
Magická přitažlivost
8. 3. 2022 / Soňa Svobodová
čas čtení
11 minut
Vždy,
když procházím Pražským hradem, nedá mi to, abych nevstoupila
do největšího a nejvýznamnějšího pražského chrámu – chrámu sv. Víta, jehož základní kámen v souvislosti s povýšením
pražského biskupství na arcibiskupství, položil král Jan
Lucemburský 21. listopadu 1344 za přítomnosti nejen dvou ze svých
synů Karla IV. a Jana Jindřicha, ale i pražského arcibiskupa
Arnošta z Pardubic, mnoha prelátů a urozených pánů, přičemž
všichni zúčastnění zpívali Te Deum laudamus (Tebe Bože
chválíme).
Jako hlavního architekta si vybral Matyáše z Arrasu,
který stavbu zahájil východním kněžištěm, aby se co nejdříve
mohly sloužit mše. V chóru ve tvaru podkovy vybudoval celkem osm
kaplí se shodným půdorysem, jimž odpovídají lichoběžná pole
ochozu. Na postupném budování této jedinečné stavby pracoval až
do svých dvaašedesáti let, kdy zemřel. Na jeho práci excelentním
způsobem v roce 1356 navázal Petr Parléř, pocházející ze
Švábského Gmündu z významného stavitelského rodu. A právě
tomuto rodu je zasvěcena nejnovější kniha, která vyšla v
Nakladatelství Lidové noviny pod názvem Parléřovský
mýtus: Rod Parléřů – dílo a jeho ohlas,
jejímž autorem je Prof. PhDr. Jiří Kuthan, DrSc.
To, co
nazýváte „magickou přitažlivostí“ děl Petra Parléře jsem
samozřejmě ode dávna vnímal. Nebylo možné nevidět, že dílo
Petra Parléře svou genialitou neskonale převyšovalo vše, co v
naší zemi do té doby vzniklo a že jeho ohlas byl ve své době
nesmírný. Tomu se v tomto ohledu nemohlo vyrovnat ani nic z
pozdějších období. Měl jsem ale před tímto fascinujícím
fenoménem velký ostych, a tak kniha o rodu Parléřů vznikla až
řadu desetiletí poté, co jsem začal materiál k jejímu napsání
sbírat.
O
Karlu IV. se často traduje, že než se do něčeho zásadního
pustil, poradil se nejdříve s astrology. Vybral si tak k dostavbě
chrámu sv. Víta i Petra Parléře, nebo ho spíše upoutala jeho
pracovní kreativita?
Nemám
pocit, že by nějaký astrolog poradil Karlovi IV., aby si k vedení
stavby pražské katedrály vybral Petra Parléře. Nejspíše mu ho
doporučil jeden z jeho rádců – augsburský biskup Marquard z
Randegga. V jeho diecézi stavěl Petrův otec Heinrich (Jindřich)
kostel sv. Kříže ve Švábském Gmündu a patrně i východní
chór dómu v Augsburgu. Ukázalo se, že ta volba byla velmi
šťastná. Došlo tu tak ke spojení velkého vizionářského
stavebníka, jakým byl Karel IV. s geniálním mistrem.
A
právě on, navázal na předchozí práci Matyáše z Arrasu,
přičemž jeho původní plány zcela přepracoval. Co ho k tomu
vedlo?
Podoba
těch částí pražské katedrály, které vznikly ve 14. století
zjevně prozrazuje, že Petr Parléř původní koncept Matyáše z
Arrasu výrazně změnil. Roli tu nejspíše sehrála nová vize
Petra Parléře, která souzněla i s nástupem nové vlny Karlovy
vladařské reprezentace po jeho císařské korunovaci v roce 1355.
Také je o něm známo, že
pocházel z velmi rozvětvené příbuzenskými vazbami propojené
stavitelské rodiny, která působila nejen v Norimberku, Kolíně
nad Rýnem, Vídni, Basileji, Ulmu, Augsburgu ale i na mnoha dalších
místech. Čím si vysvětlujete to, že se jako jediný z ní,
dokázal prosadit? Bylo to dáno tou jeho neskutečnou citlivostí,
s kterou dokázal k tvorbě těchto staveb přistupovat?
Členové rodu Petra Parléře stanuli
v čele řady významných sakrálních staveb na mnoha významných
místech. Navíc byli příbuzensky i pracovně provázáni s jinými
rody velkých mistrů. I oni odvedli velké a dodnes obdivované
dílo. Petr Parléř měl nicméně v Praze veliké štěstí, že se
mu zde otevřela možnost realizovat záměry tak veliké osobnosti,
jakou byl císař Karel IV. a on tyto možnosti geniálně naplnil.
Jeho otec Heinrich Parléř vedl
stavbu kostela svatého Kříže v Švábském Gmündu, dómu v
Augsburgu a mnoha dalších, ale tak známým jako jeho syn Petr se
nestal. Proč?
Kostel sv. Kříže ve Švábském
Gmündu stavěný Petrovým otcem Heinrichem patří ke kultovním
stavbám německé gotiky. Platí to jak o trojlodí, jehož budování
mistr Heinrich převzal, tak i o východním chóru, jehož stavbu
započal. Jeho utváření se stalo velikým vzorem. Ale málo
platné, tady se jedná o sice mimořádně náročné dílo, ale
přeci jen šlo o kostel města, v Praze vyrůstaly stavby Petra
Parléře pod záštitou samotného císaře, to jim zaručovalo už
v době jejich vzniku velkou proslulost.
Kostel Panny Marie v Norimberku,
katedrála v Kolíně nad Rýnem, katedrála ve Štrasburku, kostel
sv. Bartoloměje v Kolíně, kostel sv.
Barbory v Kutné
Hoře
Karlův most,
Staroměstská mostecká věž, kaple Všech svatých na Pražském
hradě. To je výčet staveb, na nichž Petr Parléř působil. Jak
je možné, že ze všech jeho staveb i po tolika staletích neustále
vyzařuje energie genia loci?
V případě kostela Panny Marie v
Norimberku navrhovatele stavby neznáme. V odborné literatuře se
uvažovalo o Petru Parléři, ale indicie poukazují spíše na jeho
bratra Michaela. S dílem katedrály v Kolíně nad Rýnem a s těmi,
kdo ji stavěli byl Petr Parléř nepochybně spjat a stejně tak i
někteří členové jeho rodu. Na katedrále ve Štrasburku působil
po poměrně krátký čas před svou smrtí Petrův bratr Michael.
Vlastní dílo Petra Parléře je tak omezeno na Prahu (katedrála,
kostel Všech svatých, podíl na stavbě kamenného mostu a jeho
Staroměstská mostecká věž) a kostel sv. Bartoloměje v Kolíně.
K nim se řadí mimo jiné i nejstarší části chrámu sv. Barbory
v Kutné Hoře. Staroměstská mostecká věž je svého druhu
pomníkem vlády Lucemburské dynastie pod ochranou světců, jejichž
skulptury jsou osazeny na její fasádě. I tato věž má v sobě
vepsaný kód sakrality. Ostatní stavby Parléřovy vyrůstaly k
oslavě Boží a už tím byla dána jejich duchovní dimenze. Odtud
i z geniality, kterou Petr Parléř do svých děl vložil, pochází
ona energie, která z nich vyzařuje. Obor dějiny umění, v němž
pracuji, má s tím vším ale potíž. Fenomény krásy, umělecké
kvality a tvůrčí geniality nejdou měřit co do délky, šířky
nebo výšky, nejde tu měřit rychlost ani jiné postižitelné
veličiny. Stojíme tu před fascinujícím tajemstvím a doufáme,
že naše mysl a oči jsou otevřené.
Kromě
těchto významných stavebních děl byl i autorem architektonických
návrhů, kamenných soch a dřevořezeb, z nichž nejznámější
jsou sv. Václav na Hluboké, sv. Mikuláš a Kristus Bolestný na
Karlštejně, který dostavoval či Kristus Vítězný ze Zálezlic.
Zhotovoval tato díla jako součásti svých staveb nebo teprve až
na objednávku?
Jen
jediné sochařské dílo lze s osobností Petra Parléře spojit na
základě psaného svědectví. Tím je náhrobek Přemysla Otakara
I. v pražské katedrále, k němuž se svým stylem pojí i náhrobek
Přemysla Otakara II. Samozřejmě v Parléřově katedrální huti
vznikla řada sochařských děl u jejichž vzniku a koncepce
verkmistr Petr stál. Chápu, že badatelé zabývající se
sochařskou produkcí ať už vytvářenou v kameni nebo ve dřevě
upadají v pokušení tvrdit, že ta či ona socha je dílem
samotného Petra Parléře. Mohou tak získávat jistou mediální
pozornost. Omlouvám se, že takovou potřebu jsem nikdy neměl.
Ve
svých synech Janovi a Václavovi měl své pokračovatele, ale po
jejich smrti v době husitských válek došlo k zániku této slavné
huti, což přispělo i ke ztrátě vedoucí pozice Prahy jako
uměleckého centra, že?
Na
počátku husitské revoluce se stavba pražské katedrály
zastavila. Totéž platí o práci na stavbách jiných kostelů v
zemi až na naprosté výjimky. Poslední nám známý člen
Parléřova rodu Petrův syn Janko skončil až ve vzdáleném
Záhřebu. Praha svou pozici jako umělecké centrum prvního řádu
rázem ztratila.
Toto
nejnovější dílo, však není vaším jediným. Jste autorem řady
odborných knih s historickou tématikou, z nichž vybírám
Aristokratická sídla v období romantismu, Aristokratická sídla v
českých zemích, The Cathedral of St. Vitus at Prague Castle. Leží
v současné době na vašem psacím stole opět nějaký další
zajímavý historický námět?
Za
mnou se z minulosti táhne závazek zrealizovat německé vydání
knihy Dílo knížat a králů z rodu Přemyslovců, anglickou edici
knihy Římský a český král Václav IV. a také příprava
kolektivní monografie o době tohoto krále. Jeho osobnost byla sice
složitá a rozporná, nebyl to žádný obrazně řečeno do kamene
vytesaný státník a velikán jako jeho otec Karel IV., ale kultura
jeho doby byla fascinující.
Za
svou odbornou publikační činnost jste také obdržel mnoho
prestižních ocenění jako např. papežský rytířský Řád
svatého Řehoře Velikého. Jak se jako rytíř cítíte?
Jeden
můj kamarád ostatně velmi mediálně známý, takže ho nebudu
jmenovat, mi napůl z legrace řekl, že mi závidí to úžasné
privilegium vjet do chrámu sv. Petra v Římě na koni, které je
údajně s tím řádem spjaté. Opravdu nemám v úmyslu to zkusit.
Mně jistě udělaly radost pocty udělené ze zahraničí jako
uznání mé akademické práce, ať už to byla Herderova cena nebo
čestný doktorát z Technické univerzity v Drážďanech. Ale není
to o tom, že by se z toho měla zatočit hlava.
Váš
otec pracoval na hospodářské správě schwarzenberských statků v
Čimelicích, jejichž okolí je proslulé řadou historických
památek, takže se dá říci, že díky nim, jste získal zájem o
historii. Je to tak?
Můj
táta přišel do Čimelic nedlouho před druhou světovou válkou a
pracoval tehdy jako účetní ve schwarzenberské cihelně a vápence.
Čimelice jsou místem s krásným barokním zámkem, množstvím
barokních soch, klasicistní hrobkou rodu Wratislavů a v době
baroka zformovanou krajinou. V blízkosti leží zámek Orlík, hrad
Zvíkov, daleko není do Písku, města s mnoha památkami. A tak
jistě to prostředí, kde jsem se už v dětských letech pohyboval,
přispělo k tomu, co jsem pak v pozdějších letech dělal.
Děkuji
za rozhovor.
Já
děkuji.
9511
Diskuse