Nebezpečí u Břeclavi trvá
4. 10. 2021
/
Oldřich Maděra
čas čtení
4 minuty
Ministerstvo průmyslu a
obchodu
Doc. Ing. Karel Havlíček,
PhD. MBA
Ministr průmyslu a obchodu
Na Františku 32
110 15
PRAHA 1
datovou schránkou bxtaaw4
Naše zn.: M103 213 DOP03
V Brně dne 1. 10. 2021
Věc: Rozhodnutí o podnětu Policie ČR – veřejný dopis
Vážený pane ministře,
u Břeclavi stojí již třetí
měsíc tzv. náhradní přenosová trasa („NPT“) neboli bypass
elektrického vedení V497 zvláště vysokého napětí 400 kV, což
je nejvyšší napěťová úroveň v elektrizační soustavě České
republiky. Jedná se o vedení páteřní přenosové sítě. Tuto
NPT považuji za velmi nebezpečnou, a to ze tří důvodů:
1. NPT křižuje páteřní
přepravní soustavu plynu, a to dokonce na třech místech: na dvou
místech u dálnice D2 (jižně a severně od dálnice) a u severního
konce NPT. Podle mých informací byla NPT postavena bez předchozího
souhlasu ze strany provozovatele přepravní soustavy plynu, který
si zejména nebyl vědomý, že u špatně uzemněné NPT při poruše
nebo při zásahu bleskem dojde ke značnému zvýšení elektrického
potenciálu země (stovky kilovoltů, viz bod 2). Obávám se, že by
mohlo dojít k explozi přepravní soustavy plynu a tím pádem k
ohrožení bezpečnosti dodávek plynu v ČR a v okolních zemích.
2. Kovové stožáry NPT jsou
evidentně velmi špatně elektricky uzemněné, pouze dvěma tyčemi,
což je zcela nedostatečné vzhledem ke špatně vodivému podloží
v trase NPT (naváté písky), zvláště vysokému napětí 400 kV,
vysokým zkratovým proudům na tomto vedení a zejména absenci
zemního lana. Při poruše na NPT nebo při zásahu bleskem může
vzhledem ke značnému zvýšení potenciálu země v okolí NPT
(stovky kilovoltů) dojít k usmrcení lidí, a to až stovky metrů
od NPT.
3. NPT křižuje dálnici D2. Stožáry NPT stojí
na dřevěných pražcích a jsou drženy jen tenkými kotevními
lany s kotvami zaraženými do písku. Domnívám se, že NPT není
správně dimenzována na klimatická zatížení a že hrozí pád
NPT na dálnici D2. Dovoluji si také upozornit, že po třech
měsících se skokově zvýší požadavky norem a eurokódů na
dobu návratu klimatických zatížení, na která musí být NPT
navržena.
Dne 13. 8. 2021 jsem v této věci podal
trestní oznámení na neznámého pachatele pro trestný čin
obecného ohrožení. Policie ČR mně 27. srpna 2021 informovala, že
v této věci podala podnět Vašemu ministerstvu a že na
ministerstvo také přeposlala celý policejní spis, takže do něj
nemohu nahlédnout. Od té doby jsem od Policie ČR nedostal žádnou
zprávu.
Dne 28. 8. 2021 jsem podal na společnost ČEPS,
a.s., která je provozovatelem přenosové sítě včetně NPT,
žádost o informace ohledně technických a bezpečnostních aspektů
NPT. Společnost mi do dnešního dne nijak neodpověděla, a tím
porušila zákony č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, a/nebo č. 123/1998 Sb., o právu na informace o
životním prostředí. Společnost ČEPS má jediného akcionáře,
Českou republiku, za kterou vlastnická práva vykonává Vaše
ministerstvo.
Stavba nového vedení V497 dodnes nezačala,
i když uplynuly již více než tři měsíce od pádu starého
vedení na dálnici D2 dne 24. 6. 2021. Všechna výše popsaná
veřejná ohrožení nadále trvají a Vaše ministerstvo o podnětu
Policie ČR dosud nijak nerozhodlo. Předseda představenstva
společnosti ČEPS ale vydává tiskové zprávy, ve kterých
veřejnost nepravdivě informuje, že všechny tyto události
vyřešila ČEPS ve spolupráci s partnery a dodavateli úspěšně,
aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti a spolehlivosti přenosové
soustavy“ (20. 9. 2021).
Žádám
o Vaše sdělení, v termínu do 7.10., v jaké časové lhůtě
rozhodne Ministerstvo průmyslu a obchodu o podnětu Policie ČR ve
věci NPT 400 kV Břeclav a dále, jak hodlá zajistit, aby státem
vlastněná společnost ČEPS přestala porušovat zákony o přístupu
k informacím a požadavky na bezpečnost stanovené energetickým
zákonem.
S pozdravem
Ing. Oldřich Maděra
MADĚRA, spol. s r.o.
jednatel
Na vědomí:
1) ČEPS, a.s.
2) Policie ČR
3) Net4Gas
11582
Diskuse