
Před Babišem odmítla komunita bosých karmelitánů i reklamní choutky Paula Coelha
18. 1. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
7 minut
Kostel
Pražského Jezulátka byl v úterý dopoledne výjimečně uzavřen. Komunita
bosých karmelitánů se tak rozhodla poté, co se z médií dozvěděla o
úmyslu Andreje Babiše v tento den kostel navštívit. Avizovanou návštěvu totiž
považovali za součást Babišovy předvolební kampaně. "Včera jsem to
bohužel neopatrně řekl médiím a bylo to venku a zavřeli kostel. Já to
nechápu. Před Pánem Bohem jsme si všichni rovni a do kostela přece mají
přístup i vrazi, aby mohli prosit o odpuštění," uvedl kandidát na
prezidenta Andrej Babiš.
V roce 2004 zveřejnil
populární brazilský spiritualistický spisovatel Paulo Coelho na svém
Twitteru, že se chystá konečně splnit slib, který dal v roce 1982, když
cestoval po Československu se svou ženou, výtvarnicí Christinou
Oiticica. Než se Coelho koncem 80. let stal spisovatelem, patřil k nejvýznamnějším brazilským textařům populárních písní Jeho
texty typické pro hippies 70. let se ústy zpěváka Raula Seixase, místní
legendy, staly velkými hity. Jako textaři mu však byla souzena anonymita
kuloárů, zatímco jeho partner získal slávu za texty, které Coelho napsal.
Honoráři z jeho písní velmi zbohatl a rozhodl se cestovat po
světě, aby našel sám sebe.
Během pobytu v
Praze se Coelho vydal k Jezulátku a složil slib malé sošce černého
Ježíška: pokud se někdy stane velmi slavným, odmění se malému Ježíškovi
zlatým pláštěm.
Následoval další tweet, kde
prozradil, že ještě ten den letí do Prahy, aby svůj slib Ježíškovi
splnil. Poslala mě Lucie Jandová z Mladé fronty Dnes, abych se s ním
pokusil získat rozhovor a jako pověření použil svou národnost. Coelho mě
pozval, abych k němu měl přístup a mohl ho sledovat po celou dobu, kdy
bude v Praze.
V žertu z vesmíru mě toho večera
Coelho vzal do restaurace a vinárny v centru Prahy, která měla zavřené
dveře a byla přístupná jen malému počtu pozvaných hostů. K mému i jeho
zděšení byla osoba, která bránu otevřela, aby Coelha přivítala s širokým
úsměvem a otevřenou náručí,... Vladimír Železný.
Moje
kariéra je poznamenána Železným, protože na začátku své práce
komentátora Lidových novin v roce 2001 jsem byl požádán, abych psal o jeho pořadu Volejte řediteli v sobotu v poledne.
Šéfredaktor Veselín Vačkov chtěl vědět, co by o tomto kultovním pořadu
řekl Brazilec, který rozumí česky a rozumí i zdejší kultuře.
"Vovka"
nebyl potěšen mým dlouhým textem pro Lidovky, v němž jsem si utahoval z
jeho manipulativních technik, jak nalákat hospodyňky z malých měst na
pravicové názory, a popisoval jsem drobné triky, které nábožně opakoval, jako
například to, že se kamera pomalu přiblížila na jeho tvář v obligátním
okamžiku, kdy si sundal brýle, aby zahájil populistickou rétorickou
linii, která je vždy nastavena tak, aby manipulátor vypadal, že je obětí
velkých hráčů shora, zatímco on j stejný jako vy a já a potřebujíe
abychom mu pomohli zvítězit nad neviditelným všeprostupujícím Goliášem.
V jeho případě šlo o boj Ronalda Laudera o navrácení jeho investice
poté, co Železný utekl s licencí na TV Nova.
Ještě
víc pana ředitele dráždilo, že jsem investoval čas a úsilí, abych hledal
Martina Sýkoru z Českých Budějovic, o kterém Železný řekl, že mu napsal
dopis, který přečetl ve svém pořadu. Všiml jsem si, že se v tom dopise
opakuje slovo, které, jak jsem si uvědomil, Železný sám často používá,
takže jsem pojal podezření, že si ten dopis napsal sám a podepsal se pod něj
jménem, které mělo hodně lidí. Ale ne tolik, aby se v tom zarputilý
novinář nedokázal prohrabat. Takže po ověření u všech Martinů Sýkorů z
Českých Budějovic, z nichž nikdo nepotvrdil, že je autorem toho dopisu, jsem to do
textu dal. Z těchto důvodů na mě Železný útočil tři soboty a po půl
roce měl zádrhel, když se ke mně vrátil, aby mě znovu napadl.
Když
tedy skončil s objímáním Coelha a uviděl mě, zbledl. Nicméně
si to rychle spojil a pochopil, že Coelho přivedl svého brazilského
kolegu na večeři, kterou pro něj Železný uspořádal s nejlepšími
dostupnými víny. Jediná změna v plánech spočívala v tom, že jeho místo
se stalo mým a on odešel, aniž by si dopřál soukromou večeři se svým
oblíbeným spisovatelem.
Večeře se zúčastnila
také žena, která řídila nakladatelství, jež v Česku vydávalo Coelhovy
knihy, a žena, která překládala jeho knihy do češtiny. Také Christina
Oiticica a spisovatel Fernando de Moraes, který v té době strávil
dvouleté období, kdy sledoval Coelha při všech jeho aktivitách, aby mohl
napsat jeho autorizovaný životopis. Coelho se opil a k překladatelce se
choval velmi hrubě, k nelibosti všech se vulgárně vyjadřoval o ženách, a
to velmi sexuálně a šovinisticky. Své ženě také řekl, že pokud chce
vypadat méně tlustá, měla by držet hubu, a měl další nepříliš duchaplné
poznámky.
Druhý den se Coelho oblékl na svou
misi. Se zlatým pláštěm od Donatelly Versace ve skleněné skříňce se
vydal na procházku ke slavnému pražskému kostelu. Hordy lidí ho poznaly a
mnozí ho začali doprovázet. Když dorazil ke dveřím kostela, měl za
sebou stovky fanoušků a místní i zahraniční novináři tam celou událost
zaznamenávali svými kamerami.
Nicméně k úlevě
lidí, kteří mají zdravý rozum - přinést Ježíškovi, symbolu pokory,
odpůrci materiálních hodnot, zlatý plášť z dílny Donatelly Versace, s
kamerami registrujícími tento okamžik, aby se o něj podělil celý svět
jen několik týdnů před vydáním jeho nové knihy, to bylo pro kněze, který
měl Jezulátko na starosti, příliš okatým reklamním trikem, a poté, co
vyslechl jeho žádost, aby se otevřela skleněná výkladní skříň, kde bylo
místo pro Ježíška, aby si mohl plášť převléknout, kněz Coelhovi na rovinu řekl ne.
Že Coelho ani nekontaktoval církev, aby jim řekl o svých plánech, a že dostali
spoustu pláštíků, většinou ručně vyrobených lidmi, kteří tíém plnili své sliby, a
žádný z nich samozřejmě nebyl navlečen na Ježíška vystaveného na chodbě
kostela. Že tyto dary byly odneseny na místo v zadní části kostela a
některé z nich byly dokonce přístupné veřejnosti. Z knězova pohledu a
tónu hlasu však bylo patrné, že je zděšen naprostým nedostatkem
představivosti Paula Coelha, který přinesl plášť, jenž představoval
přesný opak toho, co dělá malý Ježíš.
Andrej
Babiš tedy není prvním chytrákem, který se pokouší zneužít Ježíška k
cynickým sebepropagačním účelům a byl kněžími od Jezulátka sabotován.
Naši
dvoudenní interakci jsem zakončil otázkou, jak je možné, že Coelho požádal
Ježíška, aby byl slavný, prostě, místo aby se stal nejlepším
spisovatelem. "Přistihl jste mě," přiznal. "Jak povrchní, co?", dodal a
prosil mě, abych nezklamal jeho fanoušky tím, že poukážu na ten malý
detail jeho přání, které se stalo skutečností.
7544
Diskuse