Milion chvilek za francouzskou revoluci
14. 7. 2019
/
Tomáš Korda
čas čtení
11 minut
Dnes si
připomínáme kulaté výročí Velké francouzské revoluce. Když
dnes pozorujeme pozvolný rozklad liberálních demokracií, proč se
právě v této souvislosti zamýšlet nad Francouzskou
revolucí, kdy se část (třetí stav) naučila mluvit jménem celku
(národa). Konkrétně řečeno, bude Milion chvilek za demokracii
vědět, na čem je a co má dělat, když se zamyslí nad touto
historickou událostí a pochopí, co znamená, když část mluví
jménem celku?
Milion chvilek za
demokracii chce mluvit jménem celku, ale nechce si přiznat, že je
zároveň pouhou (dílčí a zvláštní) částí (obyvatelstva).
Proto a snad jen proto dělá to, že politiku moralizuje. Což třetí
stav za Francouzské revoluce nedělal, politiku nemoralizoval. Ke
své stranickosti se hrdě přiznal, aniž se zřekl mluvit jménem
celého národa.
Milion chvilek
čelí následujícímu problému: chce z politiky odstranit
člověka, který sice ohrožuje ústavu, který však na druhou
stranu byl sotva před pár lety zvolen v právoplatných
demokratických volbách. Má lid prostředním jím zvoleného
Babiše právo ohrožovat, obcházet a nakonec i zrušit ústavu?
Dělat si z ní prázdný list papíru?
Jistěže ano,
jde o ústavu demokratickou, která lidu nebyla dána shora Bohem,
ale kterou si lid dal sám. Sám na sebe si lid uvalil ústavu, čili
on sám ji ze sebe může také shodit. Copak se ústava nemůže
lidu zhnusit? A to až do té míry, že si kdekdo včetně politiků
z ní bude dělat legraci, nebude ji brát vážně? Zeman nebo
Babiš se ale s Milionem chvilek shodnou na zachování naší
ztrouchnivělé ústavy. První tábor proto, aby bylo nadále co
pošlapávat, druhý, aby bylo co zachraňovat. Je to jako nefunkční
manželství, jež na místo toho, aby vedlo k rozvodu a svou
nefunkčností dál nepošlapávalo mravní institut manželství,
trvá a propadá se do patologické závislosti.
Vzpomeňme na
nevalnou volební účast, kterou lid dává najevo, nakolik je
panující ústavě loajální, nakolik si ji váží. Jestliže na
Letné bylo tři sta tisíc lidí, tak při 60% účasti z osmi
milionů voličů se zhruba 3,2 miliónů lidí voleb nezúčastnilo
– nevoliči by tedy zaplnili Letenskou pláň deset krát. Kolik
z nich se probudilo a přišlo na Letnou bránit tu naší
skvělou ústavu, pokud jde nyní do tuhého? A kolik z nich
ještě přijde, až si uvědomí, že teprve teď jde do tuhého.
Uvědomí si to? Může se ústava na výjezd blanických rytířů
spolehnout? Můžeme v to doufat? Ale podstatné je, co to
vypovídá o samotné ústavě, pokud ji má zachránit někdo shůry,
respektive z hory. Není v takovém případě ústava už
dávno mrtvá, již dávno zchátralá? Nejspíše ano, když
potřebuje zachraňovat a když už dlouho neoslovuje a nepodmaňuje
si srdce a mysl svých občanů. Opuštěné duše se lehce loví do
sítí odporu proti ústavě, která je nechala napospas.
Oněch tři sta
tisíc lidí na Letné sice ukázaly, jak je jim naše ústava drahá,
leč zároveň ukázaly, že přišly už pozdě, že přišly na
její pohřeb. Jak píše Marx: My Němci jsme v čele se svými
pastýři zavítali do společnosti svobody vždy jen jednou, v den
jejího pohřbu.
Nicméně –
oněch tři sta tisíc lidí přesto přišlo a z toho musíme
vycházet, jako musíme vycházet z toho, že chtějí zachránit
něco, co už zachránit nelze, z čeho duch už dávno vyvanul
a zbyl jen prázdný papír.
Odtud nemůže
vést cesta nikam jinam než k požadavku nové ústavy –
nového zákona. Proto stojí za to věnovat alespoň jednu z milionu
chvilek promyšlení Francouzské revoluce. Na rozdíl od Americké
revoluce si francouzský lid neulehčil situaci tím, že by nejprve
emigroval na nové území a pak si tam dal ústavu. Díky odtržení
od mateřské země se Americká revoluce mohla pohodlně obejít bez
násilí a teroru. Z tohoto důvodu je zároveň i vztah
Američanů k ústavě až křiklavě fetišistický, jako kdyby
si Američané nedali ústavu sami, ale dostali ji od otců
zakladatelů, kteří jasnozřivě stáli na konci dějinného vývoje
a dali Američanům ústavu platnou jednou pro vždy – přípustné
je nanejvýš k ní připínat dodatky. Zatímco Francouzi
s přepsáním ústavy nemají žádnou potíž. Dnes mají
ústavu už pátou. První ponaučení pro Milion chvilek za
demokracii zní, raději Francouze než Američany. Raději zbrusu
nová ústava než stará, která svou opožděnost za dějinným
vývojem přiznává a zároveň zakrývá dodatky. Když se proto
v Americe někdo ústavy dotkne, jako Obama, který chtěl
omezit právo na nošení zbraně, dojde automaticky k morálnímu
výbuchu hněvu, že coby komunista utočí na svobodu. Ve Francii
žádný morální populismus nehrozí. Žluté vesty se rozhodně
proti Macronovi nebouří proto, že by porušoval ústavu, spíše
jeho politiku budou chápat jako dobrý objektivní důvod pro
sepsání nové ústavy. Než se na Letné na americký způsob
morálně vzpínat, lepší po francouzsku promýšlet novou ústavu.
Milion chvilek
záměrně vystupuje jako nadstranické hnutí bez ambic vytvořit
politickou stranu, což je postup zcela správný a korektní
vzhledem k tomu, že nechce prosadit ten či onen zákon, ale
chce hájit samotnou ústavu, která má nadstranicky trvat v čase
bez ohledu na střídání vlád. Toto hnutí či spíše platforma
chce, aby bylo respektováno něco, co má respektovat každá vláda,
každá politická strana. Tudíž nedává smysl, aby Milion chvilek
vytvořilo stranu, která bude bojovat proti ostatním, protože tím
by automaticky ostatní strany byly nařčeny z toho, že jsou
protiústavní.
Kdyby Milion
chvilek založilo stranu, chovalo by se podobně povýšeně jako
kdysi strany komunistické, jež se nad pouhé demokratické strany
morálně nadřazovaly a tuto morální nadřazenost zakrývaly
vědeckým pohledem na dějiny a kapitalistický svět vůbec.
Z tohoto úhlu pohledu páni Klausové a jiní za disidentskou
povýšeností šikovně (ideologicko-kriticky) odhalují povýšenost,
která byla vlastní komunistickým stranám. To oni (paradoxně)
hají dědictví Sametové revoluce. Disidentská morálka sehrála a
nyní dohrává roli mizejícího prostředníka mezi starým a novým
režimem.
Když by Milion
chvilek podlehlo pokušení účastnit se politického boje, nejspíše
by zle pohořelo. Jen by se potvrdilo, co už každý ví, že Havel
je mrtvý, podobně jako je mrtvý Marx či Bůh, ač si to příslušné
intelektuální sektory obyvatelstva nechtějí přiznat.
Když ale Milion
chvilek na druhou stranu dostojí tomu, co říká, a do veleb
nepůjde, stane se totéž. Zůstane jen prázdná vzpomínka a dobrý
pocit, že jsme se zasnažili, ale svět se bohužel vydal jiným
směrem.
Této bezvýchodné
situaci se říká krize a Milion chvilek pro demokracii je v krizi.
Má dvě možnosti a obě představují slepou uličku: Zůstat
nadstranickou platformou morálně znechucených, kterým nevoní
zkaženost této země, je stejně špatné rozhodnutí, jako
rozhodnutí jít do veleb s programem zachraňme ústavu. Copak
nestačí vzpomínka na Občanské fórum?
Za této situace,
když máte na výběr ze dvou stejně špatných možností a žádná
třetí neexistuje, pak špatná není ani jedna, protože špatná
je spíše sama tyranizující volba „buď-anebo“. Řešení tkví
v tom udělat jeden krok, který bude jak nadstranický, tak
stranicko-politický. Není těžké ho uhodnout a lze k němu
dospět vylučující metodou – jen to chce trochu odvahy a zkusit
si jen tak nanečisto poskládat ze šesti sirek čtyři rovnostranné
trojúhelníky. Po chvilce člověk zjistí, že na jedné ploše (ve
2D) řešení neexistuje. Úkol se dá splnit jen v trojrozměrném
prostoru a řešením je jehlan.
Co tedy zbývá
Milionu chvilek? Jít do voleb. Ale s čím? S něčím
nadstranickým. Avšak má smysl jít bojovat za záchranu panující
ústavy, která nikomu už není drahá, a čehož prezident Zeman
není příčinou, ale symptomem – vrcholkem ledovce? Neboli ústava
je tak zvětralá, že dokonce i prezident se jí směje. Pravda není
to, co je pod vrcholkem ledovce, ale vrcholek ledovce je pravdou
toho, co je pod hladinou. V tomto smyslu je politická
reprezentace pravdou lidu a nejpravdivější výpovědí o něm
samém. Pod hladinou není nic lepšího, duchovnějšího ani
mravnějšího než to, co se tyčí nad hladinu. Pokud se někdo
v takovém zrcadle štítí poznat, pak tímto odmítáním
pravdy jen participuje na tom, aby se nad hladinu prodraly ještě
větší hnusy.
Tedy: Milion
chvilek musí jít do voleb za novou ústavu. Čím chce však
vylepšit tu současnou, když jí doteď tak bránilo. Co je
špatného na naší ústavě? Existuje jenom jedna věc, která na
ní může být špatná a která zapříčiňuje, že ústava
chřadne a větrá každým dnem. Její fatální vada spočívá v
tom, že jde o ústavu naší, českou – ústavu jednoho národa.
Jiným slovy Milion chvilek musí jít do boje za Ústavu, která
bude moci si činit nárok být ústavou všech zemí Evropské unie
a která zruší platnost všech ústav národních států. Tímto
činem Milion chvilek dokáže, že ačkoli se účastní politického
boje na úrovni národního státu, přesto si udržuje
nadstranickost, protože bojuje za něco, za co by mohly bojovat
podobná uskupení napříč všemi zeměmi Evropy. Tímto programem
a jen takovýmto programem dokáže Milion chvilek vytřít zrak všem
nacionalistům, kteří ničí ústavu, ale novou ústavu nechtějí.
Není jiná možnost. A z toho je třeba vycházet.
Například hnutí
DiEM25 z toho vychází. Ve volbách do Evropského parlamentu
představilo voličům program, který byl pro všechny země
identický. Jedno, jestli jsi Maďar nebo Španěl, protože pokud
volíš tento program, jsi Evropan. Nejsi morálně vyspělejší,
jsi pouze někdo jiný. Jako straník, jsi zároveň nadstranický.
Jako část mluvíš jménem celku, který tímto vzniká. Aby
Evropská unie byla celkem s jedním ekonomickým a politickým
centrem, musí její ústava říkat, že na jejím území panuje
jedna fiskální a měnovou politika a že výkonná moc (Evropská
komise) se zodpovídá moci zákonodárné (Evropskému parlamentu) a
nikoli národním státům, jak je tomu do teď.
Takové Evropy,
jež si dá ústavu, se Babiš upřímně bojí. Nikoli zaplněné
Letné, ale Letné, která bude skandovat všechnu moc Bruselu. V tom
snad spočívá ta pravá moc bezmocných.
15463
Diskuse