Facebook vyvolal další skandál: Označuje zpravodajství za "politickou propagandu"

25. 6. 2018

čas čtení 4 minuty


Když nyní vytvořil Facebook svůj nový archiv politické reklamy, vyvolal obrovský skandál: vydavatelé novin si stěžují, že Facebook nyní označuje jejich reklamu, která informuje o novinářské práci jejich periodik, za "politickou". Vydavatelé na to reagují naprosto zuřivě, píše Emily Bell.

Nejostřejším kritikem je Mark Thompson, generální ředitel deníku New York Times. Ten tuto novou praxi Facebooku označuje za "hrozbu demokracii". "Facebooku to pořád ještě nedochází," varuje Thompson. "Snaží se rozmlžit hranici mezi faktografickou novinářskou prací a propagandou."

Thompson na nedávné konferenci na Columbia University předložil příklady věcných článků, včetně receptů na vaření (!!), které Facebook označil za "politickou reklamu". Tam přítomný Campbell Brown, šéf oddělení "pro partnerské vztahy s novináři", tvrdil, že reklama šířící výsledky novinářské práce, je politickou propagandou. "V tom se prostě mýlíte," řekl Thompson.

 
Mnoho dalších vydavatelů tisku proti této kategorizaci z Facebooku protestuje. Jeden z nejvýmluvnějších příkladů pochází od investigativní novinářské organizace Reveal. Minulý týden, uprostřed skandálu odebírání imigrantských dětí rodičům na jižní hranici USA, vydal Reveal exkluzivní informaci o tom, že plačícím malým dětem ve vazebních střediscích dávají americké úřady utišující injekce. Facebook tento článek označil za "politický" a zakázal jeho placenou reklamu.

Hlavním problémem nového archivu politické reklamy Facebooku je, že celý podnikatelský model Facebooku je naprosto chybný. Přitom cílená reklama představuje 98 procent příjmů Facebooku, které loni dosáhly částky 40 miliard dolarů.

Mnoho uživatelů Facebooku si není vědomo, že to, co se jim objeví na jejich facebookové stránce, je buď tím, co pro ně vybere algoritmus na základě jejich chování, profilu a preferencí, anebo je to reklama, cílená na jejich demografickou skupinu placenými inzeráty. Je běžné, že vydavatelé novin platí Facebooku za svou vlastní novinářskou práci ve snaze ji dostat k většímu počtu uživatelů. Pro mnoho vydavatelů je to jediným způsobem, jak zajistit, že jejich články budou vůbec čteny, protože Facebook nedává přednost kvalitní novinářské práci či urgentním zprávám před ostatním materiálem.

Právě tento mechanismus používaný Facebookem vedl v roce 2016 k tomu, že Facebook masivě rozšířil nejrůznější pochybnou propagandu a "fake news", lživý materiál, který předstíral, že je skutečným zpravodajstvím. Návrh, že by mělo být u každého inzerátu jasně uvedeno, kdo ho platí,je všeobecně vítán jako první krok v boji proti dezinformacím.

Potíž je, že algoritmy nejsou dost dobře schopny hodnotit kulturní pojmy. Když nyní Facebook rozhodl, že článek, chválící manželskou nevěru, který vyšel v časopise New Yorker, je "politický", učinil tak hluboký, téměř filozofický úsudek o heteronormativních hodnotách - nebo spíš nekompetentně zaškatulkoval materiál, s nímž si nevěděl rady.

Jsou to vážné otázky týkající se podstaty a ovládání veřejné sféry. Vzhledem k tomu, že pro většinu lidí se nyní internet smrskl jen na sociální sítě, to, jak svět tyto sociální sítě ovlivňují, je významnou věcí veřejného zájmu. Jestliže bude nyní věcná novinářská práce, založená na faktech, označována jako politická propaganda, a ovlivní to, jak veřejnost bude nadále takovou věcnou novinářskou práci vnímat, důsledky budou katastrofální. Může to vést k tomu, že důležité zpravodajství prostě nebude vůbec k dispozici.

Vzniká krize v oblasti politické komunikace. V archivu politické reklamy na Facebookju naleznete množství zdánlivě neutrálních článků, které financují a ovládají superpropagandistické a superaktivistické politické organizace.

Jde o otázky politického úsudku.

Novinářská práce je nyní plně závislá na Facebooku, Googlu, Twitteru, Applu a dalších sociálních sítích. Je jasné, že tyto firmy ale jsou naprosto nevhodné jako strážci našeho informačního ekosystému a nikdy pro to vhodné nebudou.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
9084

Diskuse

Obsah vydání | 29. 6. 2018