Ještě jednou k Českým drahám a vůbec, o situaci v České republice
10. 9. 2018
/
Jan Čulík
čas čtení
3 minuty
Foto: Vlak Railjet, jezdící mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Ovšem na většině českých tratí takové vlaky nenajdete. Metafora života v České republice?
Projel jsem ke konci srpna na tzv. Letní jízdenku Českých drah během jednoho týdne železnicí skoro celou Českou republiku. Vyšlo z toho pár zajímavých zkušeností.
Především to, že třicet let po pádu komunismu je
situace v České republice, i na Českých drahách, značně nevyrovnaná.
Existují zrenovovaná, bohatá města a vesnice, a pak strašlivý skanzen
neměnného, rozpadávajícího se socialismu ze sedmdesátých let, v němž si
ovšem poskytovatelé služeb drze účtují dnešní, kapitalistické ceny.
Totéž
platí o Českých drahách. Na několika hlavních trasách, především
Praha-Ostrava-Bohumín a Praha-Brno-Vídeň-Štýrský Hradec jezdí relativně
rychle hypermoderní, dobře vybavené vlaky se zásuvkami pro počítače a
telefony, dobrou restaurační obsluhou, průběžně rozhlasem hlášenými
informacemi, čistými záchody a kvalitním wifi.
Většinou dobré jsou dnes místní železniční
spoje, na nichž jsou provozovány většinou moderní soupravy jednoho nebo
dvou vozů, s digitálními informacemi na obrazovkách, se zásuvkami i s
wifi. Tyto vlaky ovšem jezdí na místních sítích pomalu.
Nejstrašnější
jsou tzv. "rychlíky", zastaralé vlaky se špinavými záchody a
rozpadávajícími se dveřmi, s tištěným upozorněním, aby se cestující
dveří během jízdy raději nedotýkal, "neb jsou starší". Ty jezdí na
tratích Praha-Havlíčkův Brod-Brno, případně Plzeň-České
Budějovice-Jihlava-Brno, většinou tak šedesátikilometrovou rychlostí
(někdy má člověk pocit, že by takové vlaky předjel na kole). Potíž je,
že ceny jízdy vlakem jsou všude stejné, a tedy vysoké. Jak k tomu lidi
přijdou, aby trávili na železničních tratích ve vlacích jedoucích
přibližně padesátkou své životy?
Jsme v Česku, a tak se přesnost jízdních řádů
zase tak nebere. Mnohokrát byl vlak zpožděn už na svém odjezdu z prvotní
stanice třeba i o deset-patnáct minut.
Velmi podobná nevyrovnanost je i v českých
městech a vesnicích, případně v ubytovnách. Některá jsou nádherně
upravená a bohatá - jiná jsou polorozpadlá jako za komunismu.
Pozoruhodným zážitkem bylo setrvání v
chatičkách na Živohošti na Slapech. Chatky byly naprostý skanzen ze
sedmdesátých let, nic se v nich nezměnilo, než cena za přespání, která
byla stejná jako v jakémkoliv jiném penzionu. Urážlivé bylo, že na
záchodě nebyl toaletní papír: museli jste si ho zvlášť, zřejmě po
jednotlivých listech (?) zakoupit v táborové recepci. A za osprchování ve
společných sprchách se také platilo - automat spouštějící sprchy byl na
mince. Po desáté večer už jste se sprchovat nemohli - správa tábora pro
jistotu automat na mince na noc odmontovávala.
Některé penziony byly naproti tomu naprosto vynikající, například
Penzion v Kapli ve Žďáru nad Sázavou. Byl ovšem, jak už tomu v takových případech bývá, vydupán ze země láskou a tvrdou prací jeho postarších majitelů.
Takže:
celkově rozporný dojem z České republiky. Stejně jako železnice, tak i
celá země: tu a tam drobné enklávy bohatství a upravenosti, uprostřed
spíše všeobecného nezájmu a rozkladu.
Myslím, že vím, co je zdrojem české frustrace.
12063
Diskuse