 
Před Babišem odmítla komunita bosých karmelitánů i reklamní choutky Paula Coelha
18. 1. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
7 minut
Kostel
 Pražského Jezulátka byl v úterý dopoledne výjimečně uzavřen. Komunita 
bosých karmelitánů se tak rozhodla poté, co se z médií dozvěděla o 
úmyslu Andreje Babiše v tento den kostel navštívit. Avizovanou návštěvu totiž 
považovali za součást Babišovy předvolební kampaně. "Včera jsem to 
bohužel neopatrně řekl médiím a bylo to venku a zavřeli kostel. Já to 
nechápu. Před Pánem Bohem jsme si všichni rovni a do kostela přece mají 
přístup i vrazi, aby mohli prosit o odpuštění," uvedl kandidát na 
prezidenta Andrej Babiš. 
V roce 2004 zveřejnil
 populární brazilský spiritualistický spisovatel Paulo Coelho na svém 
Twitteru, že se chystá konečně splnit slib, který dal v roce 1982, když 
cestoval po Československu se svou ženou, výtvarnicí Christinou 
Oiticica. Než se Coelho koncem 80. let stal spisovatelem,  patřil k nejvýznamnějším brazilským textařům populárních písní Jeho 
texty typické pro hippies 70. let se ústy zpěváka Raula Seixase, místní 
legendy, staly velkými hity. Jako textaři mu však byla souzena anonymita
 kuloárů, zatímco jeho partner získal slávu za texty, které Coelho napsal. 
Honoráři z jeho písní velmi zbohatl a rozhodl se cestovat po 
světě, aby našel sám sebe. 
Během pobytu v 
Praze se Coelho vydal k  Jezulátku a složil slib malé sošce černého 
Ježíška: pokud se někdy stane velmi slavným, odmění se malému Ježíškovi 
zlatým pláštěm. 
Následoval další tweet, kde 
prozradil, že ještě ten den letí do Prahy, aby svůj slib Ježíškovi 
splnil. Poslala mě Lucie Jandová z Mladé fronty Dnes, abych se s ním 
pokusil získat rozhovor a jako pověření použil svou národnost. Coelho mě
 pozval, abych k němu měl přístup a mohl ho sledovat po celou dobu, kdy 
bude v Praze. 
V žertu z vesmíru mě toho večera
 Coelho vzal do restaurace a vinárny v centru Prahy, která měla zavřené 
dveře a byla přístupná jen malému počtu pozvaných hostů. K mému i jeho 
zděšení byla osoba, která bránu otevřela, aby Coelha přivítala s širokým
 úsměvem a otevřenou náručí,... Vladimír Železný. 
Moje
 kariéra je poznamenána Železným, protože na začátku své práce 
komentátora Lidových novin v roce 2001 jsem byl požádán, abych psal o jeho pořadu Volejte řediteli v sobotu v poledne. 
Šéfredaktor Veselín Vačkov chtěl vědět, co by o tomto kultovním pořadu 
řekl Brazilec, který rozumí česky a rozumí i zdejší kultuře.
"Vovka"
 nebyl potěšen mým dlouhým textem pro Lidovky, v němž jsem si utahoval z
 jeho manipulativních technik, jak nalákat hospodyňky z malých měst na 
pravicové názory, a popisoval jsem drobné triky, které nábožně opakoval, jako
 například to, že se kamera pomalu přiblížila na jeho tvář v obligátním 
okamžiku, kdy si sundal brýle, aby zahájil populistickou rétorickou 
linii, která je vždy nastavena tak, aby manipulátor vypadal, že je obětí
 velkých hráčů shora, zatímco on j stejný jako vy a já a potřebujíe 
abychom mu pomohli zvítězit nad neviditelným všeprostupujícím Goliášem.
 V jeho případě šlo o boj Ronalda Laudera o navrácení jeho investice 
poté, co Železný utekl s licencí na TV Nova. 
Ještě
 víc pana ředitele dráždilo, že jsem investoval čas a úsilí, abych hledal 
 Martina Sýkoru z Českých Budějovic, o kterém Železný řekl, že mu napsal
 dopis, který přečetl ve svém pořadu. Všiml jsem si, že se v tom dopise 
opakuje slovo, které, jak jsem si uvědomil, Železný sám často používá, 
takže jsem pojal podezření, že si ten dopis  napsal sám a podepsal se pod něj 
jménem, které mělo hodně lidí. Ale ne tolik, aby se v tom zarputilý 
novinář nedokázal prohrabat. Takže po ověření u všech Martinů Sýkorů z 
Českých Budějovic, z nichž nikdo nepotvrdil, že je autorem toho dopisu, jsem to do 
textu dal. Z těchto důvodů na mě Železný útočil tři soboty a po půl 
roce měl zádrhel, když se ke mně vrátil, aby mě znovu napadl. 
Když
 tedy skončil s objímáním Coelha a uviděl mě, zbledl.  Nicméně
 si to rychle spojil a pochopil, že Coelho přivedl svého brazilského 
kolegu na večeři, kterou pro něj Železný uspořádal s nejlepšími 
dostupnými víny. Jediná změna v plánech spočívala v tom, že jeho místo 
se stalo mým a on odešel, aniž by si dopřál soukromou večeři se svým 
oblíbeným spisovatelem. 
Večeře se zúčastnila 
také žena, která řídila nakladatelství, jež v Česku vydávalo Coelhovy 
knihy, a žena, která překládala jeho knihy do češtiny. Také Christina 
Oiticica a spisovatel Fernando de Moraes, který v té době strávil 
dvouleté období, kdy sledoval Coelha při všech jeho aktivitách, aby mohl 
napsat jeho autorizovaný životopis. Coelho se opil a k překladatelce se 
choval velmi hrubě, k nelibosti všech se vulgárně vyjadřoval o ženách, a
 to velmi sexuálně a šovinisticky. Své ženě také řekl, že pokud chce 
vypadat méně tlustá, měla by držet hubu, a měl další nepříliš duchaplné 
poznámky. 
Druhý den se Coelho oblékl na svou 
misi. Se zlatým pláštěm od Donatelly Versace ve skleněné skříňce se 
vydal na procházku ke slavnému pražskému kostelu. Hordy lidí ho poznaly a
 mnozí ho začali doprovázet. Když dorazil ke dveřím kostela, měl za 
sebou stovky fanoušků a místní i zahraniční novináři tam celou událost 
zaznamenávali svými kamerami. 
Nicméně k úlevě 
lidí, kteří mají zdravý rozum - přinést Ježíškovi, symbolu pokory, 
odpůrci materiálních hodnot, zlatý plášť z dílny Donatelly Versace, s 
kamerami registrujícími tento okamžik, aby se o něj podělil celý svět 
jen několik týdnů před vydáním jeho nové knihy, to bylo pro kněze, který 
měl Jezulátko na starosti, příliš okatým reklamním trikem, a poté, co 
vyslechl jeho žádost, aby se otevřela skleněná výkladní skříň, kde bylo 
místo pro Ježíška, aby si mohl plášť převléknout, kněz Coelhovi na rovinu řekl ne. 
Že Coelho ani nekontaktoval církev, aby jim řekl o svých plánech, a že dostali 
spoustu pláštíků, většinou ručně vyrobených lidmi, kteří tíém plnili své  sliby, a
 žádný z nich samozřejmě nebyl navlečen na Ježíška vystaveného na chodbě
 kostela. Že tyto dary byly odneseny na místo v zadní části kostela a 
některé z nich byly dokonce přístupné veřejnosti. Z knězova pohledu a 
tónu hlasu však bylo patrné, že je zděšen naprostým nedostatkem 
představivosti Paula Coelha, který přinesl plášť, jenž představoval 
přesný opak toho, co dělá malý Ježíš.
Andrej 
Babiš tedy není prvním chytrákem, který se pokouší zneužít Ježíška k 
cynickým sebepropagačním účelům a byl kněžími od Jezulátka sabotován. 
Naši
 dvoudenní interakci jsem zakončil otázkou, jak je možné, že Coelho požádal 
Ježíška, aby byl slavný, prostě, místo aby se stal nejlepším 
spisovatelem. "Přistihl jste mě," přiznal. "Jak povrchní, co?", dodal a 
prosil mě, abych nezklamal jeho fanoušky tím, že poukážu na ten malý 
detail jeho přání, které se stalo skutečností. 
8598
 
 
Diskuse