Ruské úřady výrazně sníží náklady na opravu federálních dálnic
16. 4. 2025
čas čtení
2 minuty
Vláda se rozhodla ušetřit na opravách a údržbě federálních dálnic. Do roku 2030 bylo na tyto účely vyčleněno 2,48 bilionu rublů, což je o 1,73 bilionu méně, než vyžadují současné standardy. Federální silniční síť tak bude v příštích pěti letech financována pouze z 58 % potřeb.
Vyplývá to z vládního nařízení č. 768-r. Rosavtodor nedal přímou odpověď na otázku o důvodech tohoto rozhodnutí a poznamenal, že v roce 2025 plánují opravit 4,5 tisíce km federálních dálnic. "Dnešní rozpočet není snadný, musíme souhlasit s přijatým rozhodnutím," řekl Jevgenij Moskvičev, šéf výboru Státní dumy pro dopravu. Vláda podle něj plánuje v letech 2028-2030 přidat dalších asi 800 miliard rublů na opravy. Tyto prostředky však mohou být kdykoli spotřebovány na jiné účely, poznamenává Kommersant.
Podíl federálních dálnic ve standardním stavu rostl až do roku 2019, kdy dosáhl 85 %. Poté toto číslo začalo klesat a v roce 2024 kleslo na 72,9 %. Rosavtodor vysvětlil tento trend zvýšením zatížení federální sítě, napojením "mrtvých" úseků regionálních silnic na ni a nedostatkem finančních prostředků. V roce 2023 prezidentský poradce Igor Levitin upozornil na problém zhoršujícího se stavu federálních silnic a šéf ministerstva dopravy Roman Starovojt konstatoval jejich "degradaci" a slíbil, že prioritou pro nadcházející roky bude oprava, nikoli výstavba. Podle národního projektu "Infrastruktura pro život" by měl v roce 2030 podíl opravených silnic opět vzrůst na 85 %.
Vláda funguje pod přísnými rozpočtovými omezeními kvůli vysokým výdajům na obranu, říká Dmitrij Jevdokimov, expert z Prezidentské akademie (RANEPA). "Dopravní útvar musí jednat v logice odloženého financování – s očekáváním budoucích rozpočtových úprav, využití sald, ale i napojení mimorozpočtových zdrojů," uvedl Jevdokimov. Skutečná potřeba peněz v Rosavtodoru je přitom více než 1,7 bilionu rublů, řekl Michail Blinkin, akademický ředitel Institutu ekonomiky dopravy na Vysoké škole ekonomické. Připomněl, že normy pro údržbu a opravy silnic nebyly od roku 2017 revidovány a v posledních letech se výrazně zvýšila cena materiálu a náklady na práci.
Zdroj v ruštině: ZDE
1108
Diskuse