
Nejrozmanitější stát
11. 10. 2022 / Soňa Svobodová
Paní Terezo, jakým modelem byl zmíněný tygr z vašeho obrazu?
Obraz s tygrem vznikl ještě před cestou do Afriky. Když jsem ještě studovala na AVU u pana Rittsteina, domluvil mi volný vstup do Zoo. Pravidelné skicování v Zoo mi velmi pomohlo zlepšit se v kresbě a malbě zvířat. Pro tohoto tygra vznikla inspirace v Zoo. V Africe se nám také podařilo potkat volně žijící zvířata. Mám zážitek, jak jedeme autobusem po asfaltové cestě a vedle nás jsou vidět žirafy. Podobně jako v Čechách srnky a zajíci.
Tak to je ladná krása, lahodící nejen oku, ale i duši cestovatele...
Jak jste se vlastně ocitla v Tanzanii?
Afrika
mě vždycky lákala. Tanzanii jsem si vybrala ze dvou důvodů.
Prvním byla bezpečnost a druhým bylo to, že je tam spousta
národních parků s volně žijícími zvířaty.
Jak na vás tento jedinečný stát zapůsobil?
Jeli jsme s partnerem do neturistických oblastí a s velmi přiškrceným rozpočtem, proto se budou naše zážitky lišit od zážitků běžných turistů např. ze Zanzibaru, kde jsme na konci také nějaký čas pobyli. Chtěla jsem si zažít pravou Afriku a to se povedlo! Partner by vám potvrdil, že jsem to „trochu“ přehnala. Měla jsem největší strach z hygieny. Myslela jsem si, že nejtěžší bude chodit na záchod bez toaletního papíru (levá ruka = toaleta, pravá ruka = jídlo). Když žijete s místními v jejich chatrči, musíte se zkrátka rychle přizpůsobit. Paradoxně to byl nejmenší problém! Největší kulturní šok byl s mentalitou místních. Místní lidi absolutně nejsou připraveni na baťůžkáře s hlubokou kapsou. Toto nám na mnoha místech velmi znesnadňovalo pobyt. Co nás také velmi zarazilo, bylo chování řidičů v jednom z přírodních parků, který byl spíš Zoo bez klecí a honem na zvířata. Afrika také není připravena na plasty. Tomuto materiálu prostě nerozumí. Pokaždé, když jsme změnili místo pobytu, viděli jsme hořící kopce plastového odpadu. Zkušeností bylo mnoho a mohla bych vyprávět opravdu dlouho. Masajové, dovezení z parků, kteří byli umělou atrakcí na Zanzibaru, kde uspokojovali bílé turistky v letech… až po nádhernou barevnost látek. Se zážitky to zkrátka bylo jak na horské dráze.
Zažila jste během svého pobytu i nějaký monzun, neboť Tanzanie je jimi vyhlášená?
Monzun jsem nezažila. Déšť jsme viděli jen, když jsme změnili nadmořskou výšku a jeli do hor.
Bylo něco, po čem se vám po vašem návratu do Česka stýskalo?
Po
nádherné barevnosti Afriky a čerstvých kokosech ke snídani.
Kromě již zmíněného tygra, jste ale autorkou i mnoha dalších obrazů nejen se zvířecími, ale i textilními motivy. Jak se zrodila vaše myšlenka promítnout do svých obrazů právě textil?
Ornament a vzor textilií mě vždycky fascinoval, a tudíž je přirozeně vkládám i do obrazů. Vždycky jsem malovala to, co mě obklopovalo a spojovala prožitou skutečnost se svou estetikou.
Celá Afrika je vyhlášena nejen barevností svých látek, ale také i jejich vzory a kvalitou. Přivezla jste si aspoň kousíček nějaké?
No to si pište! Partner mi je pak zakázal nakupovat, že je neuvezeme. Tak jsem ty další pouze fotila. Byly všude, bylo jich moc a byly boží!
Mezi vaše další známé obrazy patří např. Afričanka, Tanzanijská kočka, Galateia, Alenky, Čekárna, Klea, Modelka č. 1 a Modelka č.2, což mne vybízí k otázce, že jde o vašeho pejska?
Ano (zrovna spí vedle mě na gauči… ). Na starších obrazech je moje fenka Klea, která byla mým prvním psem. Na novějších obrazech je Kalisi.
Vaší oblíbenou technikou je olej na plátně, ale nevyhýbáte se ani akvarelu, kresbě a grafickým technikám. Zůstanete jen u nich, nebo zkoušíte i další?
Zatím to tak vypadá. Miluju malbu, kresbu a litografii. Zatím mi to úplně stačí a naplňuje.
Díky platformě Libe(ň) Art contemporary máte ateliér v pražské Libni. Jak vás tato čtvrť, jenž je provázána se jmény spisovatele Bohumila Hrabala, výtvarníka Vladimíra Boudníka a básníka Karla Hlaváčka inspiruje k tvorbě?
Areál libeňských ateliérů je naprosto úžasný. Jsem velmi vděčná, že jsem se po škole mohla přidat k této skupině. Jsou to úžasní lidé a kamarádi. Můj ateliér mi také umožňuje tvořit i třímetrové obrazy.
Stalo se vám někdy, že jste si stoupla před čisté bílé plátno a začala malovat, aniž byste měla v mysli dlouhodobý námět?
Pokud vím tak ne. Vždy jsem měla přípravu ve skicách. V posledních třech letech byla příprava opravdu pečlivá. Dokonce dříve na škole mě nový obraz napadal při malování posledního. V současné době mám jiný postup. Udělám si spoustu kreseb a přemýšlím, kterou jak budu zpracovávat, na jaký formát a v jaké barevnosti.
A když před tím čistým bílým plátnem stojíte, odkud začnete svůj námět malovat, neboť při té třímetrové velikosti?
Většinou začínám intuitivně. Nejdříve si na plátno nadhodím v lince námět. Někdy ho upravím vůči formátu a ladím linku tak dlouho, dokud si to nesedne. Třeba ho i poupravím. Velké plátno si občas žádá úpravu, protože původní návrh tam nesedí. A naopak. Malý nebo střední formát potřebuje něco jiného než velký obraz.
Když jsem s kresbou na plátně spokojená, udělám akrylem podmalbu. Potom už sahám po oleji a maluji olejem. Místy vznikne zajímavý efekt, když akrylovou podmalbu nechám a olejem do ní nezasahuju.
To je zajímavé...
Už víte, jaký další stát po Tanzanii navštívíte?
Zrovna jsme se vrátili z Bali, ale tato cesta nebyla tak dobrodružná. Byla to spíš dovolená. Zvolili jsme mírnější průběh kvůli naší roční dceři, která cestovala s námi. I tak to bylo nádherné. Ještě bych chtěla projet Indii, památky v Egyptě a navštívit galerie v New Yorku.
Tak to vám tedy přeji, aby se vám všechna vaše cestovatelská přání splnila…
Děkuji za rozhovor.
Diskuse