
Bolestná realita:
Věk influencerů dosáhl svého vrcholu. Nastal čas, aby flákač znovu povstal
2. 5. 2019
„Jen těžko si lze vybavit
chvíli, kdy procházení Instagramu bylo něčím jiným než dokonale vyčerpávající
zkušeností,“ píše reportérka QUARTZ Rosie Spinks.
Tam, kde se na sociálních sítích objevovaly hlavně obědy a západy slunce, je dnes přehlídka strategicky připravených aktualizací životního stylu, kariérních úspěchů a veřejných předsevzetí trávit méně času online (většinou proklamovaných lidmi, kteří na sociálních médiích vydělávají peníze) – vše zarámováno do pečlivého jazyka tiskových prohlášení. Každý se usilovně o něco snaží.
Asi bych jim to měla
přát. Někdy ale místo toho toužím po méně ambiciózní době; době, kdy děcka
kouřila trávu, jedla nezdravé jídlo a ... prostě se jen tak poflakovala.
V 90. letech byli našimi
hrdiny flákači: volové, podrž-tašky, takoví ti nech-to-na-něm nebo
zůstaň-pravdivý-vůči-sobě - typy vyhořelců, na které jsme se dívali ve Ferri Bueller’s Day Off a Slacker a Reality Bites [v české verzi Bolestná
realita]. V posledně jmenovaném dá Leilana,
kterou věrohodně ztvárnila Winona Ryder, přednost deziluzovanému muzikantovi
(Ethan Hawke) před televizním manažerem, a je to vyobrazeno jako vynikající volba.
Nikdo „in“ se tehdy nesnažil zpeněžovat svůj životní styl nebo se přehrabovat
v popularizacích nejrůznějších módních značek. Prodávat sám sebe
(vzpomínáte?) bylo trapné.
Ale někdy během nultých
let byl flákač v populární kultuře vytlačen postavou usilujícího člověka.
Nejsem imunní vůči tomuto veskrze snaživému nastavení mysli, a vy pravděpodobně
také ne. Ať už se jedná o naše vedlejší povinnosti, vlastní brand, práci na
zakázku nebo sklony k podnikání (já zažila všechny čtyři), tak přežít
v moderní ekonomice znamená aspirovat na něco mnohem většího, než čím
jsme.
Internetový influencer je
apoteózou všech těchto snah, této moderní sady hodnot dotažené do groteskní
krajnosti: Nic není svaté, umění bylo nahrazeno „obsahem“, a vše je na prodej.
Platí to i pro výzvy zaobalené do jazyka kontra-kultury: Eko-uvědomělí
influenceři nevidí žádný problém v tom, když se zdarma proletí na účet
velkých značek. Jogínští guru protežující anti-konzumní spiritualitu zároveň
propagují čajové sáčky patřící Unileveru.
Ale každý, kdo už je pár
dekád na světě, ví, že kultura mládí se pohupuje jako kyvadlo. Upnutá
poválečná doba přepustila prostor kontra-kulturní generaci Svobodné lásky
(pravděpodobně prvním flákačům, kteří měli luxus střední třídy, proti které se
mohli bouřit). Obdobně i přemíra Wall Streetu 80. let Gordona Gecka připravila
půdu pro flákače z hospodářské recese 90. let a jejich flanelovým košilím,
skejťácké kultuře, nahrávkám Beastie Boys a Nirvány.
Samozřejmě, že je zobecňující
házet zkušenosti miliard lidí, kteří tyto dekády prožili, do jednoho víceméně
amerického kulturního tropu. Ale z dominantní kultury mládí každé éry si
člověk může něco odnést. To, co bylo cool – co frčelo mezi dětmi – vypovídá
něco zásadního o tom, čeho jsme si cenili. A mezi současnou snahou uspět a
flákáním 90. let je značný rozdíl, pokud se na to podíváme touto optikou.
A tak v éře
moderního trhu snah nejrůznějšího druhu, natolik saturovaného, že falešní
influenceři postují reklamní obsahy, za které jim ani nikdo nezaplatí, se
objevují známky toho, že naše individualistická kultura úspěchů a značkových
klanů už požírá sebe sama. Pokud nám může cyklus dějin sloužit jako průvodce,
tak až naše kultura snažení dohoří, může nastat chvíle, kdy flákač opět
povstane.
Neoliberální Já
Pro internetového
influencera je všechno - od pozdravu při vycházejícím slunci až po kávovou
anamnézu (naprosto vážně) - potenciální příležitostí k vydělávání peněz.
Zapomeňte na své závazky nebo na postupné prosazování se ve Vaší práci –
dokonce úplně zapomeňte na zaměstnání. Práce je život, a nechat si platit za
to, abyste mohli žít svůj ideální život, je tím nejvyšším cílem.
Taková existence dokonale odpovídá tomu, co Will Storr ve své publikaci z r. 2017 Selfie: How the West became self-obsessed [Selfíčko – jak se Západ stal posedlý sám sebou] popsal jako osobu definující naši dobu neoliberálního já: “extrovertní, hubený, krásný, individualistický, optimistický, pracovitý, společensky uvědomělý, ale přitom vysoce sebevědomý globální občan s podnikatelskou vychytralostí a foťákem na selfíčka." Ačkoliv generace, která je nejvíce spojována s tímto archetypem – mileniálové – se proflákla svou neochotou vypracovat si typický život střední třídy, tak ale existuje spousta důvodů, proč se právě mileniálové s tímto neoliberálním ideálem plně ztotožnili a zapracovali na jeho inovaci.
...
Neoliberální sensibilita
– kladoucí důraz na důležitost trhů před intervencí státu a typická přístupem,
že vlna růstu a globalizace nás pozvedne všechny – vynesla do popředí také
veskrze moderní trauma, kterému říkáme „vyhoření mileniálů“. Helen Petersenová
v jejím památném textu na BuzzFeed jako první popsala, jak si tato
sebe-optimalizace v digitálním věku vybírá svou daň a zanechává na nás
mnoho stop včetně „errand paralýzy“ (neschopnosti vykonávat i ty nejobyčejnější
činnosti).
Petersonová argumentuje, že jsme tolik posedlí sebe-optimalizací, protože v éře post-finanční krize lemované studentskými dluhy a s mizivou vidinou penze prostě takoví být musíme. „Těžko se někde můžeme objevit s diplomem a očekávat, že dostaneme a udržíme si práci, která nám umožní jít do důchodu v 55ti letech. Na rozdíl od předchozích generací se mileniálové prostě museli optimalizovat, aby byli co nejlepšími možnými pracovníky.“
Výsledkem je ekonomika, ve které je možné více než kdykoliv předtím být svým vlastním šéfem, a kde je také mnohem více než kdykoliv předtím nemožné si pořídit vlastní dům. A kde je vyloženě nemožné představit si, že někdy budeme moci přestat pracovat – ať už na konci pracovního dne nebo v pozdějších letech našich životů.
Je to dost na to, abychom rozhodili rukama a přiznali si porážku, už jenom pro ten okamžik oddychu. A je také lehké vidět, jak toto vyčerpání může uspíšit příští cyklus flákačství.
...
Je vůbec možné být ještě flákačem?
...
Neoliberální hospodářské
podmínky, které daly vzniknout influencerovi – a všem těm vedlejším potřebám a
osobním brandům – zároveň ztížily možnosti dosáhnout normálního života střední
třídy. I když jsou naše cíle třeba mnohem skromnější flákačskou verzí – práce
placená od hodiny, střecha nad hlavou, levné a nezdravé jídlo, televize – tak
dnes je o dost těžší o to zavadit...
Možná, že tato skutečnost
nás odvede od víry, že tvrdá práce a sebe-optimalizace nás přivede do nějaké
kapitalistické země zaslíbené. Neoliberální ideál dosáhl svého vrcholu a nezdá
se, že bychom naší tvrdou prací vyřešili nerovnost příjmů. Spíše naopak. Storr
píše o selhání příslibu naší kultury, která „chce, abychom propadli té fikci,
že naše já je otevřené, svobodné, nic než čistou a zářivou příležitostí ... A
to nás svádí přijmout lež, že můžeme dosáhnout čehokoliv, na co se zaměříme ...
Tahle falešná myšlenka má nezměrnou hodnotu pro naši neoliberální ekonomiku.“
Dnes vidíme důkazy o selhání tohoto mýtu všude kolem nás. Vidíme to v populistickém povstání, která nám dalo Donalda Trumpa a brexit, ale vidíme to dokonce i v jedné z nejviditelnějších amerických kongresmanů a kongresmanek. Alexandria Ocasio Cortez se identifikuje jako „demokratická socialistka“ – termín, na kterém by v Americe nemohla panovat shoda ještě před pěti lety. Myšlenka socialismu jako reálné alternativy k individualistickému kapitalismu přitom získává na hodnotě mezi hnutími mladých i jinde ve světě. Možná to je jenom vzdálené hromobití, ale taky to může být známka méně individualistické (a méně aspirující) doby, co klepe na dveře.
Úplný text ZDE
K tomu: zákonodárci v Massachusetts zvažují znovuotevřít debatu z 90. let o regulaci nájemného – více ZDE.
Diskuse