Stávka študáků za klima - fajn - co dál?
21. 3. 2019
/
Beno Trávníček Brodský
čas čtení
2 minuty
Naše děti = naše budoucnost = jejich vlastní budoucnost. Je fajn
a potřeba dotýkat se věcí důležitých. Je dobré i občas vyjít do ulic, třeba
když mocní trapně mlčí nebo si melou dokola tu svoji.
Ale co dál?
Nezávidím mládežníkům žádného věku. Nemají vzory. Nedali
jsme jim potřebné vzdělání pro volbu dobrých řešení - pokorných, solidárních,
environmentálních, logických. Teď budeme stávkující študáky osočovat, že
hlásají ochranu klimatu, ale někteří pijí limonádu z plechovek nebo jedí
hranolky z jednorázového kelímku plastovou vidličkou - nebo třeba vyžadují
drahé značkové oblečení. Samozřejmě, že je to špatně. Ale kdo je to naučil? Kdo
jim šel vzorem?!! Narodili se snad s plastovým kelímkem u huby nebo se
značkovou teniskou na noze?
Čeká nás všechny
zvrat v myšlení / nebo špatné časy - můžeme si svobodně vybrat.
Teď se náš možná největší nedostatek - nedostatečné
vzdělávání dětí - jen ukazuje, jsa obnažen. Zoufalství našeho vzdělávacího
systému, který mnohdy absurdně vychovává k absurditám. Co pak mají študáci
dělat, když něco dělat chtějí, ale úplně neví jak? Tak jdou třeba stávkovat. My
dospělí se tomu tak akorát dokážeme tupě vysmát.
Skoro bych řekl, že nejdůležitější personou v zemi je
aktuálně ministr školství. Pokud nenachystá zejména pro ZŠ nějakou variantu
učebních osnov "ekologické výchovy" a nepovýší tuto problematiku
významově někam na úroveň matematiky nebo mateřského jazyka – líp prostě nebude:
NEBUDE@NIKDY.CZ
Stejně tak děti potřebují mít na ZŠ pravidelnou výuku na
pozemcích - brát do ruky půdu, pochopit rozdíl mezi tou kvalitní a nekvalitní,
rozdíl mezi půdou a hlínou. Pochopit pokusem, jak zásadní význam má pro život
voda. Zjistit, co roste kde a proč, a co tam nikdy neporoste, protože prostě ne.
Tudy vede skutečná cesta k pochopení zákonitostí přírody a k tomu, že základem
všeho je pokora, pokora a vědění.
Velkohubé tupce musí kantor umět uzemnit na místě. S
kantorskou odvahou, bez obav z jejich velkohubých rodičů, s podporou vedení
školy, s podporou školských úřadů.
Dalším velkým úkolem pro ministra školství je tedy nastavit
systém tak, aby brzy ve velkém produkoval takovéto kantory a aby možná nelpěl
ortodoxně na papírech na hlavu, ale nechal učit ty, kteří i bez pedagogického
vzdělání věci rozumí a umí ji sdělit. Třeba u pozemků úspěšné a sdílné zahradníky
nebo zahrádkáře.
Zbavme se už konečně předsudků! Táhneme proti kopci v baťohu
zbytečný šutr a nejsme ochotni ho vysypat a vzlétnout. To sprosté slovo ale nakonec
neřeknu. Jsem zahrádkář.
11867
Diskuse