
Kohout zase blázní v Lidových novinách
17. 8. 2019 / Boris Cvek
čas čtení
2 minuty
V České pozici LN lze dnes najít dlouhý článek Pavla Kohouta o
liberalismu a socialismu... je tam spousta jmen různých filozofů a
politologů a v zásadě se jedná o pláč nad pádem starého liberalismu,
který podle Kohouta předpokládal, že stát je jakýsi nájemní dům, který
vlastní občané. Ať už si to skutečně nějaký filozof klasického
liberalismu myslel, nebo ne, v 19. století se ukázalo, že obrovské masy
občanů nejen že nejsou žádnými spouvlastníky státu, ale jsou
vykořisťovány a zatlačeny do naprosté
bídy. Kohout 19. století a všechny jeho důsledky ignoruje. Stejně jako
ignoruje, že nikdy liberálové, ani ti klasičtí, neměli za to, že právo
bude vytvářet nějaký sbor vlastníků státu, nějaký sbor občanů. Taková
představa je mnohem blíže Rousseaovi a jeho idealistickému socialismu a
všem těm mýtickým představám, že lid vládne sám sobě nebo je zdrojem
moci. Kohout nadává na práva, jako je právo na vzdělání, sociální práva,
zákoníky práce, a všechno to mele v mlýnku ekonomických výdajů a
pohádce o tom, že zlý stát nás nutí utrácet, více než můžeme, protože to
není stát vlastníků státu, ale stát, který vládne. Ale stát musí
vládnout, pokud má vládnout právo. A součástí práva jsou i takové věci,
jako je právo na stávku, právo na vzdělání atd. právě proto, že máme za
sebou zkušenost 19. století.
Např. nemůže být větší, propastnější rozdíl mezi pojetím práva a státu u Kohouta a Hayeka... u Hayeka je stát garantem abstraktních pravidel, která nejsou občanům intuitivně úplně srozumitelná, ale vyvinula se evolučně navzdory osobním vazbám ve tzv. velké společnosti jako způsob, jak zajistit efektivitu trhu a obecného soužití lidí, kteří se navzájem neznají, zatímco u Kohouta jsou občané jacísi sousedé, kteří rozhodují o fungování státu a jeho zákonech. U Kohouta je popřeno to, čemu Hayek říká "velká společnost" nebo Popper "otevřená společnost", tedy společnost abstraktních pravidel, která mají tím, že jsou neosobní a umožňují konkurenci a rozvoj poznání a technologií, umožňovat blahobyt a svobodu. Kohout myslí v logice středověkých cechů, v atavismech panujících před vznikem kapitalismu i liberalismu.
Jan Čulík: Kohout je neuvěřitelný blb a
je politováníhodným svědectvím o drasticky nízké úrovni českého tzv.
intelektuálního diskursu, že ho někdo vůbec publikuje.
12653
Diskuse