Rusko: Ve skladech se nahromadily desetitisíce neprodaných kamionů

2. 4. 2025

čas čtení 5 minut
Ruský trh s nákladními automobily je v krizi, ještě hlubší než trh s automobily: výroba klesla o 20 % a prodeje se propadly o polovinu ve srovnání s loňským rokem. Sklady jsou přeplněné, nákladní dopravci vracejí auta leasingovým společnostem.

Situace je podobná jako na trhu s osobními automobily, kterých se podle prezidenta AvtoVAZu Maxima Sokolova nahromadilo ve skladech půl milionu – hlavně čínských, ale také 100 tisíc Lad. Sergej Kogogin, generální ředitel skupiny Kamaz, si také všímá nadměrného zásobení čínských značek: podle firemní publikace Věsti Kamaz se do začátku roku 2025 ve skladech nahromadilo asi 40 000 čínských nákladních vozidel. "Pokud se zaměříme na současnou prognózu - tedy prodej 60-65 tisíc aut v letošním roce - tak nemůžete vyrobit vůbec nic, všechna ta auta už tam jsou. Obchodníci poprvé prodávají více vybavení ze svých skladů, než nakupují u nás," řekl Kogogin.

Nákladní automobily jsou nyní nejvíce krizovým segmentem na automobilovém trhu: v únoru klesl prodej středních (MCV, s hmotností 3,5 až 16 tun) a těžkých nákladních vozidel (HCV, z 16 tun) ve srovnání s loňským rokem o 48 % na 5 230 kusů. To je rychlejší než u zbytku trhu: celkový prodej vozidel klesl o 20 % a nových automobilů o 27 %, uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu s odvoláním na údaje o registracích vozidel. V březnu podle účastníků trhu pokles pokračoval.

V týdnu končícím 30. březnem klesl prodej středních nákladních automobilů podle analytické agentury Autostat na 266 kusů - o 49 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, prodej těžkých nákladních automobilů pak o 60 % na 935 kusů.

Trh nákladních vozidel, stejně jako užitková vozidla obecně, "odpočívá" na dně a nespěchá nahoru, komentoval statistiky generální ředitel Autostatu Sergej Celikov.

Podle Rosstatu bylo v lednu až únoru vyrobeno 22,4 tisíce všech typů vozidel, která patří k nákladním automobilům, což je o 20,1 % méně než o rok dříve. Bylo pro ně vyrobeno 4,7 tisíce karoserií, což je o 24,3 % méně než v lednu-únoru 2024.

Leasingové splátky, dle výpočtů Burzy nákladů IDU.SU, v důsledku zvýšení klíčové sazby vzrostla o 26-27 %. Dopravní společnosti jsou nuceny hromadně vracet pronajaté vybavení kvůli neschopnosti platit za servis, říká Celikov. Podle něj za poslední rok tímto způsobem leasingové společnosti obdržely více než 20 tisíc nákladních vozidel. Trh je pod tlakem vysoké klíčové sazby, která ztěžuje obsluhu leasingu automobilů a úvěrů na automobily a omezuje investice, uvedl Kogogin.

Až do roku 2023 se trhu nákladních automobilů dařilo. Nejprve velké projekty výstavby infrastruktury, poté po začátku války potřeba nových logistických koridorů, nedostatek traktorů, sklápěček a dalšího vybavení vedly k tomu, že prodej nové těžké techniky, který do konce roku 2022 klesal, se do konce roku 2022 zotavil a poté rostl a lámal historické rekordy, a to až do srpna 2023, říká Celikov.

Nyní je hlavním problémem omezení nákladní dopravy. Od začátku roku klesá a důvodem je vysoká klíčová sazba, která neumožňuje dovozcům půjčovat si na dodávky, a také zpomalení nákupů kvůli očekávání uvolnění sankcí, návratu zahraničních výrobců a v důsledku toho poklesu cen dováženého zboží. Podle Asociace silničních nákladních dopravců a speditérů "AvtoGruzEx" je nyní asi 20 % vozových parků nákladních dopravců nečinných kvůli nedostatku nákladu. A v některých regionech - například v oblasti Volhy a Uralu - toto číslo dosahuje 40 %. Důvodem je podle asociace pokles spotřebitelské aktivity a masivní pozastavení infrastrukturních projektů.

Především se v lednu až únoru meziročně snížila poptávka po dodávkách stavebních materiálů, včetně zboží na opravy pro maloobchodní prodej, což souvisí s masivním pozastavením infrastrukturních projektů, uvedl Pavel Gorbunov, šéf skupiny společností GLT. Na druhém místě je pokles dopravy v kategorii spotřebního zboží (25-30 %) v důsledku poklesu spotřebitelské aktivity a rozsáhlého rozšiřování flotil tržišť a velkých maloobchodníků, ke kterým proudí většina zásilek. Na třetím místě jsou průmyslové náklady, jejichž objem dodávek se snížil o 20 % v důsledku poklesu vývozu.

Nadměrná nabídka s nízkou poptávkou vedla k poklesu sazeb za přepravu: ATI.SU odhaduje pokles o 12 % od začátku roku. Zároveň se podle ní náklady na doručení meziročně zvýšily o 12 % v důsledku zvýšení recyklačního poplatku, výše leasingových splátek a nákladů na opravy.

Tržní sazba se oddělila od nákladů na dopravu, řekl Sandžar Ašuralijev, generální ředitel skupiny společností Delko. Je to nespravedlivé vůči dopravcům a neumožňuje jim to vypořádat se s úvěrovou zátěží. V takových podmínkách je pro dopravní společnosti nerentabilní rozvíjet své podnikání.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
1444

Diskuse

Obsah vydání | 3. 4. 2025