
Regulujte sociální média
29. 1. 2021
Události z 6. ledna ukázaly existující přístupy k omezování dezinformací a podněcování nenávisti na sociálních médiích jako těžce selhávající. Ačkoliv společnosti provozující tyto platformy ukazují novou ochotu hlídat je, včetně zákazů pro nejhorší uživatele, tvrzení, že americké technologické společnosti se mohou regulovat samy a důsledně zmírňovat nebezpečný obsah by mělo být přijímáno s extrémní skepsí. Stejně tak nedávné spuštění fóra Birdwatch určeného k boji s dezinformacemi na Twitteru. Jde o vítané opatření, ale v nejlepším případě částečné a nedokonalé řešení mnohem systematičtějšího problému. Místo toho je čas konečně začít regulovat.
Tyto reformy musejí jít za hranice silnějších antitrustových předpisů a jejich vynucování na velkých technologických společnostech, což stojí za to, ale jde o opatření, která dokáží udělat jen málo pro fundamentální restrukturalizaci způsobu, jakým sociální média fungují. Je třeba zavést nová pravidla pro algoritmy, které rozhodují o tom, co uživatelé uvidí - a pro sběr údajů o uživatelích.
Algoritmy navrhované a zaváděné společnostmi provozujícími sociální média, zejména algoritmy využívající umělé inteligence, využívají toho, na co lidé klikají a reagují, ve snaze zvýšit provoz a pomoci inzerentům - tím, že dodávají více stejného obsahu, aby vyhověly uživatelům a kapse provozovatele.
Když sociální média vyvíjejí a zavádějí algoritmy, které mají sklon zkreslovat za účelem posílení zisku, trh ideí trpí, což poškozuje demokratickou rozpravu. Nahrávají šíření dezinformací a politické polarizaci. Podvodný narativ lze sotva zastavit, jakmile jej algoritmy napříč platformami sociálních médií přehnaly tím, že navrhovaly a prosazovaly obsah, který s ním byl spojen. Může jít o rizika mnohem vyšší, než u mnoha radikalizačních kanálů služby YouTube.
Celý text v angličtině: ZDE
Diskuse