Bylo optimální řešení to Sobotkovo?
2. 5. 2017
/
Miloš Dokulil
čas čtení
9 minut
Je
to ještě příliš „čerstvé“. Není to Sobotkovou řešení
pro mě teď ještě ani celé dvě hodiny staré. Přitom nechci
především komentovat ty výchozí okamžitě improvizované
komentáře z různých stran. Předem by měla být jasná
v tom premiérově závažném rozhodnutí celá řada námětů,
které nutně nemusí být okamžitě v centru obecné
pozornosti. Přitom v politice zaujmou vždy nejdřív (nebo
nejčastěji) témata křiklavá, radikální, útočná a
nesmlouvavá; nikoli nutně motivy uklidňující, konsolidační,
ne-li přímo ty pracovně prioritní. A názory na příčiny, a
ovšem na vlastní řešení té propuknuvší krize budou předem
odpovídat tomu, zda je pronáší stoupenec či odpůrce vlády,
anebo přímo třeba ten, kdo se ocitl v závažné palbě
kritiky, kvůli níž nakonec se celá ta krize rozjela.
Na
první pohled by se mohlo možná – podle premiérova prohlášení
– zdát, že místopředseda vlády a předseda hnutí ANO, Andrej
Babiš, stal se brzdou
dalšího vládnutí.
Když měl jako současný ministr financí vysvětlit poctivost
zdrojů svých příjmů a jejich zdanění, nakonec poslal do
Poslanecké sněmovny delší rozpis, v němž vysvětlil své
stanovisko. To automaticky nemusí znamenat, že každého, kdo to
četl, nutně tento text uspokojil. Jenže zároveň z té četby
zrovna tak okamžitě nevyplynulo, že by její absolventi měli
masově hned pocit, či dojem, ne-li dokonce jistotu, že pisatel té
informace zcela zjevně překročil zákon a dopustil se snad i
trestně-právního jednání. Naopak ovšem – kdyby tomu tak
zjevně bylo – měly by k tomu kompetentní orgány zahájit
trestní řízení. (Ne že by bylo adekvátní cestou k tomu
pouze vyjadřovat jisté eticky citlivé domněnky a potenciálně
závažná trestně-právní podezření, na jejichž základě –
po dnešku – již
teď je ochromena česká vláda.)
Je
ovšem zároveň bezděčným dokladem jakési „nerozhodnosti“
z premiérovy strany, když prohlásil, že hodlá další osudy
své vlády spojit s možnou intervencí v té citlivé
věci s možným doprovodným rozhodnutím prezidenta republiky
Zemana. Též proto, aby prý bylo možné vyhnout se vmanévrování
ministra Babiše do role
oběti.
Jako kdyby si pan premiér dost nedůvěřoval s tou svou
argumentací kolem oprávněnosti škrtu potenciálně
problematického člena vlády z jejího kolegia. Přičemž
pochopitelně (pokud si připomeneme třeba jenom „lex Babiš“)
zůstává tento zároveň šéf hnutí ANO už nějaký čas pod
soustředěnou a neutuchávající palbou kritiky;
takže nebyl by jakousi „obětí“ možného nyní postihu teprve
od 2. května 2017.
Uvažme
rovněž, že by – za rozehraných dnes poměrů – měla ta
stávající Sobotkova vláda „dovládnout v demisi“. Ať
již premiér Sobotka cítí oprávněnost svých výhrad vůči
svému vicepremiérovi Babišovi sebenaléhavěji, s konkrétními
důkazy lidsky a právně sporného chování svého náměstka před
veřejností zcela
jednoznačně, naprosto nesporně a nevývratně nevystoupil.
A jak by potom mohla mezilidsky přijatelně ta vláda přece jen
fungovat, kdyby takto dál byla k tomu nakonec přesto pověřena?
Snad
bychom rovněž neměli (bez doprovodné uštěpačnosti ovšemže!)
zapomínat, že ještě v uplynulých týdnech premiér Sobotka
si opakovaně
pochvaloval, jak je jeho vláda dělná.
Přitom by se zřejmě stěží mohlo přehlédnout, k jakým
rozmanitým výsledkům se dopracovalo ministrem Babišem vedené
ministerstvo financí; ať již by se třeba jednalo o posléze
dosaženou aktivní finanční bilanci státu nebo třeba o
elektronickou evidenci tržeb v podnicích (i když to druhé
zmíněné bylo spojeno s ne zrovna vždy „vrlou“ kritikou
ze strany jisté části naší veřejnosti).
(Ne)pochopitelně
některé rysy, které jsou Andreji Babišovi třeba zrovna dnes
vyčítány (ne-li považovány za neslučitelné s vládní
funkcí!), mohly zřejmě být adresně
k dispozici
ještě dřív, než došlo jak k vytvoření vládní koalice
pod vedením ČSSD, tak k následnému jmenovitému sestavení
vlády. Andrej Babiš z hnutí ANO nějakou dobu zřejmě
nemusel osobně „skoro nikomu“ vadit, když to jeho „hnutí“
ani nebylo
a není zavedenou politickou stranou,
nemělo své sekretariáty, schůze „členské základny“, apod.
Jenže – lze nad tím zavírat oči? – nejen p. Babiš jako
ministr, ale mnozí další zástupci tohoto hnutí jak ve vládě,
tak také v jednotlivých krajích, a dokonce přímo v místních
zastupitelstvech občanů na sebe upozornili tím, jak aktivně
plnili své funkce. Přímo za rok 2016 překvapila vláda České
republiky vedená premiérem Sobotkou výsledky
své finanční politiky
(ta byla a je přece ve správě ministra Babiše, že?). Pokud
nebyly čest, občanská kázeň a poctivost v osobním
podnikání ctnostmi A. Babiše již z dřívějška, nebyl
potom již „dříve“ nejvyšší čas se této výrazné
osobnosti v politice zbavit? A nejen to. Vést ji okamžitě,
když se to konečně zjistilo, zároveň k osobní
a občanské odpovědnosti
za případné přehmaty, pokud by k nim bývalo došlo (zvláště
kdyby byly v rozporu s regulemi našeho právního řádu,
viďte?).
A
to již jako kdyby zprvu plíživě, a potom – pro politickou
konkurenci – stále dramatičtěji se začalo ukazovat, že čím
více se blížil termín našich parlamentních voleb, tím
většího
předstihu
před dalšími stranami dosahovalo hnutí ANO
v preferencích možných voličů. Koncem dubna 2017 mělo toto
hnutí preference bezpečně nad 30 % příznivců. Takže samotné
hnutí ANO by svou voličskou potencí zhruba vyvážilo
sílu tří dalších
a nějakou dobu v ČR již „tradičních“ politických
stran: na druhé místo hodně hluboko sklesnuvší ČSSD, třetí –
nedávno pookřálou – ODS, a čtvrté komunisty (KSČM). Jako
kdyby takto se ukazovalo, že v těch příštích volbách ČSSD
nemá zatím zrovna teď „na růžích ustláno“… Takže? Něco
se přece musí dělat, „abychom nepropadli“! (V těch posledních
volbách ČSSD
jako jejich vítěz
měla právo postavit vládu. V těch letošních podzimních
zatím by se ČSSD ani nemusela dostat do žádné koalice!)
Takže
se panu premiérovi zřejmě zdálo být přiměřené zahájit sice
útok proti A. Babišovi jako čelnému politikovi hnutí ANO, ale
učinit tak „s jakousi problematickou rezervou“. Ne že by mohla
potom tato zatím ještě nominálně existující vláda dovládnout
lidsky přijatelně „v demisi“. Obávám se zároveň, že ani
zbývající koalující strana, KDU-ČSL, není aktuálně dost
připravena na parlamentní volby, kdyby právě takto oklikou mělo
dojít k paradoxnímu řešení toho „babišovského“
problému. A z dalších – teď menších svou popularitou –
stran zaznamenala jisté výraznější oživení popularity jen ODS.
Myslí si dnes někdo z aktivních politiků, že do
půl roku hnutí ANO zanikne?
(O tom, zda budou mít nějakou naději dostat se do parlamentu ty
strany, které se pohybují mírně pod hranicí 5 % a zvolitelnosti,
zatím rovněž pomlčme.)
Ale
lze mlčet o zjevných celostátních úspěších hnutí ANO, když
třeba letos koncem dubna plná
třetina našich voličů má v ANO tak výraznou důvěru?
Mám za to, že asi pan premiér měl zřejmě svůj problém
s umístěním ČSSD v preferencích českých voličů
řešit na
pozitivních výsledcích představitelů vlastní strany,
nikoliv poukazy na možná negativa vicepremiéra Babiše, která
zohlední automaticky snad jen ti, kteří o těch možných a dnes
tak nepokrytě vyhlášených problémech věděli – zatím bez
odpovídajících a nevývratně již doložených důkazů – již
„včera“, ne-li „předevčírem“. A nelze potom vyloučit,
pokud „kauza Babiš“ nebude mít své právní vyústění, že
hnutí ANO z toho ještě bude moci profitovat, protože tu
kauzu bude považovat za uměle vyvolanou, nespravedlivou a právním
zvyklostem neodpovídající.
Nebylo
by bývalo nejjednodušší jít stínu těch podzimních
parlamentních voleb v ČR aktuálně
a účinně vstříc vším pozitivním,
co zatím mohla a může tato koaliční vláda v čele s ČSSD
vykázat? A co také celé ty tři roky i premiér Sobotka s nemalým
zadostiučiněním také činil? Pokud ovšem nyní – po dnešním
odpoledním prohlášení p. premiéra – není na to již pozdě?
Neboť „mléko se rozlilo“…
11739
Diskuse