
Minulost, současnost a budoucnost: Když se legitimní antikomunismus stává nebezpečím pro českou demokracii
12. 8. 2023 / Muriel Blaive
čas čtení
14 minut
Jan Čulík ve
svém nedávném
článku v Britských listech, který byl sám reakcí na
obhajobu
nominace Josefa Baxy na ústavního soudce od
Borise
Cveka
rovněž v Britských listech, laskavě připomněl můj výzkum v
Českých Velenicích. V něm jsem poukázala na to, že i v
lokalizované, extrémní verzi komunistické diktatury našel režim
určité způsoby, jak vyjít vstříc potřebám dělníků: ti se
mohli koupat v biotopovém koupališti umístěném uprostřed
pohraničního zakázaného pásma v exotické krajině strážních
věží a ozbrojených pohraničníků, stejně jako směli
sbírat
houby a borůvky uprostřed týchž ozbrojených příslušníků
Pohraniční stráže,
zatímco nepřátelé socialismu se patrně museli na cestě za
svobodou mezi nimi plahočit.
Tato pozoruhodná
výjimka
byla odůvodněna potřebou režimu podpořit
ve svůj prospěch veřejné
mínění nad rámec obvyklých
projevů
síly a represe. Na druhé straně Jan Čulík také zdůraznil, že
některé profese byly za normalizace nenapravitelně
zdiskreditovány, mezi nimi i profese soudce, vojáka, prokurátora a
policisty, takže jistá tolerance vůči „společenské smlouvě“
zde nachází své meze. Chování příslušníků
těchto
profesí, napsal, „ukazuje, že jsou schopny spolupracovat s
jakýmkoli režimem.“
„Skutečnost
je vždy složitější“
To je
samozřejmě do jisté míry pravda a těžko s tím nesouhlasit. A
přesto. Stejně jako mnohdy si dovolím tvrdit, že věci nemusejí
být tak černobílé. Jak praví samotné motto Britských listů:
„Skutečnost je vždy složitější.“ Napadá mě nemálo
jedinců, kteří, pokud mohu soudit a odhlédnu-li od zjevného
rekonstrukčního zaujetí (realitu jejich minulého chování není
z dnešního pohledu snadné posoudit), zřejmě zůstali slušnými
lidmi bez ohledu na svou profesi a dobu, v níž ji vykonávali.
Například na nádraží v Českých Velenicích, instituci obzvlášť
drsné a policejně střežené, protože šlo o poslední zastávku
před železnou oponou, zůstal přednosta stanice, který ji vedl
před rokem 1989, samozřejmě člen strany, na svém místě i po
roce 2010, a to nikoli proto, že by byl režimem dosazeným
aparátčíkem, ale proto, že to byl skutečně příjemný člověk
a zaměstnanci oblíbený a respektovaný šéf. Ano, byl dosazený
režimem, ale po roce 1989 byl svými zaměstnanci svobodně zvolen a
pak
znovu zvolen. To, jak mi předal klíče od své kanceláře, abych v
ní mohla zůstat sama a studovat archivy po pracovní době, nebylo
zrovna chování někoho, kdo se má za co stydět. Věděl v době
svého jmenování, co režim v padesátých letech provedl? Ujistil
mě, že ne. Je to pravda? To samozřejmě nemohu říci. Mohu jen
sdělit, že v roce 1990, kdy už v Československu nebyly prvomájové
průvody, se hrdě vydal do prvomájového průvodu ve Vídni, což
zřejmě svědčí o tom, že zastával skutečné levicové ideály.
Jako mnoho komunistů, kteří se před rokem 1989 angažovali ve
veřejné sféře, zůstal i po roce 1989 ve straně a pokračoval v
angažmá v městském zastupitelstvu. Odstoupil až v roce 1992,
poněkud znechucen novým kapitalistickým mentálním běsněním.
Ale
ani funkce přednosty
stanice nepatřila k těm kompromitovaným povoláním, o nichž se
Jan Čulík zmiňuje. Nevadí: shodou okolností jsem vedla rozhovor
i s bývalým policistou Vladimírem Dzurem. Proč se v osmdesátých
letech stal kriminalistou?
Protože chtěl chytat zločince. To snad není zavrženíhodný cíl
– i v diktatuře si společnost může přát, aby v
ní nepobíhali vrazi. Zopakujme si cyklus otázek: věděl v době
svého jmenování, co režim v padesátých letech prováděl?
Ujistil mě, že ne. Je to pravda? To samozřejmě nemohu říci.
Mohu však říci, že ačkoli byl povinně členem strany, byl
režimem jmenován a patřil k represivnímu aparátu (i když
represe nepatřily k jeho vlastnímu každodennímu profesnímu
zařazení), udělal po roce 1989 velkolepou a zaslouženou kariéru
jako jeden z nejvýznamnějších představitelů České republiky v
mezinárodních policejních a soudních institucích: po službě v
Interpolu se stal jediným českým vyšetřovatelem u Mezinárodního
trestního soudu pro bývalou Jugoslávii, poté pokračoval v
kariéře v OSN.
Pochopitelně
nemůže nově vzniklá demokracie ze vzduchu vykouzlit nezaujaté
policisty a soudce. Nové, demokratické policejní a justiční
složky po roce 1989 musely být nejprve vytvořeny z policistů a
soudců komunistického režimu. Na
okraj dodejme, že pan Dzuro nebyl povolán do služby k udržování
pořádku v pražských ulicích večer 17. listopadu 1989 ani
předtím ani ve dnech následujících, přestože jeho kriminální
policie byla v pohotovosti. Mohlo
se
to však stát.
Co by v té
situaci
udělal? Jeho kariéra mohla být poté úplně jiná.
Dělá to z něj potenciálně špatného člověka? To je celá
otázka. Má orientační odpověď zní, že i mezi policisty
pravděpodobně byli slušní lidé, stejně jako i mezi disidenty
pravděpodobně byly i
nepoctivé
postavy. Lidstvo si ne vždy vybírá strany a náhoda může
skutečně změnit lidské osudy oběma směry. Myslím, že to byl
Václav Havel, kdo tvrdil, že disidentem se člověk může stát i
pouhou náhodou, jako důsledek souhry okolností.
Z těchto
osobních, konkrétních příkladů můžeme vyvodit jedno pravidlo,
že celkové soudy o skupině lidí mohou být obecně pravdivé, ale
ne vždy platí pro jednotlivce, takže riziko nespravedlnosti v
tomto předem daném kolektivním soudu je reálné. Příkladů je v
historii vyrovnávání se s komunistickou minulostí v Česku po
roce 1989 mnoho. Nejnápadnějším z nich je Cibulkův seznam z roku
1992, neoficiální seznam bývalých spolupracovníků tajné
policie propašovaný z archivu ministerstva vnitra. Ano, je pravda,
že velká část, pravděpodobně většina osob na tomto
seznamu
byla bývalými spolupracovníky StB. V mnoha případech byla hanba,
kterou tito lidé zažili, když viděli své jméno na nyní
zveřejněném seznamu, jedinou odplatou, s níž se kdy setkali, a
pravděpodobně dostali, co si zasloužili. Existují však dvě
výhrady: ne všichni lidé na seznamu byli „vinni“; a ne všichni
lidé, kteří na seznamu *nebyli*, byli nevinní. A abych dokončila
odpověď Janu Čulíkovi: kdo z nás si může být naprosto jistý,
že by nikdy s žádným režimem nespolupracoval?
Pokrytectví
antikomunistů
Zde vstupuje
na scénu pokrytectví jako hlavní postava příběhu. Je docela
zábavné zamyslet se nad osobní dráhou nejvýznamnějších
českých
antikomunistů a hlavních nositelů ponaučení. Vezměme si
například Eduarda Stehlíka, předsedu rady ÚSTR, který před
revolucí vystudoval ruštinu a stal se zaměstnancem Vojenského
historického ústavu. Vezměme si Naděždu Kavalírovou, dlouholetý
symbol antikomunismu, rovněž bývalou předsedkyni rady ÚSTR jako
představitelku Konfederace politických vězňů, jejíž manžel
byl členem komunistické strany. Vezměme si miláčka
antikomunistických médií Petra Blažka, který byl navzdory svému
mladému věku (v roce 1989 mu bylo 16 let) již členem Svazu
socialistické mládeže. Vezměme si zakladatele a prvního ředitele
ÚSTR Pavla Žáčka i současnou členku rady a maják
antikomunistického hnutí Moniku MacDonagh-Pajerovou, kteří oba
před rokem 1989 studovali žurnalistiku. Není těžké si
představit, jakou kariéru by tyto osobnosti mohly dělat, kdyby
nedošlo k sametové revoluci. Pavel Žáček by možná skončil
jako šéfredaktor Rudého práva, a ne jako ředitel ÚSTR, kdo ví.
Podstatné zde je, že narativ těchto osobností o jejich vlastní
morální integritě se nezakládá na jejich osobní odvaze, ale na
pádu komunismu, pro který udělali málo nebo nic – zatímco
nejméně se tím chlubili ti, kteří udělali opravdu hodně, jako
Petr Uhl nebo Václav Havel, ale i jako malé ručičky, na které si
historie nevzpomněla, ale které
se proti režimu postavily
svým každodenním způsobem bytí před rokem 1989, tedy skutečně
stateční lidé. Všem našim antikomunistům je společná naprostá
jistota, že jejich osobní případ je „výjimečný“. Je
to míra
sebestylizace, která může vyžadovat jen notnou dávku klopení
očí. Jiní lidé se údajně nenapravitelně zkompromitovali a
mohou být bez obav pranýřováni, ale u nich je to bezvýhradně
„jiný příběh“.
Není to jiný
příběh. Je to přesně příběh české společnosti za
komunismu.
Aniž bychom
věděli cokoli konkrétního o Josefu Baxovi a Robertu Fremrovi,
můžeme obecně tvrdit, že špatný člověk za komunismu zůstává
špatným člověkem i za kapitalismu. Jistě máme všichni
zkušenost s osobností, o níž prostě víme, že by byla typem,
který by nás udal StB, i kdyby v roce 1989 ani nebyla na světě.
Takový typ osobnosti prostě je. Troufám si tvrdit, že s odstupem
času, spíše než vynášet nutně mlhavé soudy o lidech za to, co
krátce udělali či neudělali před rokem 1989, pokud ovšem není
k dispozici průkazná dokumentace a jejich činy nejsou jednoznačně
zavrženíhodné, máme nyní dostatek příležitostí posoudit, co
udělali za těch 34 let od roku 1989, což je mnohem relevantnější
– srov. životní dráhu Petra Pavla nebo Vladimíra Dzura. Žít v
minulosti s sebou nese reálné nebezpečí ohrožení budoucnosti –
a reprodukování mstivé komunistické mentality.
ÚSTR se
stává veřejným nebezpečím
Je naprosto
logické, že se Petr Pavel obrátil na ÚSTR, aby mu ústav poskytl
expertízu o minulém angažmá budoucích soudců Ústavního soudu.
K tomu by přece měly sloužit veřejné paměťové ústavy. Ale
právě zde také vidíme závažnost vývoje ÚSTR od února 2022.
Neslané-nemastné
spory mezi příznivci ÚSTR v rubrikách Echa24 nebo na Facebooku
jsou možná úsměvné, ale v tomto případě mají lidé
v čele ÚSTRu
reálný vliv a mohou významně přispět k zničení české
demokracie, přesně tak, jak se to už děje v Polsku a Maďarsku.
Nedávný spor o školní učebnici Soudobé
dějiny
tento znepokojivý trend ilustruje. Když jsem si přečetla odsudek
Michala Klímy („Historie
nemůže být herním polem manipulátorů, kteří si z ní
vybírají, co je baví nebo co se jim hodí do jejich ideologického
vidění světa“) a
systémovou
kritiku učebnice ze strany ÚSTR („Učebnice
obsahuje zásadní chyby, o nichž není žádná pochybnost a jež
mohou uvést nezletilé žáky a studenty, jimž je tato učebnice
určena, v omyl“),
musím se přiznat, že jsem na chvíli zapochybovala. Pokud by jen
desetina z toho, co uváděli, byla pravda, byla by pedagogická
hodnota učebnice skutečně pochybná. Ponechám stranou množství
zavádějících
a nepodstatných detailů, na které se ÚSTR odvolával, a
soustředím se pouze na ústřední myšlenku Michala Klímy:
učebnice údajně budí dojem, že schvaluje komunistický režim
jako legitimní a dobrý.
Když
jsem učebnici otevřela, musela jsem se smát. Nemělo by mě to
překvapovat, přesto se nemohu ubránit fascinaci nad mírou
historické fabulace, kterou se ÚSTR a Michal Klíma ve svých
kritikách zabývají. Je to jedna z nejchytřejších učebnic, jaké
jsem kdy viděla, ona si skutečně naprosto zaslouží mezinárodní
cenu. Jak ráda bych ji jako středoškolačka měla! Je poutavá,
reflexivní, zábavná, mísí osobní, politické a společenské
zdroje, mikro- a makro-úroveň, vede čtenáře k tomu, aby si
kladli otázky, nikoliv aby poskytovala hotové odpovědi. Ani
vzdáleně nepodporuje komunismus, pouze se snaží o pochopení
motivace tehdejších společenských aktérů, z nichž mnozí režim
upřímně podporovali – a upřímně se mýlili. Nekulturní
výpady Michala Klímy ukazují, že jsme opět u dlouhodobého
nepochopení v české společnosti, co má znamenat pojem
„revizionistické dějiny.“ Největším ideologickým úspěchem
sebestylizovaných antikomunistů po roce 1989 je, že českou
veřejnost přesvědčili, že klást otázky namísto papouškování
hotových odpovědí se rovná popírání rozsahu nacistických či
komunistických represí. Ještě jednou: není tomu tak. Být
revizionistou znamená klást otázky, nikoli popírat represe.
Komunisté
a antikomunisté jsou intelektuální dvojčata
Další věcí,
kterou učebnice *ne*dělá, je to,
že
by předkládala
seznam dat a jmen a politická moudra, která se mají studenti
naučit
nazpaměť. Není divu, že se antikomunistům učebnice nelíbí –
dělá totiž
pravý
opak toho, co komunisté a ta jejich antikomunistická intelektuální
dvojčata nedělají
rádi: nutí lidi přemýšlet. Odmítnout její vydání a požadovat
ministerskou expertízu, jako by tato kniha představovala veřejné
ohrožení, je zlověstná šaráda a další zastrašovací manévr.
Bylo by však chybou se tomu smát: ÚSTR se pomalu, ale jistě
pokouší strhnout zemi na autoritářskou skluzavku směrem k
režimu, v němž je dovoleno myslet si jen to, co je otištěno v
oficiálních materiálech.
Protilátkou,
která mě přivádí zpět k otázce nominace soudců Ústavního
soudu, je začít vážně diskutovat o hranicích legitimního
antikomunismu. Nedovedu si představit, že by dnes někdo chtěl v
této zemi vrátit komunistický režim. V tomto smyslu jsme
antikomunisty všichni. Ale ne každý instrumentalizuje legitimní
přednost pro demokracii a svobodu k prosazování autoritářské
agendy jiného druhu. Antikomunismus je také ideologie, která je
koneckonců pro demokracii téměř stejně nebezpečná jako samotný
komunismus.
8582
Diskuse