Válka na Ukrajině brání v realizaci čínské iniciativy Pásmo a cesta

24. 3. 2022

čas čtení 7 minut

Sankce proti Rusku stojí stranou čínského železničního koridoru Hedvábné stezky - narušují nákladní dopravu a způsobují Číně ztráty - a zároveň nutí Peking přehodnotit regionální obchodní a bezpečnostní strategie. Nejzávažnější dlouhodobé důsledky však může pocítit Kazachstán, píše na webu Responsible Statecraft Nathan Hutson.

Posílení železniční dopravy vedoucí z Číny do Evropské unie prostřednictvím sítě tras přes Kazachstán, Rusko a Bělorusko je klíčovým prvkem iniciativy Pásmo a cesta (BRI), což je vize v hodnotě jeden bilionu dolarů, kterou čínský lídr Si Ťin-pching představil v roce 2013. Železniční doprava přes ruské území probíhala v prvních týdnech po ruské invazi na Ukrajinu podle plánu, protože objednávky zahájené před válkou dokončovaly své transkontinentální cesty. Ale i když je tranzit přes sankcionované ruské železnice stále technicky možný, rostoucí počet logistických společností fakticky zastavil operace spojené s BRI přes Rusko.

Například 10. března významný německý externí poskytovatel logistických služeb DB Schenker oznámil, že dočasně pozastavuje "pozemní, leteckou a námořní dopravu" do Ruska a z Ruska. O den dříve další logistický gigant, společnost Hapag-Lloyd, potvrdil, že již nepřijímá objednávky týkající se Ruska, Běloruska a Ukrajiny. Rovněž 9. března bylo v prohlášení vydaném vnitrozemským přístavem Duisburg v Německu, který je klíčovým uzlem pro zásilky BRI, uvedeno, že mezinárodní pojišťovny pravděpodobně přestanou nabízet pojištění pro zásilky procházející Ruskem a Běloruskem.

Finanční dopady týkající se Hedvábné stezky se Číny dotýkají různými způsoby. Nejenže válka začíná Peking stát ušlé obchodní příjmy, ale také mění investice do infrastruktury. Jedním z takových projektů je průmyslový park Velký kámen, který se nachází asi 15 mil od běloruského hlavního města Minsku. Tento komplex financovaný Čínou v hodnotě dvou miliard dolarů byl inzerován jako obchodní a IT centrum, který mělo přimět Bělorusko ke spolupráci v rámci BRI. Tato investice se nyní může ukázat jako naprostá ztráta.

Ekonomický zásah je relativně malý ve srovnání se sociální, ekonomickou a geopolitickou bolest, kterou Siově vládě způsobuje ruský útok na Ukrajinu. Čínské strategické partnerství s Ruskem "bez hranic" se pro Peking změnilo v přítěž. Ochota ruského vůdce Vladimira Putina způsobit kolaterální škody na BRI - která je úzce spjata s osobní prestiží čínského vůdce - způsobila Číně náklady na reputaci, které mohou bránit úsilí vdechnout BRI nový impuls, jakmile boje na Ukrajině ustanou. Pokud Peking poskytne Rusku hmatatelnou vojenskou nebo finanční pomoc, může to pro Čínu znamenat i ekonomické sankce.

Z vnitřního hlediska má vyhlídka na dlouhodobé přerušení obchodu v rámci BRI pro Peking významné důsledky. Hlavním strategickým cílem BRI je usnadnění pacifikace neklidné čínské provincie Sin-ťiang, kde dochází k pokračujícím zásahům proti muslimským menšinám. Si důsledně prezentuje BRI jako nástroj schopný nastolit mír prostřednictvím obchodu a hospodářského rozvoje. Konkrétní vize pro Sin-ťiang byla stanovena v čínském 13. pětiletém plánu, který slibuje "posílit rozvoj infrastruktury podél hlavních tras a v hlavních vstupních přístavech" a "pracovat na rozvoji Sin-ťiangu jako jádrového regionu pro hospodářský pás Hedvábné stezky". Čínská strategie rovněž zdůrazňovala větší hospodářskou integraci se středoasijskými státy, zejména s Kazachstánem, čímž by se podpořila větší míra stability podél západní hranice Číny. Vzhledem k tomu, že mnoho železničních tras BRI je omezeno, bude Čína těžko hledat strategické alternativy. Kromě krátkodobých dopadů na obchod ruská invaze vážně podkopává strategické odůvodnění BRI "mír prostřednictvím obchodu".

Stabilita Střední Asie se rychle stává zdrojem obav pro Čínu, vzhledem k tomu, že sankce uvalené na Rusko také trestají středoasijské ekonomiky a způsobují změnu vzorců v migraci pracovních sil. Remitence zasílané středoasijskými pracovními migranty zpět do vlasti jsou již dlouho důležitým zdrojem příjmů mnoha rodin v regionu. Nyní však hrozí, že tento klíčový zdroj příjmů rychle vyschne.

Z různých důvodů, včetně obav z narukování do ruské armády, opouštějí zástupy středoasijských pracovních migrantů Rusko a vracejí se do své vlasti, kde je čekají neradostné pracovní vyhlídky. Kombinace rychlé inflace, hospodářské stagnace a rostoucí nezaměstnanosti ve Střední Asii zvyšuje riziko regionálních nepokojů.

Kazachstán je středoasijskou zemí, která může narušením BRI ztratit nejvíce. Tranzitní obchod BRI byl v posledních letech světlým bodem v jinak neutěšené hospodářské situaci Kazachstánu. Kazachstán také přizpůsobil svou rozvojovou strategii své roli obchodního koridoru. Dokonce i v době, kdy zuřila pandemie covidu, zažívaly trans-eurasijské železniční koridory růst; v roce 2021 bylo v síti BRI, jejímž je Kazachstán hlavním uzlem, odbaveno přibližně 15 000 vlaků, které přepravily téměř 1,5 milionu kontejnerů. Obrovský nový vnitrozemský přístav Chorgos na kazašsko-čínské hranici, který kazašští představitelé často líčí jako "sponu" Pásu a stezky, generoval navzdory bujícímu pašování pěkný přísun příjmů do státní pokladny. Nyní se zdá být pravděpodobné, že vlaků projíždějících přes Chorgos trvale ubude.

Kazašští představitelé jsou zjevně znepokojeni, zejména vzhledem k tomu, že se země sotva vzpamatovala z lednového záchvatu nestability. Vlnový efekt sankcí již podpořil 20procentní pokles hodnoty kazašské měny tenge. Míra inflace byla v únoru zhruba dvojnásobná oproti oficiálnímu odhadu. Centrální banka již vynaložila více než 800 milionů dolarů ze svých rezerv na posílení poškozené měny. Úřady rovněž zavedly limity na vývoz zahraniční měny a zlata. Není jisté, zda prudký nárůst světových cen energií po invazi může pomoci vyrovnat finanční turbulence tím, že zajistí dodatečné příjmy pro energeticky bohatý Kazachstán.

Vzhledem k tomu, že trasy BRI procházející Ruskem jsou nyní zřejmě pozastaveny, je větší pozornost věnována jižním trasám přes Kaspickou pánev, které se vyhýbají ruskému území. Dne 16. března se Si snažil posílit diplomatické vztahy na jižní trase a jednal o obchodu a tranzitu s vedoucími představiteli Turkmenistánu Gurbanguly Berdymuchamedovem a jeho synem a dědicem Serdarem. Zatímco růst objemu tranzitu po jižních trasách BRI je možný, alternativní trasy, které se vyhýbají ruskému území, mají své vlastní logistické komplikace, včetně možného pokračujícího prosazování "sféry vlivu" Ruska v Kaspické pánvi.

Destabilizace vyvolaná válkou je jedním z faktorů, které stojí za nabídkou kazašského prezidenta Kassyma-Jomarta Tokajeva, že bude sloužit jako prostředník k ukončení bojů. Tato nabídka však narazila na hluché uši. Zdá se, že Vladimir Putin nemá náladu naslouchat nikomu mimo svůj nejbližší okruh. Zdá se, že pouze Čína má dostatečnou sílu, aby prolomila Putinovu obrannou bublinu. Zatím se však zdá, že jeho "neomezený" vztah s Ruskem převažuje nad ztrátami BRI.

 

Celý článek v angličtině ZDE

 

 

 

 

 

1
Vytisknout
5871

Diskuse

Obsah vydání | 29. 3. 2022