Kdo je konzervativní a kdo je nacionalista?
3. 10. 2017
/
Albín Sybera
čas čtení
6 minut
Zamítnutí
obnovení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí na
pražském zastupitelstvu nabízí zajímavý pohled na vnímání
českých dějin mezi současnými představiteli českých
politických stran. Mezi stranami, které zamítly obnovu Mariánského
sloupu byl favorit nadcházejících voleb ANO, jeho koaliční
partner ČSSD, ale také strany které se snaží proti těmto
v současnosti dvěma nejsilnějším stranám profilovat a
nabízet alternativu k heslovitému stylu kampaně ČSSD a ANO,
tedy Zelení a Piráti. V neposlední řadě je dlužno zmínit
KSČM, jejíž autenticky revoluční požadavky na ukončení
bezpráví a útlaku zmizely možná už v ponížení a
vraždění druhé světové války.
Mohlo
by se zdát, že snaha o obnovení Mariánského sloupu je dílem
silného konzervativního hnutí, proti kterému musí spojit síly
strany usilující o sociální spravedlnost, rozbití
klientelisticko-korupční chobotnice zrozené v 90. letech
(alespoň tedy dle představitelů ANO, jejichž předseda a jeho
vlajková loď Agrofert náleží právě k jedněm
z nejvýraznějších produktů 90. let) a o další smysluplné
cíle jako prosazování ekologičtějšího přístupu k znečištěné
metropoli ČR, či efektivnější digitalizaci země. Mohlo by se
zdát, že žijeme v zemi, kde se nám konzervativní strany ve
snaze o prosazení jejich světonázoru snaží vnutit monument
symbolizující archaické představy o uspořádání světa a
vracet nám zpět církví osvědčené metody řízení společnosti.
Ovšem
v České republice, kde populace hlásící se ke katolické
víře tvoří ani ne třetinovou menšinu (byť mezi populací
hlásící se k jakékoliv víře je katolictví jasně
hegemonní – viz. sčítání obyvatelstva z r. 2004) a kde
strany jako KDU-ČSL, TOP 09, nebo ODS budou povětšinou považovat
za úspěch samotnou účast při rozdělování mandátů do
sněmovny, nejsou podobné závěry zcela na místě. Co tedy stojí
za antipatií k sloupu symbolizujícímu kult Panny Marie, který
žádné mocenské ambice nemá, a jehož podporovatelé zřejmě
vůbec nedokáží ohrozit čelní příčky souboje o sněmovnu? A
může obnovený Mariánský sloup na Staroměstském náměstí
v dnešní době vůbec někoho ohrozit, či urazit? Co je to za
pocit, který vede četné kritiky obnovení sloupu k závěru,
že se jedná o cosi v příkrém rozporu k tomu, co má
symbolizovat češství? Jsou Habsburkové, katolická církev a Bílá
hora stále natolik silným nepřítelem, či traumatem, že by se ho
měla česká společnost obávat (viz. například reportáž ČT
z 24. 8. 2017)?
Anebo
se v pozadí vztahu k Habsburkům, katolictví, Mariánskému
sloupu skrývá zakořeněný nacionalismus? Nacionalismus jehož
kladnými symboly jsou nespravedlivě upálený Jan Hus, utiskovaní
příslušníci Jednoty bratrské, němčina jako úřední jazyk, či
snahy obrozenců o ucelený narativní příběh zvaný češství?
Příběh, na který navázala Masarykova první republika a upevnila
pozici Čechů na území po staletí obývaném dalšími
národnostmi, mj. Němci, židy, či Romy. Příběh, kterého se
ujal komunistický režim s důrazem na výjimečnost národa,
který již v 15. století ukázal schopnost nastolit
alternativu k zavedeným mocenským pořádkům. A nakonec
příběh, ke kterému se dodnes obrací čelní představitelé
této země Václavem Havlem počínaje a Milošem Zemanem konče.
Otázkou
zůstává, zda se jedná o hezký příběh. Zda je v něm
prostor pro lidi jiné barvy pleti, než bílé, jiného jazyka než
češtiny a v neposlední řadě jiných verzí příběhu,
který se v průběhu staletích odehrával na dnešním území
České republiky.
Naopak,
zřejmé je, že ta česká verze příběhu má své příznivce
mezi pražskými zastupiteli a politickými stranami, které podle
všeho budou slavit úspěch v říjnových volbách. A bohužel
také mezi stranami, které by se mohly snažit nabízet alternativu
k dominantnímu diskursu včetně toho o češství.
V nedohlednu zřejmě zůstane představa Štefana Švece o
Staroměstském náměstí se současným monumentem v čele
s Janem Husem a Mariánským sloupem naproti němu. K této
představě lze dodat, že společně se sochou sedícího Mojžíše
v Pařížské ulici od Františka Bílka by se mohlo jednat o
symboliku, která by plnohodnotněji reflektovala příběhy, které
se odehrávaly na území ČR.
Namísto
těchto pluralitních symbolů se ale zdá, že ten dominantní
příběh o utiskovaných, ale statečných a pravdu milujících
Češích, jak jej známe například z Hovorů s TGM („náš
[český] odpor proti trůnu nesl
s sebou i nechuť k církvi, která té dynastii sloužila“,
Čapek, str. 176) má nadále
dostatečnou sílu, aby hýbal s politickými rozhodnutími na
municipální úrovni. Sice se tato síla ještě neprojevuje
v násilných formách, ale demonstracích, shromážděních a
bohužel přímo i politických sloganech na obranu příběhů o
Češích jsme čím dále častějšími svědky. K silácké
národní hrdosti a kritice EU a Evropské komise s důrazem na
údajnou českou suverenitu se uchyluje jak ČSSD (co dalšího se
skrývá pod slupkou odmítání uprchlických kvót, než apel na
etnickou příslušnost elektorátu ČSSD?), tak ODS a v neposlední
řadě i ANO (hnutí, které se chce proti EU vymezovat a zároveň
co nejefektivnější čerpat dotace ze strukturálních fondů EU).
To ale, že diskurz o české identitě dokáže
strhnout i umírněnější a progresivnější strany, jako třeba
Zelené, či Piráty si vyžaduje otázku zda v ČR vůbec
existuje politická síla, která by se dokázala vymanit
z imaginárních představ o národní identitě. Je na českém
politickém kolbišti vůbec možné diskutovat o národní identitě
jako o něčem nahodilém a ve své podstatě naprosto pomíjivém,
jež se při životě udržuje sdílenými představami v příslušném
jazyce, tak, jako o národní příslušnosti psal například ve své
klasické práci Imagined Communities
(v českém překladu publikovaném jako Představy
společenství) Benedict Anderson? Nebo
v ČR nemají voliči jinou možnost, než vybírat ze škály témat,
které buď nemají s reálnými potřebami elektorátu nic
společného, anebo se je snaží nalákat na příběhy, jejichž
údajně máme být nedílnou součástí?
13929
Diskuse