Pro koho jsou muslimové problém
11. 6. 2019
/
Daniel Veselý
čas čtení
3 minuty
V české kotlině přetrvává celá řada prapodivných mýtů, jako
kdybychom ustrnuli ve starých nekonfliktních časech, kdy mezi oficiálními
přáteli západního společenství a jeho nepřáteli existovala jasná dělící linie.
Jenže čas oponou trhnul a morální kodex tuzemské politické a mediální
obce vzal za své. Nyní žijeme v komplikované a nepřehledné době, kdy kdysi velebené politické
osobnosti nacházejí společnou řeč s předními xenofoby a populisty.
Když nedávno
Českou republiku navštívila kontroverzní barmská lídryně Aun Schan Su Ťij, ministr zahraničí Tomáš Petříček měl jedinečnou
příležitost dostát své pověsti politika, jemuž v první řadě leží na srdci lidská
práva. Šéf české diplomacie sice ostře kritizuje porušování lidských práv
příkladně v Rusku a Číně, avšak jindy jdou tyto vysoké morální hodnoty
stranou. Třebaže Černínský palác lidskoprávní situaci
v Barmě „pozorně
sleduje“, ministr jedním dechem dodává, že „ČR je silným podporovatelem
demokratické transformace a rozvoje Myanmaru“.
Těžko říct, zda měl šéf české diplomacie na mysli etnickou
čistku více než 700 tisíc Rohingů, během níž mohlo být zavražděno
až 43 tisíc osob - když hovořil o nesmělém demokratickém rašení
v Barmě. Ačkoli tolik odsuzovaná rangúnská junta tuto muslimskou menšinu dlouhá léta
perzekuovala, zločiny, které se v „demokratizující se“ Barmě odehrály během
několika měsíců na přelomu let 2017 a 2018, nemají obdoby. Existují očitá
svědectví o tom, jak vojáci upalovali civilisty zaživa a jak dětem stínali hlavy. Česká republika chce navzdory
těmto otřesným skutečnostem vztahy s Rangúnem
prohlubit a hovoří se dokonce i o reciproční návštěvě Andreje Babiše v Myanmaru.
Sám Babiš při nedávném setkání s kontroverzní političkou vtipkoval a ocenil,
že se Myanmar rozhodl po dlouhých letech znovuotevřít svoje
velvyslanectví v Praze. Naši servilní a zdiskreditovaní politikové jen stěží budou "dámu od jezera" grilovat za její ostudnou roli při decimaci Rohingů.
Přestože Su Ťij barmskou armádu neovládá, „dáma“
zvěrstva páchaná vládními silami popírala
a pronášela islamofobní výroky. Pohaslá lidskoprávní hvězda genocidní tažení
barmské armády zcela očividně podporovala a její zvěrstva kryla, když lidskoprávní
organizace a novináře obviňovala ze zveličování rohingské kauzy. Su Ťij tedy v žádném případě nestála
nečinně stranou, jak alibisticky tvrdí její stoupenci, a ze svých zločinů by
se měla zodpovídat před mezinárodním tribunálem.
Su Ťij si nevděk světa, jemuž na srdci leží osud utlačovaných bez rozdílu, patrně kompenzuje sympatiemi s „obráncem bílé křesťanské Evropy“,
Viktorem Orbánem, s nímž nalézá
společnou řeč. Oba politikové se shodli na tom, že jejich země
ohrožuje migrace, a zdůraznili, že koexistence s rostoucí muslimskou
populací představuje problém. Civilizovaní lidé toto spojenectví považují za
další důkaz morálního pádu kdysi do nebes vynášené disidentky a političky – to však zjevně pro
Českou republiku neplatí. Koneckonců xenofobní Babišova vláda má k autoritářským
tendencím nebezpečně blízko, takže je posilování česko-barmských vztahů vcelku logickou
záležitostí.
Barmská lídryně již v žádném případě není
obdivuhodnou „bojovnicí za svobodu a lidská práva“, jak v rozporu s demokraticky smýšlejícím světovým míněním soudí komentátor
Českého rozhlasu Jan
Fingerland, nýbrž zavrženíhodnou političkou, jež nalézá
porozumění u pravicových autoritářů, a potenciální zločinkou mající na rukou
krev tisíců nevinných.
15177
Diskuse