitel Národního divadla Brno Martin
Glazer, který věří, že v soudním sporu uspěje. Podle něho
kauza otevírá debatu o tom, do jaké míry může být
zpochybňována umělecká svoboda. Pan Glazer je totiž přesvědčený,
že umělecká svoboda je nezpochybnitelná, což je ale naprostý
nesmysl, pokud se dotýká svobody druhého člověka. Zatím víme,
že je umělecká svoboda právně zaručena, ale už vůbec nevíme,
a ani to netušíme, která to vlastně je. Kardinál Duka učinil
pokus, aby se to dozvěděl, a má na to plné právo ve chvíli, kdy
je přesvědčený, že žalovaná strana zasáhla do jeho práv a
svobod.
Jsem zvědav, jak budou soudci definovat tak vágní pojem umělecká
svoboda, a budou-li se tomu věnovat poctivě a nezávisle, budou to
mít těžké v době, kdy přestávají platit jakákoliv
pravidla a normy, nemluvě o hodnotách, které se do nedávna
předávaly skrze tradici nezávisle na soudech a nařízeních. Tzv.
„umělecký provoz“ – kdysi umělecká scéna, všimněte si
těch nepatrných rozdílů v pojmenování - je jistě
přesvědčený, že uměleckou svobodou je jakýkoliv tzv. umělecký
čin, a protože je přesvědčena i o tom, že umělcem může být
kdokoliv, kdo se za umělce prohlásí, máme tu docela slušnou
patovou situaci. Pokud by totiž byla tzv. umělecká svoboda
skutečně nezpochybnitelná, tj. bezbřehá, nikdo by nenesl za své
jednání odpovědnost, protože cokoliv může být prohlášeno za
umělecký čin.
8820
Diskuse