
Téma pro komunální volby
Nebezpečné řešení cyklistické dopravy v českých městech, na venkově i v přírodě
22. 9. 2018 / František Řezáč
čas čtení
4 minuty
Cyklista srazil sedmdesátiletou ženu. Pod tímto nadpisem se v Plzeňském Deníku z 27. července píše:
Ke střetu cyklisty s chodkyní došlo včera kolem 14. hodiny v sadech Pětatřicátníků.
"Při
jízdě se cyklista ročník 1993 střetl s chodkyní, ročník 1948. Došlo ke
zranění chodkyně," sdělila Deníku policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.
Žena utrpěla středně těžké poranění.(hrl).
Později uvěřejnila rubrika Plzeňsko výzvu policie, aby se přihlásili svědci této dopravní nehody.
Tímto chodci hustě využívaným místem je vedena jedna z páteřních plzeňských cyklotras ze Severního předměstí Lochotína přes centrum města - jak jinak, než po chodníku, jak velí tento, nejen plzeňský "trend". Chodkyně šla a cyklista jel po chodníku. Všimněte si věkového rozdílu. ten je pro takové případy příznačný....
Kriticky se k tomuto údajnému trendu postavil i cyklistický web plzenskonakole.cz.
Tento "trend", jak je to zde nazváno, je zřejmě nevhodným, zastaralým a
nebezpečným technickým "řešením" cyklistické dopravy v některých
českých městech a všude tam, kde chodci a cyklisté využívají stejné
komunikace, ať k turistice nebo pohybu v parcích nebo lesoparcích v
blízkosti města. Před více než rokem jsem o tom psal zde: https://blisty.cz/art/85470-cy klisticka-doprava-v-cr-zaostav a-tvrda-fakta-hovori-jasne. html.
Většina střetů mezi chodci a cyklisty se odehrává na úrovni leknutí,
nadávání (uhni bábo!) či dokonce hádek končících vzájemnou inzultací. V
krásném přírodním prostředí v lesích kolem Boleveckých rybníků u Plzně
uskakují chodkyně a chodci, většinou starší, před řítícími se
cyklistkami a cyklisty, z nichž někteří si dělají z lesních cest tzv.
singltreky a je jim buřt, co tím způsobují - konec klidných procházek
kolem vody a vzájemná nevraživost mezi nimi a chodci.
K ničemu jsou pak nápisy, vyzývající ke vzájemné ohleduplnosti. To je
asi tak všechno, na co se správa města zmůže. Politici, i ti komunální,
pak voličům ve svých rozmíškách názorně předvádějí, jak vypadá "vzájemná
ohleduplnost" v praxi...
Skutečným řešením je důsledné
oddělení komunikací pro cyklisty od cest a chodníků pro pěší. Hodně
cyklistů a hlavně cyklistek využívá k jízdě chodníky prostě proto, že se
na vozovce ve městě či na silnici na venkově jezdit vedle aut bojí.
Chybí tam totiž to, co už je v zahraničí - po negativních zkušenostech s
"chodníkovou" fází cyklodopravy - zcela běžné (pozn. red.: V Německu, v Holandsku, v Dánsku, ve Skandinávii - v Británii je to s cyklopruhy stejně špatné jako v ČR): cyklopruhy na vozovkách v
hlavním dopravním prostoru. Ostatně, ti odvážnější kolaři tam tak jako
tak jezdí, že ano automobilisté...?
Aktuální je případ
ze silnice, vlastně z chodníku, mezi Českými Budějovicemi a Rudolfovem,
což je hlavní tah na Třeboň. Tam je pro odvážné cyklisty ráj. Z kopce do
Budějic po silnici mezi auty, které se dají "ve štrůdlu" pohodlně
předjíždět a do kopce opačným směrem buď po chodníku nebo po silnici k
nemalé "radosti" zuřících autařů. Ať žije vzájemná ohleduplnost..!
Autor si to sám vyzkoušel při pobytu v Rudolfově. Ovšem při objíždění
"kritických míst" po chodníku, když auta stojí třeba na červenou, je
třeba dávat bacha, abychom nedopadli takhle:
Tato rada není míněna vážně, i když se tak v české dopravní džungli taky jezdí. Prozatím..?
(Autor zaslal Auto-Matu podnět usilovat o to, aby nebezpečné řešení chodníků pro kola a chodce bylo zakázáno).
9243
Diskuse