Proč je neustálé vzývání Václava Havla kontraproduktivní?
19. 12. 2017
/
Daniel Veselý
čas čtení
4 minuty
Kdykoliv se
česká společnost ocitne v úzkých a čelí všelijakým nesnázím, má tendence
se obracet k osobnostem, jež považuje za esenci morální čistoty, a dovolává se
jejich odkazu. A tak je tomu i nyní, kdy si v Praze dávají dostaveníčko
ultrapravicoví pohlaváři z celé Evropy, Andrej Babiš se zabydluje ve Strakově akademii a svět trne bázní před další eskapádou Donalda Trumpa. Tato neustále se
opakující rutina má však svá úskalí a nemám na mysli jen úsilí o nostalgické
retušování skutečnosti.
Lidé v České republice si letos už pošesté připomněli památku
prvního polistopadového prezidenta Václava Havla. Nemám přirozeně námitek proti tomu, aby si ti,
kdo si Havla váží, připomínali jeho odkaz a vzpomínali na něj v dobrém. Na
druhou stranu mám neodbytný pocit, jako by někteří z nás jednoduše uvěřili
domněnce, že svět by byl s Havlem přívětivější a lepší. To je samozřejmě
nesmysl, neboť svět dnes není o nic krutější, než byl tehdy.
Kupříkladu literární
historik Martin C. Putna míní, že „kdyby
byl Václav Havel naživu, přišel by v sobotu na Roztyly protestovat proti
sjezdu evropských neofašistů, proti této neuvěřitelné hanbě, do které jsme dospěli
šest let po jeho smrti.“ Tentýž pohled na zesnulého prezidenta zastává bývalý
velvyslanec ve Francii Petr Jaryška, který v komentáři o
konferenci ultrapravicových politiků pro server Romea.cz píše: „V
devadesátých letech jezdili všichni možní i nemožní politici, herci, zpěváci,
dalajlamové do Prahy kvůli Havlovi a atmosféře, kterou tu nacházeli. Praha a český
prezident pro ně byly symbolem tolerance, slušnosti, kombinace kulturnosti a
politiky, symbolem vlídného mírumilovného národa. Přijeli sem tenkrát snad
všichni, kdo něco ve světě znamenali. Ani jednou se tu oficiálně neobjevily
síly hlásající nenávist, krajní pravice tu neměla co dělat.(…)Kde byli ti, kdo se
odvolávají na Havlův odkaz? Být naživu, Havel by jistě přišel.“
Jistě, je možné, že Havel by na demonstraci proti xenofobní pravici
dorazil či by demonstrující alespoň morálně podpořil. Leč je skutečně na místě dovolávat se zesnulého politika, jehož odkaz je do značné míry zatížen nejednou morální
kontradikcí? Kde byli ti, kdo se odvolávají na Havlův odkaz - mohu-li
volně parafrázovat Jaryškův apel, když Havel odvrátil zrak od statisíců obětí v důsledku
anglo-americké invaze do Iráku, již podpořil, a to dokonce písemně? Kde byli
Havlovi příznivci, když bývalý prezident ignoroval osud Palestinců čelících
každodenním represáliím izraelské okupační mašinérie, zatímco stál neochvějně při
Tel Avivu?
Soustavně se
vracející obraz Havla coby morálního vzoru je vodou na mlýn těch, kdo totéž spatřují
v Okamurovi, Le Penové či Wildersovi. Tito lidé bývají často skálopevně, byť
neoprávněně přesvědčeni o tom, že Václav Havel symbolizuje nejhorší excesy polistopadové
éry. A je-li jim soustavně prezentován pokřivený obraz světce, jsou si čím dál
tím více jisti, že se nemýlí.
Mám také za to, že vzývání Václava Havla v nepříznivých dobách,
kdy se mnozí z nás cítí jako sirotci, je do jisté míry aktem nesvéprávnosti, což
přirozeně svazuje naše úsilí o lepší svět. Alibisticky tak sabotujeme vše, co
pro dosažení tohoto cíle děláme, neboť zodpovědnost za tyto snahy delegujeme na
zesnulý objekt našeho obdivu.
A nakonec nemohu souhlasit s nostalgickým retušováním
nedávné minulosti, jak jej pojímá Petr Jaryška. Vždyť neblahým symbolem devadesátých
let je divoká privatizace, v níž můžeme spatřovat první zárodky dnešního společenského
neladu.
19274
Diskuse