Bez ambice, bez fantazie, rozporuplný – plán na "Bundeswehr budoucnosti"

6. 1. 2023

čas čtení 9 minut
Německá ministryně obrany představuje výsledky své "Kritické inventury pro Bundeswehr budoucnosti". Je to dokument svědčící o nedostatku ambicí. Analýza 200 plánovaných reformních opatření odhaluje sporný přístup Lambrechtové (SPD), upozorňuje Thorsten Jungholt.

Pro posílení Bundeswehru začala ministryně obrany Christine Lambrechtová (SPD) "výrazně zvyšovat výrobu a výrobní kapacity individuálních balení potravin, tzv. EPA". To se uvádí v třiašedesátistránkové zprávě o výsledcích "Kritické inventury pro Bundeswehr budoucnosti", kterou má WELT k dispozici.

Konečný návrh dokumentu byl ve středu zaslán štábní radě a dalším zainteresovaným stranám na spolkovém ministerstvu obrany. Příští týden bude předložen Bundestagu.

Utajovaná zpráva se samozřejmě netýká jen potravinových balíčků. Navýšení porcí hotových jídel je jedním ze zhruba 200 opatření, kterými chce Lambrechtová "zvýšit provozní připravenost a funkčnost Bundeswehru v krátkodobém, střednědobém i dlouhodobém horizontu". Ministryně po více než roce naplňuje mandát koaliční smlouvy, která požaduje koncepci, jak zefektivnit struktury a procesy ozbrojených sil.

A přesto projekt EPA jasně ukazuje, jak si Lambrechtová představuje nutné změny v dobách války v Evropě. Sociální demokratka se nechce pouštět do ničeho, ale chce – podle svých slov – otočit s mnoha malými "nastavovacími šrouby", aby zvýšila vliv vojáků, kteří jsou z velké části špatně vybaveni, nedostatečně obsazení a polapeni v nefunkčních procesech. Jde o mikromanagement auditora, ne o generální opravu reformátora.

V důsledku toho odpovědná státní tajemnice Margaretha Sudhofová, která na ministerstvo přišla teprve s Lambrechtovou, pověřila pracovníky organizace a auditu, aby se ujali vedení při inventarizaci.

Výsledek dopadl podle toho. Nic není nové, nic nesouvisí se zlomem, jak hlásal spolkový kancléř. Ani to není nic špatného, ​​platí mnohé ze známých popisů deficitů. Často se odvolává na cíl, Bundeswehr zřízený k obraně země a aliance.

Jak toho lze dosáhnout, zůstává ve tmě. Dílo je souhrnem věcí, které už byly někde napsány, je apatické, málo ambiciózní, někdy si protiřečí a vyznačuje se mnoha reprízami.

"Pokračování v práci na implementaci", "bude vypracováno"

Jakou sílu chce tato ministryně obrany? V reakci na to se odkazuje na další dokumenty: Plánovací cíle NATO, profil schopností Bundeswehru pro rok 2018, Bílá kniha spolkové vlády z roku 2016. V Bílé knize byla národní a alianční obrana definována jako úkoly stejné priority vedle mezinárodních krizových operací. V důsledku ukrajinské války se nyní národní a alianční obrana "posunula ještě dále do hledáčku naší bezpečnostní politiky", uvádí inventář.

Ale taková próza není pojem. K dosažení čtyři roky starého profilu schopností Bundeswehru by byly například nutné investice kolem 300 miliard eur a potřeba více než 203 000 vojáků. Dluhem financovaná zvláštní aktiva semaforové koalice ve výši 100 miliard eur, která jsou několikrát zmíněna, nestačí; slibované roční výdaje ve výši 2 % hrubého domácího produktu ve spolkovém rozpočtu jsou daleko; nezbytné "navýšení rozpočtových prostředků" je fráze, která se v textu zprávy často používá. A současná personální síla činí jen kolem 183 000 vojáků.

Tak co dělat? Které schopnosti upřednostnit? Které z nich byly válkou v Evropě uznány jako nezbytné, ale dosud nebyly brány v úvahu? Jaké jsou mezery, které je třeba naléhavě uzavřít? Potřebuje NATO především pozemní síly z Německa – nebo je politické zaměření na námořnictvo, letectvo či dokonce kybernetické síly? Všechno najednou nebude fungovat. Jak získat více vojáků na prosperujícím civilním trhu práce? Jaké je cílové materiální vybavení pro národní a alianční obranu, kolik tanků potřebuje divize, jak velké rezervy vybavení, náhradních dílů a munice?

V současné době neexistuje ani spolehlivý obrázek o situaci stávajících zbraňových systémů, "aby bylo možné řídit nárůst k plnému materiálnímu vybavení," říká s odzbrojující otevřeností.

A dále: Jak může oddělení nákupu nakoupit toto zařízení pokud možno bez nehod? Co očekává Bundeswehr od soukromého, ale na státu závislého zbrojního průmyslu? Ve 200 opatřeních, z nichž většina jsou pouze zkušební příkazy, možnosti a návrhy, je toho málo. Místo toho se to hemží formulacemi jako "další potřeba vyšetřování", "pokračovat v práci na implementaci", "musí být vyvinuto", "pokračovat v ověřování" a znovu a znovu "vyšetřovat" a "revidovat". Nabízí se otázka, proč se ten dokument jmenuje "Výsledková zpráva".

Ojediněle jsou zmíněny i skutečné strukturální reformy. Autoři se odvolávají na "integraci rozšířených úkolů řízení v nově zřízeném územním velení Bundeswehru", které se připojilo k mezinárodně odpovědnému operačnímu velení. To je skutečně organizační pokrok – za který ministryně vděčí své předchůdkyni Annegret Krampové-Karrenbauerové (CDU).

Proč odmítá plán své předchůdkyně?

V polovině roku 2021 představila "Klíčové body pro Bundeswehr budoucnosti", dokument, který nenapsali auditoři, ale generální inspektor Eberhard Zorn, generálové a admirálové Bundeswehru a další skupina manažerů.

V ní se objevují další návrhy na důkladné přepracování organizace řízení ozbrojených sil, systému zadávání zakázek, správy Bundeswehru a v neposlední řadě nabobtnalého ministerstva a jeho přizpůsobení požadavkům obrany státu a spojenectví. Ze šesti odvětví ozbrojených sil a organizačních oblastí by měly zůstat pouze čtyři dimenze: Země, vzduch/vesmír, moře a kybernetika.

Měla být zahrnuta základna ozbrojených sil a zdravotnické služby, na jedné straně k usnadnění zřizování velkých organických jednotek, které by byly snadno dostupné, a na druhé straně k přeměně takto ušetřených náčelníků a štábů na kapacity pro vojska.

Lambrechtová mohla tuto koncepci rozšířit ve světle ukrajinské války a obohatit ji o zpožděné inovace, jako bylo zavedení generálního štábu pod politickým primátem – to Kramp-Karrenbauerová odmítla. Sociální demokratka mohla zefektivnit ministerstvo, které by nabobtnalo z 2 500 na hodně přes 3 000 zaměstnanců, ve prospěch vojáků.

A na základě srovnání cíl/skutečnost, včetně analýzy deficitu, mohla definovat implementační plán založený na prioritách bezpečnostní politiky s milníky a závaznou cílovou linií. Místo toho zavrhla reformní myšlenky Krampové-Karrenbauerové jako "generální chirurgickou opravu" – a ona sama výrazně zaostává.

Kromě toho existují zjevné rozpory, které nebyly v posledních týdnech vyřešeny, a to i přes několik revizí dokumentu. Dojde tedy k reorganizaci armády v zeštíhlené podobě. K armádním útvarům jsou trvale zařazeny síly základny ozbrojených sil a zdravotnické služby. Přestože jejich inspektoři "neodpovídají za žádné úkoly taktického řízení", jejich "funkční oblasti" zůstávají zachovány. Ozbrojená základna se má personálně rozšířit, jak se píše, "zejména v oblastech logistiky, obrany proti zbraním hromadného ničení a vojenské policie". Ale jak?

Potřebná místa mají vzniknout snížením cílového počtu dobrovolníků ve vojenské službě, kterého se stejně nikdy nepodařilo dosáhnout, z 12 500 na 8 000. To ale nepřináší žádné nové vojáky v jiných oblastech. Připouští se, že "pokrytí personálních požadavků" je "pod tlakem" jak kvantitativně, tak kvalitativně, "demografické a sociální trendy" a "rostoucí heterogenita požadavků na vzdělání" brání náboru nových pracovníků.

Cíl 203 300 vojáků do roku 2031 je "současný stav rozhodnutí", ale kromě roční regenerace přibližně 20 000 vojáků vyžaduje další navýšení ve stejném rozsahu. To je "ambiciózní" a nelze toho dosáhnout bez "hlubokých opatření".

Žádná taková opatření se ale nenavrhují, jen se prohrabávají nápady z naftalínu. Má být zaveden "udržitelný management rozmanitosti" s cílem přilákat ženy a Němce s migračním pozadím. Mají se prodloužit doby závazku, vojáci stáhnout z civilních funkcí a zkoušet další a další metody náboru. A poněkud záhadně je oznámeno snížení požadavků na kvalitu.

Že o těchto opatřeních nejsou přesvědčeni ani sami autoři, ukazuje jejich závěr: Přeměna na "provozně a demograficky stabilní personální sbor" s 203 000 vojáky "nebude do roku 2031 ještě zcela dokončena".

O materiálu a funkčnosti konstrukcí se lze dočíst pouze to, že se mají uzavřít známé mezery ve vybavení a že "zde není potřeba žádná nová analýza. V rámci stávající organizace musí být důsledně prováděna práce k realizaci zjištěné potřeby akce". A "vnucené difúzi odpovědnosti" by se mělo čelit "obsáhlou procesní kritikou v celé provozní oblasti" ministerstva.

Kritická inventura bez procesní kritiky je tedy pouze "začátkem změn". Protože potřeba reformy je "zásadní, různorodá a obrovská", předložený balíček opatření "není dostačující k tomu, aby prolomil inkrustace desetiletí".

Není co dodat. Lambrechtová tímto dokumentem neplní mandát koaliční smlouvy.

Zdroj v němčině: ZDE

0
Vytisknout
4419

Diskuse

Obsah vydání | 10. 1. 2023