Blíží se Velikonoce
30. 3. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
5 minut
(i
letos; byť tentokrát v doprovodu epidemie záludné virózy)
Ovšem! Jak ten čas nezřízeně letí! (Navíc, aby člověk navíc
nedobrovolně nechytil ten virus, který číhá. Dokonce třeba
zmutovaný. Aby se uchytil k rozmnožení v plicích. Ten
nouzový stav v ČR je ovšem nutné do toho času „zakalkulovat“;
ať již třeba počítáme s blahodárnou rolí alkoholu při
pokusu o vlastní imunizaci, anebo – osvíceně a poučeně –
nikoliv. S tím „zbrzděním nákazy“ nemáme zatím ještě
vyhráno! Ještě teď v pátek – 27. března – počty nově
nakažených nezačaly klesat. V některých zemích Evropy, ale
i v USA, anebo v Íránu či v Hong-Kongu, zatím se
ta neblahá viróza – ale i s počty jejich obětí – dále
rozrůstá. Ne že by to zčásti nebylo ve znamení výroku o „pozdě
bycha honiti“! A ne že by společné úsilí nemělo učinit ony
příslovečné zázraky.)
Už příští týden bude tzv. „Květná neděle“. Jakoby
zároveň v symbolickém převleku ze starozákonní scény
podle Zachariáše (Za 14:4) ji pro evangelijní svědectví působivě
uvedli všichni tři „synoptičtí“ evangelisté (Mk 11:1-11, Mt
21:1-11, Lk 19:29-40). Ježíš měl jen pár dní před svou smrtí
s nemalou odezvou mezi jeruzalémským lidem vjet na oslátku do
města. Kdyby to bylo „ve slávě“, cožpak by potom byl hned o
pár dní později překvapivě jat, aby byl o pár dalších hodin
později souzen a odsouzen dokonce k smrti? K níž by
došlo po několika málo následujících hodinách
nepředstavitelného utrpení.
Zatím ovšem jsme aktuálním časem ještě o týden předsunuti
před tu kalendářovou „Květnou neděli“. O Ježíšových
aktivitách před historicky předpokládaným a aspoň legendárně
doložitelným koncem jeho života nevíme dodnes přijatelně vůbec
nic historicky doložitelného a hodnověrného. (Ani prostřednictvím
listů sv. Pavla, nějakým sdělením sv. Petra o Ježíšovi, které
by takto zůstalo vzácně žít.)
Z evangelistů nejdříve se pustil do psaní jakoby „dobré
zvěsti“ Marek; dohady směřují někam kolem roku 70 (takže
zhruba teprve 40 let po Ježíšově smrti). Pokud se totiž zvažuje,
že v té době zrovna začalo neúspěšně končit povstání
Židů proti Římu, jako kdyby takto také mohlo dozrát východisko
z oněch neblahých dní nejen pro Židy; totiž konec veškerých
časů, spojovaný s prorokovaným Vykupitelem. Zdá se být
docela věcně nosná myšlenka, že po Ježíšově smrti jeho
stoupenci se nerozptýlili, nýbrž svou vírou v Ježíšovo
mimořádné poslání na tomto světě udrželi jistou pozornost ve
svém okolí a jako zřejmě výrazná „sekta“ dokonce časem
získali do svého středu i nějaké intelektuály. Jak to?
Židé při četbě svatých textů – pokud nešlo o bohoslužebné
uplatnění – již nějakou dobu předtím před hebrejštinou
(jako jen souhláskovému písmu) dávali přednost řeckému
překladu Písem. Řecky gramotný Žid mezi Ježíšovými
„sirotky“ mohl získat podnět k hledání nějakých
prorockých textů, které by podpořily zatím plně nezakotvenou
tradici kolem Ježíšova osudu. Podklady pro ni se takto zřejmě
našly v námětech Izajášových. Ježíšovi navíc byl také
přisouzen řecký přívlastek „christos“ (tj. „pomazaný“,
do významné funkce, ale i jako kněz). Mezi většinou negramotnými
lidmi onoho času odposlechem zakořeňoval ten výraz pro Ježíše
jako součást vlastního jména.
Když během okolností provázejících Saula z Tarsu (jako
příštího sv. Pavla) při jeho cestě do Damašku došlo podle
svědectví samotného Saula k tomu, že se v jeho mysli zjevil
v nadzemské podobě sám Kristus, Saul mezi „kristovce“
konvertoval a stal se „apoštolem“. Díky Pavlovi posléze
přibylo znaků k úplnému oddělení Ježíšových stoupenců
od židovství. Především tím, že Petr připustil, aby Pavel
mohl přijímat pohany do církve svátostným křtem místo obřízky;
pak aspoň touto formou též ženy se mohly podílet na smluvním
aktu víry s muži. A Pavel se navíc zcela jedinečně lišil i
od učedníků Ježíšových; tím, že svůj intenzivní zážitek
Kristova zjevení pojímal jako „pneumatický“, a tedy jako
nikoli tělesně hmotný; což jako substanční znak rozšířil též
do oblasti posmrtné existence člověka jako jeho nový projev
zázračného bytí. (Píši o tom mj. v knížce „Kristus
Ježíš, anebo Ježíš Kristus?“ A k té citlivé a málo
známé tématice se v BListech ještě vrátíme.)
10061
Diskuse