Nechte nás sakra učit dobře
Příběh devátý - Mají to v krvi
20. 12. 2018
/
Jiří Karen
čas čtení
6 minut
Autor obrázku: Jáchym Bohumil Kartous
V září 2016 jsem nastoupil na jednu sídlištní základní
školu jako učitel angličtiny. Musím říct, že mě hodně nemile překvapila
atmosféra školy a uvolněná kázeň. Ze strany vedení neexistovala jednoznačná
strategie, ředitelka ve škole skoro vůbec nebyla (pořád jezdila na nějaké
projektové akce). Učitelé byli ponecháni na pospas problémovým třídám – nějak
si to v hodinách vyřešte, jste přece pedagogové, říkali nám.
Autor zveřejňuje příběhy jiných učitelů, kteří čelí represi za to, že chtějí progresivně měnit vzdělávání.
V té době jsem ještě neměl příliš učitelských zkušeností
a náraz na realitu oné školy byl pro mě poměrně velkým šokem. Létající svačiny,
vulgarity, křik, rvačky.
Postupně jsem pochopil, že problém z velké části
spočívá v diletantském vedení školy a v přístupu řady učitelů, kteří vycházeli
z toho, že čím více budou po žácích řvát a čím více je budou ponižovat, tak tím
více získají kýženou učitelskou autoritu. Drtivá většina učitelů učila pomocí
výkladu před tabulí – tento výklad se pak snažila nadiktovat do sešitu žáků – a
běda pokud někdo nepsal, spustil se křik takového ražení, že jsem se sám v
kabinetě často až lekl, když nějaká paní učitelka spustila ve třídě s
otevřenými dveřmi seřvávající ryk.
Mám dojem, že k tomu učitele motivoval také přístup
paní ředitelky, která, když už náhodou ve škole byla, procházela budovu, a když
někde uslyšela v hodině hluk, vstoupila do třídy a hromovým řevem vyděsila a
zmrazila šokované žáky. Jednou se mi to přihodilo v hodině, kdy jsem využíval
skupinovou práci a ve třídě logicky nebylo hrobové ticho.
V tom roce se začaly zavádět finanční opatření spojené
s tzv. inkluzí, bylo kolem toho hodně nesouhlasu učitelů, administrativy,
zmatků a nekonečných školení v rámci řady projektů, na které se škola
přihlásila. Ona škola se snažila profilovat jako inkluzivní, progresivní a
sociální, navenek měla řadu certifikátů, pokrokový ŠVP, plné webové stránky
nejrůznějších inkluzivních projektů. Nicméně pod nablýskaným povrchem se
nacházel naprostý chaos a pokrytectví, které se zosobňovalo v jenom konkrétním
případě. Byl to případ tzv. elitní třídy.
Škola se rozhodla, že žáky po absolvování prvního
stupně „protřídí“ – vytvořily se dvě třídy „verbeže“ a jedna třída elity, která
měla k dispozici počítače, jež měla využívat ve výuce, a která měla jiný rozsah
hodin. Brutálním paradoxem byl fakt, že jedna „verbež třída" byla skoro
čistě romská, zatímco ona elitní byla čistě bílá, většinou žáci z lépe
situovaných rodin, kteří si mohli dovolit onen počítač koupit.
Vztahy mezi třídami byly extrémně napjaté, žáci
"verbež tříd" považovali "elitáře" za nafoukané a arogantní
a na druhé straně žáci elitní třídy vnímali ty druhé jako lemply, kteří se
neučí a nikdy ničeho nedosáhnou.
„A není to trochu proti všem těm ideálům inkluze?“
ptal jsem se zmateně.
„Prosím tě, oni ti cigáni potřebují zvláštní přístup, však víš, jak jsou na tom
s mozkem,“ odpovídali mi kolegové s pomrkáváním.
Připadal jsem si jako v blázinci, když jsem jako
pověřený učitel vyplňoval různou inkluzivní administrativu a navštěvoval
konference o inkluzi a ve škole jsme přitom měli jednu zcela segregovanou
třídu. Rasismus učitelů byl zcela běžný a naštvaná frustrace z toho, že „ti
cigáni dostávají všechno a my bílí nic“ byla zcela běžným tématem u obědů a ve
sborovně.
Sám jsem byl svědkem šílené situace, kdy jedna
učitelka křičela na romskou holčičku, že je hloupá a líná a že jestli chce něco
v životě dokázat, tak musí přestat být shnilá cigánka jako její líní rodiče.
Podobných ataků ze strany učitelů bylo více.
Zdá se mi, že si část romských žáků tyto odsudky
zvnitřnila a chovala se tak, jak se od nich očekávalo, že se budou chovat.
Křik, hádky, nekázeň, vulgarismy atd.
V romské třídě byla zvláštní atmosféra – žáci byli
různě rodinně propojeni, otevřeně mluvili o tom, že nikdy nic nedokážou,
protože jsou hloupí a půjdou na sociální dávky (jak jim říkali učitelé?), běžně
vstávali z lavic a běhali po třídě.
„No to víš, cigáni – oni mají prostě to kočování v
krvi,“ pokrčila rameny speciální pedagožka, když jsem se byl poradit o tom, jak
vést v romské třídě hodinu.
Neustále se řešily kázeňské problémy a ryk na chodbách
školy brzy doplnili křičící a hlasití romští rodiče, kteří „si byli s učiteli
něco vyřizovat“. Musím říct, že mě ta atmosféra nesmírně deptala. Pokoušel jsem
se navrhnout vedení, aby třídy smísilo, aby to nebylo tak, že bílí mají počítače
a jsou elitou a "černí" jsou zavření jako v segregované speciální
třídě, ale neuspěl jsem.
„Mladej, ty tomu vůbec nerozumíš. Oni jsou ti cigáni
rádi, že jsou v té třídě. Vždyť i sami rodiče jsou takto spokojeni. Svůj ke
svému,“ řekla mi ředitelka a zadala mi účast na dalším školení o ideálech
inkluze.
Dodnes si myslím, že pokud by se třídy smísily a pokud
by ve škole začal panovat nějaký řád, všechno by bylo řešitelné, protože, když
jsem se bavil s konkrétními žáky ze segregované třídy, působili na mě inteligentně
a rozumně. Jenom prostě v té třídě se spustil jakýsi efekt zvěřince, který
potvrdil všechny předsudky učitelů o nezvladatelných Romech.
Inkluze je určitě dobrá myšlenka, ale konkrétní
ministerská realizace - hlavně administrativa a absurdní požadavky na vyčerpané
učitele - je katastrofální. Svou šokující neschopností realizace dobré myšlenky
stát akorát přilívá olej do ohně rasistických stereotypů ve školách.
Ze školy jsem po roce odešel.
Další informace ZDE
14314
Diskuse