
Ještě není poslední zvonění!
26. 5. 2020 / Miloš Dokulil
čas čtení
6 minut
Jen
„aby se vlk nažral, a koza zůstala celá“. A jedná-li se přímo
o nějaký podkladový text jako součást předzápočtové
procedury, jako kdyby se ani nemělo jednat o výsledek věcně
zaměřeného kognitivního procesu na straně studentky či
studenta, ale především… (mám to vůbec teď napsat?)… z té
strany, co „má dáti“, párkrát jen „clicky-clicky-click“,
ani ty zdroje náležitě neuvede, jak by mělo být citačně běžné,
ba i podepsat se někdy zapomene ten „pachatel“… a sám jsem
pokaždé na – nemalých – rozpacích, jak to vůbec hned od
počátku naznačit, aby zadané náměty aspoň trochu motivovaly
adresáty psát „k věci“. (Nelze vyloučit, že napovídám
níže víc, než bych opravdu běžně měl. Ale když tu pořád
máme tu koronavirovou epidemii a výuka skoro nebyla, že?)
Jakmile se jedná o proces lidského poznávání reality, pokud
nezadáte jako pedagog přímo podrobnou osnovu k písemnému
zamyšlení svého „publika“, tak – až na velmi řídké
výjimky – se leccos možná zpětnovazebně dovíte, ale nejednou
o něčem, co ne vždy nutně souviselo s učivem a jeho možným
přínosem pro intelekt dospělého poutníka životem.
Chci teď v několika věcných okruzích naléhavě – a pouze
ilustrativně – naznačit (čímž se stanu předem obětí svého
„publika“), o čem by snad měli mí „svěřenci“ přemýšlet
na základě mých dále uvedených poznámek, abychom se aspoň
trochu na něčem posléze plodně vzájemně „sešli“. (Abych
nakonec tou svou nápovědou nepsal fakticky zápočtové texty sám…!
Ne že chci předem vyčerpat všechny možné zřetele tázání
[či taky přitom sebe]! I když ne každý
z problémů je relevantní pro všechny. Nemíním ale teď
aktuálně rozlišovat mezi třemi skupinami svých „adeptů“ a
jejich specifickými centry pozornosti. A nemálo zjednodušuji.
Abych „podal pomocnou ruku“. Kvalita zpracování však přiblíží
absolvování.)
Od kdy si vůbec mohli naši předkové klást nějaké
otázky, když Homo sapiens tu začal existovat před x
lety (x = ?)? Jde tu mj. o anatomické, sociální,
psychologické, ale rovněž též klimatické (!) předpoklady. (Na
většinu těch námětů by měli reagovat málem všichni!)
Je vývoj člověka „zákonitý“? Jak byl veliký náš
Vesmír ještě před 120 lety (co jím bylo, anebo co „obsahoval“)?
Souvisí velikost našeho Vesmíru s jeho stářím?
Co se muselo nějak přihodit, aby aspoň někteří jedinci
začali mít (a kdypak asi) pochybnosti o tom, že Země je plochá
deska? Co bylo nezbytné, aby posléze mohli věrohodně takto
soudit?
Co asi nejspíš ukončilo „středověk“ (směrem
„vzad“, vůči minulosti)? (Opravdu, rovněž nevynechat!)
Co asi by mohlo být „materiálně“ počátkem
„faktického novověku“ (směrem „vpřed“, k „dnešku“)?
(Opravdu, taky nevynechat!! Nebude to ještě objevení Ameriky.)
Proč a jak bylo přelomem v poznávání života to,
s čím příšli Darwin a Wallace v roce 1859? Proč
jejich argumentace nemohla stačit? Co bylo skutečným
přelomem pro hájení myšlenky o evoluci života? (Máme
nějaké důvody k předpokladu mimozemšťanů?)
Jaké „atomy“ měla antika; a jak to, že teprve od
roku 1869 máme první podrobnější tabulku prvků? Co umožnilo,
aby vůbec došlo k první inventarizaci prvků (a kolik jich
máme dnes)? Mohou být i umělé atomy?
Kdypak přibližně a kým začala pro fyziku závažně
éra „paprsků“? (Kterépak to byly „na počátku“? Co
jsou např. světelné paprsky fyzikálně? Mohou být nějaké
paprsky a jak užitečné pro počítače? Jsou „anonymní“?)
Charakterizujte paradoxnost objevu elektronu. Co a čím
rozpoltilo fyziku jako obor během prvních dvou desetiletí
20. století?
Čím vším musel překvapit čas 2. světové války?
(Napovím: Navodil změnu pro pozici světového hegemona,
výchozími počítači byl překvapivě prolomen kód Enigma,
roku 1943 byla znovuobjevena DNA, roku 1945 byly uplatněny
první jaderné zbraně.)
Co způsobilo zásadní přelom elektroniky? (Tj. od
elektronek k…? A kdy? Jsou tu meze k uplatnění těch
dalších prostředků?)
Stačil objev struktury DNA k účinné práci
s pacienty? (Proč ano, anebo proč nikoli?)
O čem především svědčí genetický kód člověka? (Otázka
zřejmě „jaksi pro všechny“?)
Jak se např. dovím, že je něco „červené“? (Mám to
„z hlavy“ přímo, anebo nepřímo? Jde tu jenom o nějakou
„kvalitu“ materiálu, a jak potom poznatkově převoditelnou
intersubjektivně?)
Může „duševno“ působit na tělesné „já“? Čím a jak?
(Hraje zde nějaou roli tzv. „svobodná vůle“?)
Je mozek jen nějaký „superkomputer“? (Proč ano, anebo
proč ne? Otázka zřejmě pro všechny mé „skupiny“, že? Nejde
pouze o roli metafory. Viz i Searlův příklad s tzv. „čínským
pokojem“ k prověření Turingova testu pro míru umělé
inteligence!)
Můžeme zdědit získanou dispozici (třeba k plavání
či zpěvu, anebo k francouzštině) od rodičů? (Proč ano, anebo
proč ne? Též nyní zvažte aspoň něco o enzymech či RNA!)
Co udělám, když si přečtu nadmíru lákavý
inzerát na nějaký doporučený přípravek k zušlechtění
zevnějšku či k lepší funkci cév?
Pokud budeme chtít překlenout třeba jen čas od poloviny či od
konce 16. (či některého z pozdějších) století po dnešek,
nebude to metaforicky „exponenciála“? (Čím obzvlášť?)
11402
Diskuse