Co nechce Česká televize slyšet
31. 3. 2025
/
Fabiano Golgo
čas čtení
5 minut
 
„Každá tyranie 
začíná tím, že nejprve zničí slova,“ poznamenal kdysi spisovatel George 
Orwell, jehož duch by dnes jistě sarkasticky pozoroval, jak Česká 
televize systematicky ničí nejen slova, ale celé žánry, cykly a autorské
 hlasy pod zástěrkou „dramaturgické racionalizace“. Když na konci roku 
2022 ČT s pompou pohřbila pořady jako Queer, Nedej se, Náš venkov, 
Folklorika či Terra Musica a nahradila je formátem V širších 
souvislostech - tedy třemi dokumentárními bonbónky po 18 minutách, 
zabalenými do jednoho hodinového „bloku poznání“ - učinila tak s 
výsměšnou sebejistotou úředníka, který věří, že kultura se dá měřit 
stopkami a rozmanitost nacpat do škatulky s nápisem „Hlavně žádné 
exhibice!“. 
 
 
Česká televize ve svých dramaturgických pokynech pro 
nový cyklus přímo uvádí, že „cyklus nepoptává samoúčelné autorské 
exhibice a afektovanou formální originalitu“. Tato věta, která by se 
mohla zdát jako výňatek z direktivy sovětského ministerstva kultury z 
roku 1952, je ve skutečnosti přesným vyjádřením ideologie, jež dnes 
ovládá veřejnoprávní média: strach z individuality, alergii na kritické 
myšlení a posedlost kontrolou. Kdo by také chtěl „exhibovat“ své názory,
 když může produkovat sterilní obsah, který „splňuje standardy“ a je 
„divácky srozumitelný, citelný a předvídatelný“?
Představte si, 
že máte 18 minut na to, abyste divákovi vysvětlili například historii 
queer kultury v Česku, propojili ji s aktuálními sociálními boji, 
ukázali lidské příběhy a zároveň „přinesli obohacující poznání či novou 
interpretaci“, jak požadují dramaturgové ČT. To je jako chtít 
převyprávět Dostojevského Zločin a trest ve formě TikTok videí. Pořad 
Queer, který ČT vysílala od roku 2007, byl přitom živoucím důkazem, že 
témata sexuálních menšin nelze redukovat na pár statistických údajů a 
dojemných záběrů na duhové vlajky. Byl to prostor pro dialog, pro 
kontroverzi, pro hluboké sondy do života lidí, kteří existují mimo 
heteronormativní šablonu. Nahradit to 18minutovým „dokumentem“, který 
musí zároveň splňovat požadavky na „solution journalism“ (tedy popisovat
 „řešení“), je jako chtít transplantovat mozek do šicího stroje.
A
 zde se dostáváme k jádru problému: čas. Osmnáct minut je délka školní 
přednášky, nikoli dokumentu, který si klade za cíl „orientovat diváka v 
současném světě“. Jak proboha může 18minutový snímek postihnout 
environmentální krizi (kterou dříve mapoval pořad Nedej se), 
sociologickou komplexitu venkova (Náš venkov) nebo hudební diverzitu 
(Terra Musica)? Odpověď je prostá: nemůže. Místo hloubky dostaneme 
náznaky, místo analýzy hezké záběry, místo kritické reflexe - usměvavé 
„řešení“, které má diváka uklidnit, že svět je sice složitý, ale ČT už 
na tom pracuje.
Dokumentarista Janek Růžička v příspěvku na 
Facebooku zmiňuje, že na Kavkách pokračují v rušení „zavedených a 
zlobivých“ pořadů. Toto slovo - „zlobivé“ - je klíčové. Proč by 
veřejnoprávní televize, která má sloužit jako platforma pro svobodnou 
diskusi, vnímala některé pořady jako „zlobivé“? Odpověď zní: Protože 
veřejnoprávní média, která by měla být hlídačem demokracie, se často 
proměňují v otroky politických tlaků, ratingů a strachu z kontroverze.
Podívejme
 se na příklad pořadu Nedej se, který se věnoval environmentalismu. Jeho
 „zlobivost“ spočívala v tom, že otevíral nepohodlná témata: kauzy 
korupce v těžbě dřeva, dopady průmyslu na krajinu, selhání státní 
správy. Takové pořady jsou pro vládnoucí elity trnem v oku - a ČT, která
 stále častěji funguje v režimu „lepší Nova“, jak trefně poznamenal 
Růžička, raději investuje do „bezpečných“ formátů, které nebudou 
„afektované“, tedy nebudou klást nepříjemné otázky.
ČT se chlubí,
 že cyklus V širších souvislostech je „dokumentární mainstream v 
pozitivním smyslu“. Tato fráze je oxymóronem hodným Orwellova Newspeaku.
 Mainstream, byť „pozitivní“, je vždy průměr, únik od rizika, 
preferování toho, co je již známé a snadno stravitelné. Problém je, že 
veřejnoprávní televize by neměla být mainstreamová. Její role není 
konkurovat komerčním stanicím v honbě za diváckými podíly, nýbrž 
poskytovat prostor pro to, co komerční média ignorují: pro minority, pro
 nepopulární témata, pro experiment.
V rámci této „modernizace“ 
pak ČT2 oznámila, že nahradí pořady jako Nedej se či Queer právě novým 
dokumentárním týdeníkem V širších souvislostech. Podle vedení televize 
novinka slibovala moderně pojatá témata odpovídající dnešním potřebám a 
současné době. Dokumentární obsah pořadu Nedej se se nově stal součástí 
tohoto týdeníku, stejně jako témata pokrývaná pořady Náš venkov, 
Folklorika či Queer. „Chceme zachovat stávající šíři témat, kterým se 
jako televize veřejné služby věnujeme, ale jsme si zároveň vědomi toho, 
že je musíme divákům nabízet moderně zpracované. Tak, aby odpovídaly 
dnešním potřebám a současné době,“ uvedl manažer koordinace vývoje a 
dramaturgie pořadů Radomír Šofr.
Pokud ČT chce zůstat veřejnou 
službou, musí přestat hrát roli školní inspektorky, která trestá 
„zlobivé“ pořady, a začít znovu věřit v sílu autorského hlasu, v odvahu k
 experimentu a v nezastupitelnost hluboké, nerušivé analýzy. Jinak se 
stane jen dalším hřbitovem nápadů, kde budou ležet vedle sebe Queer, 
Nedej se i Folklorika - mrtvé, zapomenuté a nahrazené „širšími 
souvislostmi“, které nejsou ničím jiným než úzkoprsou vizí světa bez 
barev, bez sporů a bez života. 
5594
 
Diskuse