Deficit řidičů kamionů v Rusku vzrostl od začátku roku o více než 50 %

25. 9. 2024

čas čtení 3 minuty
V Rusku se stále zhoršuje nedostatek řidičů nákladních vozidel: V lednu až srpnu se poptávka po nich meziročně zvýšila o 58 %, zatímco počet uchazečů se zvýšil pouze o 6 %. Vyplývá to z údajů služby vyhledávání pracovních míst hh.ru.

Na tomto pozadí se průměrný plat řidiče kamionu od začátku roku zvýšil 1,5 x a medián dosáhl 124 tisíc rublů, což převyšuje plat manažerů logistiky a zahraniční ekonomické činnosti (od ledna do srpna jim bylo nabídnuto v průměru asi 78 tisíc rublů).

Podle společnosti Avtogruzex chybělo na konci roku 2023 v Rusku 25 % řidičů a průměrný věk zaměstnanců se zvýšil ze 48 na 54 let. Nedostatek řidičů roste, a to i přesto, že řada dopravců zavádí peněžní příspěvky, zlepšuje kvalitu pracovních podmínek a kompenzuje prostoje, říká Vadim Filatov, spolumajitel a zástupce ředitele PEC.

Situaci zhoršuje odliv řidičů do války na Ukrajině a do dalších profesí, kde je vyžadována menší pracovní zátěž při srovnatelných mzdách. V roce 2024 se navíc nedostatek řidičů zhoršil v důsledku rozšiřování vozových parků společností. Olga Fedotkina, předsedkyně Národního svazu expertů v oboru dopravy a logistiky, připomněla, že v loňském roce firmy nakoupily zhruba 140 tisíc nákladních vozidel (nárůst o téměř 70 % oproti roku 2022).

"Tváří v tvář rostoucímu nedostatku personálu se společnosti snaží přilákat řidiče všemi prostředky, včetně přetahování zaměstnanců vyššími platy, zavádění různých benefitů a dalších motivačních nástrojů," poznamenává Fedotkinová. Podle ní je situace obzvláště obtížná v jižních oblastech Ruska.

Některé společnosti si loni nakoupily nové vybavení, ale většina dopravců své flotily spíše modernizovala, říká Filatov. "Proto zhoršení problému nedostatku [řidičů] méně souvisí s nárůstem počtu vozidel," řekl.

Mezitím příjmy silničních nákladních dopravců od začátku roku klesly o 30 % - v průměru o 500 tisíc rublů na auto, říká šéf Cargo Dragon Maxim Krištopov. Podle něj je to způsobeno poklesem paralelního dovozu, nákladní dopravy z Číny a dalších zemí a také snížením výrobní kapacity mnoha podniků.

"Nyní již řada dopravců pracuje se ztrátou, aby nějak zaplatili leasingové splátky. Pokud se ale situace nezmění, pak budou nuceni trh opustit, což může vést k velkému počtu bankrotů jak mezi samotnými dopravci, tak mezi servisními službami," potvrdil Danil Rudakov, šéf společnosti Deliver. Dodal, že ke zvýšení sazeb může dojít pouze ve dvou případech: Buď se zvýší objem dopravy, nebo se sníží počet aut dostupných pro práci. Druhá možnost je vzhledem k nedostatku řidičů pravděpodobnější, uzavřel Rudakov.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
1205

Diskuse

Obsah vydání | 26. 9. 2024