
Automobilky se zapojují do výroby plicních ventilátorů
3. 4. 2020
Zatímco nemocnice po celém světě čelí nárůstu počtu pacientů s dýchacími obtížemi v důsledku choroby COVID-19, nedostatek ventilátorů nutí lékaře přijímat rozhodnutí o životě a smrti.
Reorientace automobilek na nouzovou produkci vyvolala srovnání s 2. světovou válkou, kdy továrny vyráběly tanky a stíhačky.
Ale někteří experti tvrdí, že v této situaci výroba ventilátorů vyžaduje jiné techniky a procedury než ty, které automobilky normálně používají.
Americký prezident Trump využil zákona z 50. let týkajícího se produkce obranného vybavení, aby donutil jednu z továren koncernu GM vyrábět ventilátory.
Ve Francii mezitím vzniklo konsorcium průmyslových společností zahrnující PSA a dodavatele automobilového vybavení Valeo, které má vyrobit "10 000 ventilátorů do poloviny května".
Firma Mercedes požádala svůj tým Formule 1, aby se pustil do práce. Vyrábí méně invazivní respirační pomůcky s cílem rezervovat ventilátory, které vyžadují intubaci a podání sedativ, pro nejvážnější pacienty.
Tým tvrdí, že dokáže vyrobit asi 1 000 jednotek denně, s pomocí šesti dalších týmů F1 sídlících v Británii.
Verze tohoto zařízení z "projektu Pitlane", které zvyšuje přísun vzduchu a kyslíku do plic, již byla využita v nemocnicích v Itálii a v Číně.
Někteří se však na snahy automobilek vyrábět zdravotnické vybavení dívají skepticky.
Organizace Bulletin of the Atomic Scietists známá symbolickými "hodinami Posledního soudu", v nedávném článku prohlásila, že výrobci aut nejsou nejlépe disponováni k výrobě zdravotnického vybavení.
"Ventilátory mohou připomínat pumpy nebo klimatizátory využívané v automobilech, ale jen málo automobilek si ty své samo vyrábí - kupují je od specializovaných výrobců," tvrdí BAS.
Nicméně automobilky tvrdí, že to zvládnou.
Renault zapřáhl své "technocentrum" za Paříží, největší výzkumné a vývojové centrum ve Francii, do práce na vývoji prototypu s využitím moderních technologií jako 3D tiskárny.
V boji s koronavrem jde také o čas. V případě spolupráce týmů F1 a University College v Londýně mezi prvním mítinkem a vyrobením prvního kusu uplynulo "méně než 100 hodin".
To může být typický čas ve sféře týkající se automobilových závodů, ale ne nutně v jiných odvětvích.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
Diskuse